Gå til innhold

384 MB RAM blir 256 MB RAM????

jaha

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat en ny minnebrikke som jeg satte i PC'en. 256 SDRAM PC100.

I PC'en satt det fra før en 128 SDRAM PC100 brikke.

Problemet er at når maskine starter opp teller den bare 256 MB RAM, og i enhetsbehandling er det også bare 256 MB RAM. Jeg skulle da hatt 384 MB RAM!?!?!?!

Er det noen som har vært borti noe slik, eller vet hva som er galt, så vil jeg gjerne høre fra dere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Mulig hovedkortet ditt ikke støtter tosidig ram (minnebrikker på begge sider av rambrikka)..

Kan også tenkes at det ikke støtter brikker større enn 128 mb..

Forresten prøvd å bytte litt på hvilke slots de forskjellige brikkene står i?

Lenke til kommentar
Fikk akkurat en ny minnebrikke som jeg satte i PC'en. 256 SDRAM PC100.

I PC'en satt det fra før en 128 SDRAM PC100 brikke.

Problemet er at når maskine starter opp teller den bare 256 MB RAM, og i enhetsbehandling er det også bare 256 MB RAM. Jeg skulle da hatt 384 MB RAM!?!?!?!

Er det noen som har vært borti noe slik, eller vet hva som er galt, så vil jeg gjerne høre fra dere...

hmmm... sikker på at 128mb brikken sitter godt i da...? (kan jo hende at du ved et uhell har løsnet litt på den...)

ellers så kan det, som det har blitt sagt, være lurt å sjekke om hk støtter mer enn 128mb per minne brikke

Lenke til kommentar
128 brikka er dobbeltsidig. 256 brikka er enkeltsidig.

Står at jeg har 256....

Aahh ... godt mulig at det er dette som er grunnen. De begrensningene som hovedkortet har på støtte av minnestørrelse kan ligge på hvor mye minne per side/minnebank(eller hvor store chip'er som støttets). Mulig at hovedkortet kun støtter sider/banker på 128MB. Den 128MB-brikka går greit siden den har 64MB/bank. Men den 256MB-brikka kan bli et problem, siden den har 1x 256MB... Med andre ord "for store" minnechip'er.

Kunne vært artig og sjekke om hovedkortet støtter en tosidig 256MB-brikke. Men uansett; det er lett og sjekke om den gamle 128MB-brikka er gåen, eller om det er 256MB-brikka som lager krøll. Det er jo bare å ha dem i, en av gangen ;)

Lenke til kommentar

Du kan godt flashe bios, men det hjelper neppe på støtten for den nye minne-brikka. Hvilken ram som støttes er en chipsett-egenskap og ikke noe som varierer fra bios til bios.

Den lille testen din beviste jo også at maskinen bare "finner" halvparten av den 256MB-brikka. Det kommer sansynligvis av at chipsettet ikke støtter så store brikker (som "ufo" sier). Problemet er enten at det ikke støtter dobbelstidig ram, eller som jeg tror at det ikke støtter såkalte "Hi-density-moduler". Dvs. at det kun støtter 256MB-brikker som er basert på litt eldre teknologi.

PS. Hva heter chipsettet på HK ditt? (evt. navnet på HK?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...