Gå til innhold

Førstegangsbygger- passer disse delene?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal bygge PC for første gang nå, så litt skummelt dette.. (men bruker jo hw-guidene, da :blush: ) Har jeg fått dette riktig?

CPU: Core 2 Duo E6850 3.0 GHz

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe

Strøm: Corsair 620 Watt

Skjermkort: ATI FireGL v3100 128MB RAM (FireGL skjermkortene er spesielt anbefalt for tegneprogrammet jeg skal kjøre.

Minne: Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

Harddisk: Seagate Barracuda 7200 SATA 320 GB

DVD ASUS DVD±RW 16X DL INTERN SATA SORT LS (Passer SATA med hovedkortet, eller må jeg ha IDE? Hva er forskjellen?

Vifte: ? Vet ikke hva jeg trenger og hva som passer, men vil ha noe støysvakt.

Kabinett: Anything goes om jeg får sakene inn i det- trenger tips her også!

+ ekstra ting hvis jeg har glemt noe.

Setter pris på en tilbakemelding om det er ting dere mener kunne vært byttet ut eller om det er noe som ikke er kompatibelt. Jeg trenger en 3.0 GHz prosessor og skjermkortet, for det var oppgitt som krav for programmet jeg skal kjøre. På alle andre områder er jeg ganske fleksibel og mottakelig for andre vurderinger. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Skal bygge PC for første gang nå, så litt skummelt dette.. (men bruker jo hw-guidene, da  :blush: ) Har jeg fått dette riktig?

DVD ASUS DVD±RW 16X DL INTERN SATA SORT LS (Passer SATA med hovedkortet, eller må jeg ha IDE? Hva er forskjellen?

Vifte: ? Vet ikke hva jeg trenger og hva som passer, men vil ha noe støysvakt.

Kabinett: Anything goes om jeg får sakene inn i det- trenger tips her også!

+ ekstra ting hvis jeg har glemt noe.

Kan vanskelig forestille meg at SATA er noe problem med et så nytt hovedkort, det har vel vært standard i, tja, tre-fire år nå?

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips! Jeg har aldri bygget en PC selv før, og har lest noe sinnsykt med artikler i de siste dagene, så jeg er litt usikker på om alt "bare er lego" som noen ymtet frampå i en annen tråd. Front side bus visste jeg ikke hva var før nå :innocent:

Hovedkortet er vel den biten som har skapt meg mest hodebry. Sokkel som passer til chip'en, hvilke RAM-frekvenser som støttes er det jeg har fått med meg at jeg må være obs på. Men ellers har jeg ingen forutsetninger for å vite hva som er "bra" enn at jeg leser reviews på div. sider og det tar jo laaaaaang tid + skaper litt forvirring.

Jeg prøver å lese så mange guider og søke i tråder som det går an, men nå som jeg har tenkt å bestille i løpet av et par dager maks, trenger jeg noen å stille de siste vanskelige spm til.

Altså:

- Dersom jeg nå går for Gigabyte-hovedkortet, kan PCen da bygges som jeg har skrevet den opp, eller er det kabler o.l som ikke følger med som jeg må kjøpe ekstra?

- Passer delene jeg har listet opp, dvs kan alt monteres på hovedkortet og så vil jeg kunne installere et OS når jeg har schmokka alt sammen?

- Er det noe mer å ta hensyn til når jeg kjøper minne, annet enn at minne ikke har høyere frekvens enn hovedkortet tillater og at jeg ikke kjøper minne for bærbar, men for en stasjonær?

- Ettersom dette skal være en rein tegne-design-og-surfe PC, høres oppsettet bra ut, eller er dette som å sette en Giga-påhengsmotor på en liten robåt?

- Er det andre hovedkort-forslag i samme kategori fra ASUS, MSI, Abit osv? Har ikke funnet ut hvor jeg bestiller alt ennå, men jeg ser at de fleste tilbyr ASUS...

Veldig takknemmelig for at noen holder meg litt i hånda her... :yes:

Lenke til kommentar

Oi, kjempe!

Er 500 Watts strømforsyninga i Arctic Tower kabinettet lydløs nok, da? Eller bør jeg heller velge en Corsair?

Hva er det egentlig som bråker i kabinettet, er det demping av harddisken + demping mot gulvet som er potensielle resonans-syndere?

Hva med ekstra vifter? Trenger jeg å kjøpe stillegående vifter?

Endret av NastyNovice
Lenke til kommentar

Prøv først med kabinettet og se. Dersom du ikke er fornøyd med støynivået, kan du heller bytte ut komponenter i ettertid.

Det som bråker mest i en PC er bl.a. vifte på skjermkortet, harddisk (vibrasjonsstøy, hovedsaklig), CPU-vifte, evt chipset-vifte.

Alle viftene som ble nevnt her, kan også byttes ut med mer stillegående vifter, dersom man ønsker det.

Lenke til kommentar

Et siste spørsmål før jeg bestiller;

Minne og Prosessor:

Prosessor: Jeg ser at jeg bare trenger Intel 3.0 GHz som krav. Er det da noen spesiell fordel med Core 2 Duo framfor Celeron framfor XEON etc, når dette kun skal brukes til et tegneprogram? (0% spilling). Hva ville dere valgt?

Minne: hvilket minne ville dere valgt til Gigabyte hovedkortet? Går det greit med Corsair Twin2X2048-6400, 2x1024MB? Eller er det bedre med Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4, fra komplett.no?

Nå bestiller jeg hele greia i løpet av noen timer, yihaaa!! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...