knito84 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hei jeg har akkurat fått min første tresnekke av min bestefar..den har stått i et naust i 15-20 år..noen som vet om den må ligget under vann før jeg pusser dn ned og lakker den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Så lenge du ikke skal pusse vekk så altfor mye er det ikke nødvendig eller vanlig å la båten tretne før du foretar vedlikehold. Gjerne litt tvert i mot når det gjelder vår/høstvedlikehold, men dette må du vurdere når du ser og føler på båten. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) den bør jo være 100% tørr når du pusser og lakker.. dette på grunn av vått treverk blir det bare en "grøt" av sagmugg, og visst du lakker vått treverk blir det stygge, svarte merker under lakken.. så nei, ikke finn på å ha båten i nærheten av vann før du pusser/lakker (så visst båten har stått ute, ta den inn i garasje e.l og la den tørke i 2-3 uker før du setter i gang..) Endret 20. august 2007 av 99tnor Lenke til kommentar
knito84 Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 takk så mye for svar... må også skifte nagler på hele skroget noen som har noen tips der ? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) takk så mye for svar... må også skifte nagler på hele skroget noen som har noen tips der ? 9333301[/snapback] Hvis du skal slipe ned båten så gjør dette etappevis etterhvert som du skifter klinksømmer? etter du har fjernet gamle klinkesømmer og før du setter i nye. Hvis du sliper ned en båt med galviniserte klinksømmer, da slipper du som oftes også bort galvaniseringa og klinkene ruster. Du kan også bruke syrefaste vognbolter med låsmuttere i riktige dimensjoner, dette går fortere enn klinkinga, eller ville kobbersømmer vært ett alternativ, de vil gjerne strekke seg etter en tid og bør da etterklinkes. De første strøk på båten bør være veldig uttynnet olje, slik at det trekker godt inn i treverket. Ved klinkinga må dere også være 2 personer, da forutsetter jeg at når du sier nagler så mener du klinksømmer og ikke treplugger som brukes i kravellbygde båter. Lykke til Endret 22. august 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
knito84 Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 takk for dt..det er klinksømmer ja...jeg tenkte på en alternativ måte til klinksøm,vognbolter er da et godt alternativ... Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvis du bruker syrefaste vognbolter så husk skiver i samme kvalitet på muttersiden ( innsida ), og gjerne tvist eller bomullstråd bløtet i tjære, lagt rundt bolt under skiva på innsida for bedre tetting. Jeg selv ville også brukt olje i stedet for lakk på båten, f.eks. Benarolje, har brukt Owatrol 1 og 2 tidligere og ble plaget med avskalling. Lenke til kommentar
knito84 Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 hva med tech7 eller locktite på bolten før den skrues fast? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 hva med tech7 eller locktite på bolten før den skrues fast? 9346800[/snapback] Går sikkert, men du må bruke låsmuttere, og bolter i riktig lengde, i grove trekk trenger du muligens 2 lengder, en lengde for der klinksømmene går bare gjennom de 2 sammenføyde bordganger, og en lengde der det er klinket mot/gjennom spalter, disse vil bli betraktelig lengre, hvis du kutter boltene etter muttere er påsatt, ødelegger du plastforingen i låsmutteren, og den låser ikke lengre. Bomullstråd og tvist er for tetting rundt bolt, dyppes i tjære f.eks. Svensk tretjære, en tynn tråd legges rundt bolt på innsida under mutter og skive etter at bolt er satt i, ( kan også gjøre på utsida før tiltrekking ). Bilthema hadde billige vognbolter tidligere, syrefaste/rustfri, men de er ikke på nett lengre tror jeg. Lenke til kommentar
Tyren64 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 takk så mye for svar... må også skifte nagler på hele skroget noen som har noen tips der ? 9333301[/snapback] Hei Joda, har tips til deg der....har nettop skiftet naglene på en Risørsnekke. Dette bar bare det nederste bordet mot kjølen. Men likavell måtte jeg nesten ha 200 nagler med tilsvarende roer. Å da disse koster 15 kr stk pluss roen, så ble det en dyr afære.. Du må først slipe av roen på innsiden av båten, så må du slå ut naglen. Så må du huske på at når du kjøper nye, så må du kjøpe større nagler enn det er i dag for at det skal bli tett i hullet. Men er bare å sette i gang.....er en dritt jobb, men deilig når du kan beskue verket Lenke til kommentar
Tyren64 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 syrefaste skruer er jo et godt alternativ, men synes ikke det passe på en båt som opprinnelig har kobbersøm. Men måtte selv bruke det på enkelte plasser da jeg ikke kom til for å klinke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå