Gå til innhold

PC eller Konsoll; Argumenter for og imot


Anbefalte innlegg

Økonomisk vil PC aldri slå en konsoll. 360 og PS3 vil bare bli bedre og bedre med årene.. En PC blir veldig fort gammel, og for å nyte de nye spillene trengs stadig nye oppgraderinger..

Det er begrenset for hvor mye penger enkelte folk (les: meg, og sikker maaangen andre her inne) gidder å bruke på å spille! Det er der jeg mener forskjellen er på hvor folk står! Konsoll er billig, og du nyter spill i mangen år på samme maskin.. Å du vet da at du spiller med den beste grafikken du kan få..

 

Forbi det økonomiske, slipper du å tenke på at spillet skal instaleres. Du slipper å tenke på om spillet funker. Du slipper å tenke på å laste ned nye drivere. Du slipper å måtte skru ned detaljenivå osv for å få en grei FPS. Du slipper å slite med uforklarelige problemer som oppstår. For alt i verden, jeg liker PC. Jeg sitter til og med å skriver på en nå (doh), men til spilling er en konsoll midt i blinken for en som meg! En som liker å bare slenge seg ned på sofaen og trykke inn knappen på kontrollen, starte opp spillet og ligge avslappet på sofaen med bena på bordet!

 

For en som er litt mer hardcore en meg, så forstår jeg godt at han stadig bruke mangfoldige tusen på å heletiden ligge på topp. Jeg har selv hatt en pc som kjørte alle spill på max. Nei, jeg mener ikke for 10 år siden. Jeg har "nVIDIA 6600gt Sli" eller noe slikt som var helt topp for ikke så lenge siden. Det tok ikke lange stunden før jeg måtte begynne å skru ned detaljenivå og diverse andre snaxy ting for å holde en respektabel FPS.

 

Det er deilig å slippe å tenke på alt dette! Når det kommer til spilling, så er nok konsoll mer min ting, en en PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man kan få til stort sett det samme på en PC som man kan med konsoll (bortsett fra spille de spillene som ikke finnes på PC, som er ganske mange). Men det er et helvetes styr i forhold til hvor enkelt det er med en konsoll.

 

Hva er best: en hau med planker eller et ferdig hus? Greit, man kan sikkert bygge et mye fetere hus med plankehauen sin, men ikke alle gidder å gjøre det når de kan velge den ferdige varen i stedet.

 

De som sier "PC er best" er som regel også folk som gidder å bruke masse tid for å tweake pc'en sin til å bli best mulig. At ikke alle gidder det betyr ikke at de er dummere eller enklere av den grunn. Det tristeste jeg vet om er folk på internettforum som anser seg selv som overmennesker fordi de gidder å bruke så himla mye mere tid på noe enn alle andre (mange WoW raidere, linux-huer osv faller i denne kategorien).

 

Hva er best? Kommer an på hvor mye tid og penger man gidder å investere. Men uansett er det nok spill som kun finnes på én platform, og da har man ikke så mye valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De som sier "PC er best" er som regel også folk som gidder å bruke masse tid for å tweake pc'en sin til å bli best mulig. At ikke alle gidder det betyr ikke at de er dummere eller enklere av den grunn. Det tristeste jeg vet om er folk på internettforum som anser seg selv som overmennesker fordi de gidder å bruke så himla mye mere tid på noe enn alle andre (mange WoW raidere, linux-huer osv faller i denne kategorien).

Hvorfor så nedlatende om denne gjengen ? De syns vel det de driver med er gøy.

Jeg syns det er stas å tweake maskinen til å yte mer etc.

 

Jeg syns valgmulighetene jeg har med en PC gjør den til en bedre plattform enn en XBox, ikke motsatt.

Det som er litt dumt / rart er at mange mener at konsoller er bedre nettopp fordi folk ikke kan velge. Alt er så lettvindt fordi du ikke har valg og lettvindt er visst mye bedre.

Hva er best? Kommer an på hvor mye tid og penger man gidder å investere. Men uansett er det nok spill som kun finnes på én platform, og da har man ikke så mye valg.

En plattform hadde nok vært litt dumt med tanke på pris og konkuranse.

Kr. 30.000 for en Xbox hadd vel vært fint for MicroSoft, værre for oss.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Det må vere det dummeste jeg noensinne har hørt. Er som å si at det er gøyere å skrive en lang historie på NES en PC fordi det blir mye mer utfordrende å bruke bare 2 kanpper + piltastene

 

Erm, speaking of stupid, det der må være tidenes dummeste "motargumentasjon". Å skrive og å spille spill er 2 helt forskjellige ting. Det er like teit å sammenligne det som det er å sammenligne biler med konsoller, som mange har en tendens å gjøre her på forumet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg spiller spill for underholdningen og utfordringen. Ville et FPS vært morsomt om det hadde vært like lett som å stifte 2 ark sammen (selv om det kan være utfordrende med rette mengde "veske" innabords)? Tviler.

 

Jeg søker i alle fall etter utfordring i spill, og da kommer selvfølgelig styremåten inn i spillet. Er mye lettere å sikte nøyaktig på hodet på noen på PC enn det er med tradisjonell kontroll.

 

Men men, jeg har som sagt begge deler og trives med det.

Lenke til kommentar
Hvorfor så nedlatende om denne gjengen ? De syns vel det de driver med er gøy.

Jeg syns det er stas å tweake maskinen til å yte mer etc.

 

Jeg syns valgmulighetene jeg har med en PC gjør den til en bedre plattform enn en XBox, ikke motsatt.

Det som er litt dumt / rart er at mange mener at konsoller er bedre nettopp fordi folk ikke kan velge. Alt er så lettvindt fordi du ikke har valg og lettvindt er visst mye bedre.

Det er var ikke ment nedlatende; jeg synes det er gøy selv. Poenget mitt er at valgmuligheten sikkert gjør det til en bedre plattform for deg, men det krever ganske mye ferdigheter å gjøre en pc til en fullverdig konkurrent for konsoller (oppdatert maskinvare, koble til TV'en i stua, gjøre den stillegående, drivere osv). Det krever også mere arbeid og penger ut av startgropa, og vedlikehold. Kort sagt er det mer pes, med mindre man synes det er artig. Enkelt er ofte bra, spesielt hvis man ikke bryr seg spesielt om masse valgmuligheter.

 

En plattform hadde nok vært litt dumt med tanke på pris og konkuranse.

Kr. 30.000 for en Xbox hadd vel vært fint for MicroSoft, værre for oss.

9324475[/snapback]

Tror du misforstår, jeg mente at det er mange spill som man stort sett kun får på en plattform (World of warcraft, Shadow of the Colossus, Super Mario ++). Så valget av plattform vil veldig ofte være styrt av hvilke spill man liker. Sannsynligvis vil folk som spiller mye mmo og counter strike velge en pc, mens liker man guitar hero eller super mario så er konsoller kanskje mest naturlig. Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Det må vere det dummeste jeg noensinne har hørt. Er som å si at det er gøyere å skrive en lang historie på NES en PC fordi det blir mye mer utfordrende å bruke bare 2 kanpper + piltastene

 

Erm, speaking of stupid, det der må være tidenes dummeste "motargumentasjon". Å skrive og å spille spill er 2 helt forskjellige ting. Det er like teit å sammenligne det som det er å sammenligne biler med konsoller, som mange har en tendens å gjøre her på forumet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg spiller spill for underholdningen og utfordringen. Ville et FPS vært morsomt om det hadde vært like lett som å stifte 2 ark sammen (selv om det kan være utfordrende med rette mengde "veske" innabords)? Tviler.

 

Jeg søker i alle fall etter utfordring i spill, og da kommer selvfølgelig styremåten inn i spillet. Er mye lettere å sikte nøyaktig på hodet på noen på PC enn det er med tradisjonell kontroll.

 

Men men, jeg har som sagt begge deler og trives med det.

9324777[/snapback]

 

Vil bare på peke at man synker ganske langt når man vil at styringen i et spill skal være knotete og vanskelig.

 

Når du sier at du liker det sånn pga. utfordringen så blir det litt teit, skal ikke utfordringen ligge i å mestre spillet og ikke kontrollen? Vil si det er et dårlig spill hvis utfordringen ligger i å håntere kontrollen.

 

Se på Counter strike som et eksempel, grunnen til at det har blitt så populært som det er, er jo at det er lett å forstå og styre mens utfordringen ligger mestre det...

 

-Bountyhunter

Lenke til kommentar
Vil bare på peke at man synker ganske langt når man vil at styringen i et spill skal være knotete og vanskelig.

 

Når du sier at du liker det sånn pga. utfordringen så blir det litt teit, skal ikke utfordringen ligge i å mestre spillet og ikke kontrollen? Vil si det er et dårlig spill hvis utfordringen ligger i å håntere kontrollen.

 

Se på Counter strike som et eksempel, grunnen til at det har blitt så populært som det er, er jo at det er lett å forstå og styre mens utfordringen ligger mestre det...

 

Sier jeg at styringen skal være knotete? Vær så snill å enten påpek nøyaktig hvor jeg sier det, eller innkluder hvordan du tolker det. Det er 2 forskjellige ting.

 

Jeg sier i alle fall at utfordringen skal ligge i beherskelse av kontrollene, bruk av spillets elementer og beherskelse av disse. "Mestrene" i CS spiller ikke akkurat "out of the box" men tweaker sensitiviteten i f.eks musa for å oppnå det de mener optimal aim. Altså, behersekelse av kontrollen i spillet.

 

Å beherske spillet går ut på å beherske kontrollene. Om du vet hvordan du hopper og går, men ikke skyter, i CS, da behersker du ikke kontrollene og lider utfra det. Behersk kontrollen, og du behersker spillet. Er vel og derfor at et knotete kontrolloppsett på konsoller ødelegger for hva som kunne blitt en god spillopplevelse. Dvs man klarer ikke å beherske kontrollene.

 

Ser du hvor mye kontrollen har å si for den totale spillopplevelsen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Hva bear her sier at med pad er det vanskligere å få headshoots, noe som gjør det enda morsommere å faktisk klare å ta headshoots med sniperen i f. eks gears. Du får ikke samme gleden av slikt på pc, da det rett og slett ikke er så uvanlig eller vanskelig...

Lenke til kommentar
Sier jeg at styringen skal være knotete? Vær så snill å enten påpek nøyaktig hvor jeg sier det, eller innkluder hvordan du tolker det. Det er 2 forskjellige ting.

 

Jeg sier i alle fall at utfordringen skal ligge i beherskelse av kontrollene, bruk av spillets elementer og beherskelse av disse. "Mestrene" i CS spiller ikke akkurat "out of the box" men tweaker sensitiviteten i f.eks musa for å oppnå det de mener optimal aim. Altså, behersekelse av kontrollen i spillet.

 

Å beherske spillet går ut på å beherske kontrollene. Om du vet hvordan du hopper og går, men ikke skyter, i CS, da behersker du ikke kontrollene og lider utfra det. Behersk kontrollen, og du behersker spillet. Er vel og derfor at et knotete kontrolloppsett på konsoller ødelegger for hva som kunne blitt en god spillopplevelse. Dvs man klarer ikke å beherske kontrollene.

 

Ser du hvor mye kontrollen har å si for den totale spillopplevelsen?

9326072[/snapback]

 

ALLE skjønner at man hopper med space, skyter med musa og løper med aswd, iallefall etter mindre en 30min spilling.

 

Jeg søker i alle fall etter utfordring i spill, og da kommer selvfølgelig styremåten inn i spillet. Er mye lettere å sikte nøyaktig på hodet på noen på PC enn det er med tradisjonell kontroll.

 

Det er mye lettere å sikte på hodet med mus og tastatur en med kontroll. Du sier det selv, kontroll er vanskligere, altså føles mindre naturlig en mus og tastatur.

 

Derfor blir vansklighets graden i spillet på en måte høyere på grunn av at kontrollen hindrer deg i å gjøre det du vil. Altså kontrollen i spillet er knotete.

 

En av grunnen til at jeg slakter det meste av FPS på konsoll er nettop dette med at kontrollen hindrer deg i å spillet så bra som du ville ha gjort med tastatur og mus eller en annen løsning som egner seg til raske rekasjoner og presisjon.

 

For det er de alt koker ned til, kontrollenne til konsollen gjør at man ikke kan reagere like rask, sikte like nøyaktig og det er også ofte en skjult auto aim + mega stort sikte sånn at man skal klare å treffe noe i det heletatt....

 

Og selfølgelig ser jeg hvor mye kontrollen har å si for spilloplevelsen, det er jo nettop derfor jeg reagere på at du sier at du vil at kontrollen skal være mer "knotete" for at det skal bli vanskligere.

 

I mitt perfekte FPS spill så er kontrollen helt lik som i virkligheten, altså du ser deg rundt ved å snu på hodet, skyter ved å trykke fingern mot avtrekkern osv.

 

Det som gjør spillet utforderne er det, at mot spillerne dine gjør taktisk smarte valg og stiller med samme forutsetniger som deg og laget ditt. For mitt perfekte FPS er et lag basert spill. Da er det taktikk, aim (her under reaksjons tid og skyte teknikk(spray vs burst)) og listighet som avgjør hvem som vinner.

 

-Bountyhunter

 

Edit: Crossfire har forstått poenget :yes: også var leif innom.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar
I mitt perfekte FPS spill så er kontrollen helt lik som i virkligheten, altså du ser deg rundt ved å snu på hodet, skyter ved å trykke fingern mot avtrekkern osv.

 

Det som gjør spillet utforderne er det, at mot spillerne dine gjør taktisk smarte valg og stiller med samme forutsetniger som deg og laget ditt. For mitt perfekte FPS er et lag basert spill. Da er det taktikk, aim (her under reaksjons tid og skyte teknikk(spray vs burst)) og listighet som avgjør hvem som vinner.

9326602[/snapback]

Prøv Armed Assault ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser hva dere sier... men forstår det bare ikke. Det er spillet som skal være utfordrende, ikke kontrollene... Det er nå min mening men jeg fatter bare ikke at folk kan se på det som en "utfordring" å ha dårlig kontroll. Mer "frustrerende" spør du meg - jeg vil fokusere på spillet takk.

9326600[/snapback]

 

Poenget er bare at kontrollene er ikke frustrerende, om du vender deg til dem.. De er heilt greie. Faktisk mer en greie! Selvfølgelig kan du ikke komme opp på "geek nivå" slik som med pc, men de er helt brukbare. Er det så ufattelig vanskelig å forstå? Kontrollene har aldri vært noe hindring for meg i et spill.. Jeg tenker ikke over det en gang når jeg spiller!

Lenke til kommentar
Jeg ser hva dere sier... men forstår det bare ikke. Det er spillet som skal være utfordrende, ikke kontrollene... Det er nå min mening men jeg fatter bare ikke at folk kan se på det som en "utfordring" å ha dårlig kontroll. Mer "frustrerende" spør du meg - jeg vil fokusere på spillet takk.

9326600[/snapback]

 

Poenget er bare at kontrollene er ikke frustrerende, om du vender deg til dem.. De er heilt greie. Faktisk mer en greie! Selvfølgelig kan du ikke komme opp på "geek nivå" slik som med pc, men de er helt brukbare. Er det så ufattelig vanskelig å forstå? Kontrollene har aldri vært noe hindring for meg i et spill.. Jeg tenker ikke over det en gang når jeg spiller!

9326664[/snapback]

 

jeg svarte mest på bear og camrot sine siste innlegg nå, jeg har ingen problemer med å forstå at konsollkontrollene er gode nok for deg.. men jeg har større problemer med at noen faktisk sier at de synes kontrollene er vanskeligere på konsoll, og at de liker det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Headshoots på pc er ikke vanskelig i det hele tatt. Med pad derimot er det ikke noe som skjer automatisk, og hver gang jeg klarer det i gears jubles det av både meg og lagkompiser, tilogmed motstandere kan gi deg komplimenter etter et bra headshoot. Er dette så vanskelig å fatte? Hvorfor skulle jeg ikke like dette..?

 

Og slutt å si at fps på konsoll er knotete. Den er mindre presis, men det er eneste forskjellen. Dermed går ting noe tregere, men det oppleves aldri irriterende for min del. Kontrollene har aldri hindret meg i å ha det morsomt i slike spill, og dermed oppleves det nærmes fornermende med slike beskrivelser. Faktisk føles det også mer morro å faktisk trykke inn en trigger når man skal skyte i forhold til et museklikk.

Hør nå på oss som faktisk vet å spille fps med pad, og kom ikke her og si du/dere vet bedre om du kun spiller fps på pc. At du ikke liker det er jo helt greit, alle kan ikke like det samme.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Jeg spiller omtrent kun skytespill på konsoll, og kunne aldri tenkt meg å spille det på PC, uansett hvor mye lettere det er å sikte, utfordringen i spillet(selvom det er på konsoll) ligger mer i motstanderne enn det å sikte. At folk sier de heller kjøper fps på pc om det er mulig, kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Det er fortsatt ikke lettere å bli god enn det er i et skytespill på konsoll. Gears er nå i sine senere dager, og svært mange folk er blitt temmelig gode i det. Jeg har forlengst lært meg å kunne ta mer enn "flakseheadshots" i det, utfordringen ligger nå i å stelle meg på lik linje som alle de som er bedre enn meg.

Folk må gjerne si at FPS på konsoll er umulig, å dra fram en video av Fatality som eier på enellerannen turnering i Doom, å si at det det ikke er mulig på konsoll. Hva så? Hvorfor skulle det ha noe å si når du ikke trenger å spille mot folk som spiller med mus og tastatur. Det gir sikkert mer presisjon. Men verken mer eller mindre utfordring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg spiller omtrent kun skytespill på konsoll, og kunne aldri tenkt meg å spille det på PC, uansett hvor mye lettere det er å sikte, utfordringen i spillet(selvom det er på konsoll) ligger mer i motstanderne enn det å sikte.

 

Nå er det jo ingenting som hindrer deg i å sette en pad på PC'en og koble PC'en til en TV. Så hvorfor du ikke vil spille FPS på PC er noe uforståelig for meg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Headshoots på pc er ikke vanskelig i det hele tatt. Med pad derimot er det ikke noe som skjer automatisk, og hver gang jeg klarer det i gears jubles det av både meg og lagkompiser, tilogmed motstandere kan gi deg komplimenter etter et bra headshoot. 

 

Det er bare å koble en pad til PC'en, hva har styre enheten å gjøre med konsoll vs. PC ? Hvis du vil spille FPS med ratt og pedaler kan du vel det også, da får du vel en enda større utfordring...

Lenke til kommentar
Spillet er bedre på PC, dem har brukt mest tid på pc versjonen. Men det krever jo at du har bra PC da, ellers er kanskje 360 versjonen best for deg.

 

"PC.IGN is sporting the first online review of the PC version of BioShock. Overall score was pretty darn high. Does the PC version play better?

 

If you're debating which version to get, the PC version handles better. In part it's because of the greater precision with the mouse and keyboard, but also with how the plasmids and weapons are selected. With the default settings RMB switches between the two, LMB fires, and you use the mouse wheel instead of a radial menu to select a specific plasmid or weapon. This keeps you rooted in the action to a greater degree than in the Xbox 360 version, since you don't have to keep pausing the game. By hitting Shift you can bring up a plasmid and weapon selection screen if you so desire, but the mouse wheel scrolled through fast enough to stay useful. Note that you can't set LMB to fire a weapon and RMB to fire a plasmid; there's only one fire function. We also noticed the option to bind the functions "switch and fire weapon" and "switch and fire plasmid," but when we tested it out these only switched from weapon to plasmid and back again, much like the RMB default function. All weapons and plasmids are also bound to the number and function keys, making it even easier to ensure you always have the ideal attack at the ready.

 

How do the graphics compare?

 

The PC version definitely outcla$$es the Xbox 360, mostly because of the ability to crank the resolution to 1920 x 1200. If you've got a Vista rig with a DX10 card, you can expect some heightened particle effects, crisper real-time shadows, and more dynamic water, but the game looks gorgeous regardless. On our gaming PC running a Core 2 Quad processor with a GeForce 8800 GTX, and 4 GB of RAM, it ran very well, with only a few occasions of seemingly random framerate hitches. We also couldn't find an option to switch between DX10 and DX9 modes, the game just seems to default to what's in your system, unlike Lost Planet.

 

Like there was ever any doubt!"

9307902[/snapback]

 

Må bare ha med denne, er jo et ganske hot topic i denne tråden. Har quotet fra tråden om Bioshock anmeldelsen i VG :yes: Ingen tvil om hva PC.IGN syntes

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Headshoots på pc er ikke vanskelig i det hele tatt. Med pad derimot er det ikke noe som skjer automatisk, og hver gang jeg klarer det i gears jubles det av både meg og lagkompiser, tilogmed motstandere kan gi deg komplimenter etter et bra headshoot. 

 

Det er bare å koble en pad til PC'en, hva har styre enheten å gjøre med konsoll vs. PC ? Hvis du vil spille FPS med ratt og pedaler kan du vel det også, da får du vel en enda større utfordring...

9327304[/snapback]

Det der var bare nedlatende, og et argumentet er allerede nevt. Jeg har også tidligeer i tråden sagt hvorfor jeg spiller på konsoll, og det er ikke pga kontrolleren. Men dette har du tydeligvis ikke lest.

 

Hvorfor skal jeg betale 20 000 for en maskin, for så å koble den til tv'en og spille med pad, når jeg da kan få akuratt samme spillglede med en X360 for 2500 kroner? I tillegg er det mye enklere å koble en konsoll til tv'en enn en pc. Etterhvert må hardwaren i pc byttes ut også, med 360'en er jeg sikret i 5 år minst hvor hele spillbudsjettet mitt går til selve spillene.

Du har fått svar på alt dette tidligere i tråden, likvel bare gjentar du deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...