Gå til innhold

PC eller Konsoll; Argumenter for og imot


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Og dropp det der med at det er absolutt ingen fordeler med XBOX. Blir litt for dumt.

 

Du har rett. Det er en "fordel" med konsoll og kun 1:

 

Det er enklere sånn at du slipper å kunne noe / gjøre noe.

 

Du har ingen påvirkningsmuligheter, alle har samme hardware. Alle gjør ting på samme måte, alle får samme software tilpasset denne ene hardware'n. Ingenting kan forbedres eller forverres av brukeren. Nesten ingenting må læres før du kan sette i gang med å spille.

 

Det er ikke en eneste ting ellers du kan med en konsoll som du ikke også kan med en PC. Derimot kan du gjøre masse med en PC som ikke kan med en konsoll. F.eks kjøre spill med brukerlagde modifikasjoner (endre spill selv) eller oppgradere hardware for bedre grafikk eller "smoother" gameplay (hvilket IKKE er negativt som mange vil ha det til å være).

 

Det verste er at spillene har en tendens til å gå samme veien, dvs. enklere gamelay og bedre "graphic's wise". F.eks Oblivion mottatt som bra av den enkle horde, men forferdelig av de 'gamle' RPG'erne. Alt var altfor lett, til-og-med en pil som viste hvor du skulle gå... det gir jo ingen glede å mestre noe sånt. Utviklerne må gå denne veien for å tilfredstille "Onkel Tore med Xbox". Morrowind hadde vært en katastrofe på konsoll siden ingen gidder å sette seg inn i noe som helst lenger. Alt skal være så himla enkelt hele tiden, hvis det blir litt vanskelig bytter vi til noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vi får bare enes om at noen liker dattera, mens andre liker moren. Så får vi heller droppe diskusjonen om hvem som liker den yngre og hvem som liker den eldre ;)

 

Greit nok. Litt enig i at diskusjonen blir litt tåpelig siden det vel er umulig å bli "enig".

 

Jeg er med på PC 'racet' fordi jeg liker det, liker å bytte innmat i ei maskin å få ting til å virke bedre/raskere/penere. Liker å forske med mod's å få ting som jeg vil ha Dem i Oblivion.

 

Du vil vel ha det enkelt, drepe en time-eller-to med litt spilling og det er det. Jeg irriterer meg derimot grønn over loade-tider, lav FPS, dårlig oppløsning på TV'er etc. etc.

 

Forskjellige bruker ønsker gir vel i grunnen hvem som liker Xbox eller PC også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
det er ikke slossespill på PC punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på PC.

 

det er ikke strategispill på Xbox punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på Xbox.

 

Sloss i vei det du makter, mens jeg tar en runde Civ 4.

Lenke til kommentar

Problemet med deg, Tiltman, som med personen jeg har quotet i signaturen min, er at dere tror at mediumet dere spiller på, er best i verden, og at alle er enige. Guess what, folk liker konsoll. Og vi som spiller på konsoll, har PCen utenom til alt det andre vi trenger.

 

"Drepe en time eller to med litt spilling", det er derfor vi spiller på konsoll? Haha. Tiltman, gi deg, ellers ender du opp i signaturen min med de latterlige påstandene dine. Og det er ikke noe komplement.

Lenke til kommentar
Vi får bare enes om at noen liker dattera, mens andre liker moren. Så får vi heller droppe diskusjonen om hvem som liker den yngre og hvem som liker den eldre ;)

 

Greit nok. Litt enig i at diskusjonen blir litt tåpelig siden det vel er umulig å bli "enig".

 

Jeg er med på PC 'racet' fordi jeg liker det, liker å bytte innmat i ei maskin å få ting til å virke bedre/raskere/penere. Liker å forske med mod's å få ting som jeg vil ha Dem i Oblivion.

 

Du vil vel ha det enkelt, drepe en time-eller-to med litt spilling og det er det. Jeg irriterer meg derimot grønn over loade-tider, lav FPS, dårlig oppløsning på TV'er etc. etc.

 

Forskjellige bruker ønsker gir vel i grunnen hvem som liker Xbox eller PC også.

9321587[/snapback]

 

Mye til ydmykhet viser du i alle fall ikke i postene dine.

Hvor får du "drepe en time eller to med litt spilling og det er det." fra?

Min interesse for spill, dog begrenset til de spillene som appelerer til meg, er stor og siden jeg jobber innen bransjen er den også relativt genuin.

På jobben er PC-en mitt verktøy både ved testing og konseptutvikling, men jeg foretrekker konsoll. Argumentene håper jeg du har fått med deg.

 

Som eksempel: sitter jeg med Gears of War, som jeg til stadighet gjør, faller ikke lav FPS, dårlig oppløsning etc.etc.etc meg inn da det er fraværende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
"Drepe en time eller to med litt spilling", det er derfor vi spiller på konsoll? Haha. Tiltman, gi deg, ellers ender du opp i signaturen min med de latterlige påstandene dine. Og det er ikke noe komplement.

 

Hva får du til med konsoll'en du bruker som jeg ikke kan få til med en PC da ?

(Bortsett fra spilltitler som kun dukker opp på en plattform, men det gjelder jo mellom de ulike konsollene også)

 

Hvorfor i allverden skal jeg benytte en konsoll istedenfor en PC ?

Og ja, jeg spiller allerede f.eks trackmania med en pad, på en 36" TV...

Lenke til kommentar

Hva? Jeg driter i hva du gjør eller ikke gjør. Leste du innlegget mitt? Jeg liker å spille på Xbox 360. Derfor har jeg en Xbox 360. Jeg liker også å sitte på PCen. Derfor sitter jeg på PCen min nå, og skriver dette her. jeg bruker MSN, jeg bruker iTunes og Internet Explorer, og Firefix eller Mozilla er bedre driter jeg i. Du misser poenget her. Vi som spiller på konsoll går ikke glipp av noe. Alt det du kan på PC utenom å spille, kan jeg på min PC. Jeg kan tilogmed spille på den, wow! Men jeg spiller på Xbox 360, fordi jeg foretrekker det.

 

Er det så vanskelig å fatte, Tiltman?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
det er ikke slossespill på PC punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på PC.

 

det er ikke strategispill på Xbox punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på Xbox.

 

Sloss i vei det du makter, mens jeg tar en runde Civ 4.

 

 

9321607[/snapback]

Hmm... Jeg har da spilt C&C på playstation for over 10 år siden, og 3'ern har jeg på 360'en min også. Snart kommer Civilization til 360'en også...

Lenke til kommentar
det er ikke slossespill på PC punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på PC.

 

det er ikke strategispill på Xbox punktum. gidder ikke nevne diverse spill som aldri har blitt sett på Xbox.

 

Sloss i vei det du makter, mens jeg tar en runde Civ 4.

9321607[/snapback]

 

hele poenget er at det er feil det du påstår, at ikke er noen fordeler, eller bare en. Det er mange. Et av de nyeste spillene som er strategi er vel command and counquer 3, som blir kontrollert ok, altså på xbox, selv om PC selvfølgelig slår kontrollen.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Mye til ydmykhet viser du i alle fall ikke i postene dine.

Sorry. Tar litt av.

På jobben er PC-en mitt verktøy både ved testing og konseptutvikling, men jeg foretrekker konsoll. Argumentene håper jeg du har fått med deg.

Øh? full HD en schwæær TV?

Det gjør jeg også med PC'en når jeg har lyst, riktignok bare 36" men....

Som eksempel: sitter jeg med Gears of War, som jeg til stadighet gjør, faller ikke lav FPS, dårlig oppløsning etc.etc.etc meg inn da det er fraværende.

Jeg sitter her med Oblivion- i 1920x1200 (max settings) & 42 mods. FPS steady > 30.

 

Så da er vi vel fornøyd begge.

Lenke til kommentar

-Split screen, ikke slik at man må ha flere forskjellige PCer i huset eller ta med en PC til en kamerat for å spille med an istedenfor over internettet

-billigere, man må ikke ha HD-TV for å nyte en konsoll heller.

-flere spill med større spillutvalg

-enklere

-mindre tidkrevende med oppsett og oppdatering av driver

-du blir aldri nødt til å kjøre recovery noensinne, aldri noen blue screen (hvis du har en 360, kan jo den bli ødelagt, men du har jo garanti)

-Lavere oppløsning tar seg bedre ut på konsoll og konsollen kjører et spill bedre en en PC med samme specs som den, grunnet at ikke hele "maskinkraften" går med til spillingen. Hvis du vil oppleve bedre grafikk enn på konsoll, må du investere i kjempedyre PCer. Og alle vet at det beste du kan få er alltid kjempedyrt i forhold til det det koster neste år. Hvis du investerer i top line grafikkort for å unngå å måtte kjøpe nytt om to år, vil du måtte punge ut i dyre dommer. Det jeg prøver å si her er at dette lønner seg ikke siden et ok grafikkkort har en grei pris mens det beste er mye dyrere. du får rett og slett mer for pengene for vanlig grafikkort. Og siden ok hardware blir bedre brukt i konsoll og det at lavere oppløsning tar seg bedre ut på konsoll, lønner det seg med konsoll synes jeg :)

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva? Jeg driter i hva du gjør eller ikke gjør.

...

Er det så vanskelig å fatte, Tiltman?

 

Spill med hva du vil det driter jeg i, men kom ikke her å si at Xbox er bedre enn PC. Jeg foretrekker PC er det så vanskelig å fatte?

 

Vi som spiller på konsoll går ikke glipp av noe.

 

Nåvel. Oblivion uten mods er en katastrofe, så hadde jeg kun hatt Xbox ville jeg vel gått glipp av det...

Lenke til kommentar
Hva? Jeg driter i hva du gjør eller ikke gjør.

...

Er det så vanskelig å fatte, Tiltman?

 

Spill med hva du vil det driter jeg i, men kom ikke her å si at Xbox er bedre enn PC. Jeg foretrekker PC er det så vanskelig å fatte?

 

Vi som spiller på konsoll går ikke glipp av noe.

 

Nåvel. Oblivion uten mods er en katastrofe, så hadde jeg kun hatt Xbox ville jeg vel gått glipp av det...

9322038[/snapback]

En katastrofe er det ikke. Tiltman, du leser ikke innleggene mine, du lider av den samme ignoransen som Avean gjør. Du er en fanboy og det skinner tvers igjennom alle postene dine. Gidder du å lese hva vi faktisk skriver her? Det eneste du sier HELE tiden, er at PC er det beste formatet blablabla, og du overhører alt vi sier.

 

STFU, please, hvis du ikke er interessert i å gjøre annet enn å forsvare PCen din til døde. Du må skjønne at folk liker Xbox 360 og, men det gjør du jo ikke. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vis oss bilder der PC grafikk GRUSER, ja nettopp - GRUSER konsoll grafikk før du går videre med pc pjattet ditt...

 

Crysis har ikkeså min dblowing grafikk som alle skal ha det til. Se på CoD4, Halo3, MoH:A, Bioshock etc. Alle er spill som gir konge grafikk på konsoll og som ikke gir bedre resultat på pc!

 

Til konsoll kan produsentene optimalisere spillet til selve hardwaren. Mens alle som sitter her har sikkert 1000000000000000000 forskjellige kombinasjoner hw deler, noe som gjør det relativt vanskelig for produsenter og optimalisere. Derfor må du har high-end pc til enhver tid for å spille de nyeste spillene!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
-Split screen, ikke slik at man må ha flere forskjellige PCer i huset eller ta med en PC til en kamerat for å spille med an istedenfor over internettet

Ok. Selv liker jeg best 1 skjerm til hver. Men i mangel av utstyr er jo dette en kjekk greie. Kan alle spill spilles med split-screen?

-billigere, man må ikke ha HD-TV for å nyte en konsoll heller.

Vel, vel- Husk på at de fleste "må ha" PC til andre ting allikevel. Vet i grunn ikke om du sparer så mye på å kjøpe konsoll i tillegg til PC'en

Men, for all del, er det ingen PC i huset fra før, men kun en TV er det jo klart billigere.

I tillegg kan det jo koste en del og hele tiden bytte innmat i en PC for å bli opp-2-date.

-flere spill med større spillutvalg

Jeg veit ikke om dette stemmer, men om det gjør det er det jo en klar fordel.

-enklere

-mindre tidkrevende med oppsett og oppdatering av driver

-du blir aldri nødt til å kjøre recovery noensinne, aldri noen blue screen

Disse tingene er samme sak og jeg er enig, konsoll er enklere. Dette er dog både en fordel og ulempe, du har ingen mulighet til å påvirke maskinen noe som gjør alle maskinene like og dermed enklere og utvikle til. Husk at spillene ikke er feilfrie, så bugs som ikke skyldes hardware (drivere etc) vil gjelde like mye på Xbox som PC.

Og alle vet at det beste du kan få er alltid kjempedyrt i forhold til det det koster neste år. Hvis du investerer i top line grafikkort for å unngå å måtte kjøpe nytt om to år, vil du måtte punge ut i dyre dommer.

Ja det koster å ha oppdatert spill-PC.

Argumentasjonen om pris blir allikevel mindre verdt dersom du har/bruker en PC allikevel (ved siden av Xbox'en). Altså en PC til annet enn spill, fordi denne vil måtte oppgraderes uansett (selv om det er sjeldnere fordi du ikke spiller).

Altså; Fordi jeg er nødt til å ha flere PC'er hjemme uansett sparer jeg igrunn ikke så mye ved kjøp av Xbox'er (istedenfor å oppgradere til spill-pc'r)...

Lenke til kommentar

Jeg har alltid foretrukket PC. På 80 og 90-tallet var det først og fremst på grunn av typen spill, på PC hadde vi eventyr, strategi og rollespill, på konsoll var det stort sett plattform, kansje noe sport og spillmatiseringer.

 

Jeg tror likevel ikke det bare er gammel vane som gjør at jeg fortsatt er mer glad i PCn min. Det finnes selvsagt følelsesbaserte argumenter, som at jeg liker følelsen av å sette sammen boksen min selv, jeg liker å ha større kontroll over detaljene, og jeg liker å føle at jeg selv har mulighet til å velge online-tjenester osv. Disse argumentene er dog neppe særlig spennende for flere enn meg selv, og tilhengere av andre plattformer har antagelig tilsvarende personlige argumenter som støtter sitt eget ståsted. Mer spennende er forhåpentligvis følgende:

 

- Jeg har på pc nesten total valgfrihet i forhold til kontroller i så godt som alle spill. Ønsker jeg å spille med tastatur og mus gjør jeg det, vil jeg ha en stor "moderne" håndkontroll bruker jeg det, vil jeg ha joystick bruker jeg den, og vil jeg sette inn en eldgammel kjempeliten joypad for å spille noen gamle 16bits konsollspill har jeg jammen muligheten til dette også. Fordelene med mus og tastatur er nevnt tidligere, men fordelen av å kunne benytte nesten alle kontrollerne jeg har opparbeidet meg gjennom nesten 20 år med aktiv spilling er også en fin ting. Og om jeg så var nødt til å kjøpe alt nytt ville jeg antageligvis likevel komme unna billigere om jeg kjøpte nytt til pc enn til konsoll.

 

- Mods er nevnt tidligere. Jeg nevner det en gang til likevel. Jeg vil ikke si Oblivion eller Morrowind var dårlige spill uten mods, men de er likevel to fantastiske eksempler på spill som virkelig har hatt enorme fordeler med.

 

- MMOs. Ikke min favorittsjanger, men utvalget av både toppspill og gratisgreier er enromt på PC. Ikke helt det samme på konsoll.

 

- Jeg har større frihet i forhold til hva jeg vil spille på. PC-skjerm? Check. TV? Check. En gammel business-prosjektør onkelen min skulle kaste med xga oppløsning? Check. En ny prosjektør koblet innom surroundforsterkeren med hdmi-kabler? Oi. Det går også fint.

 

- Mulighet til å skifte ut hardware. Joda, jeg kan skjønne at mange liker å ha cutting edge i to måneder og så heller betale med skrantende grafikk i forhold mot å slippe å oppgradere. Det mange glemmer er at dette valget har man på pc også. En har derimot i tillegg muligheten til å oppgradere, så en hele tiden kan, om en har pengebok til det, spille nye spill med høyeste alternativer. Å bruke disse mulighetene mot PCn som plattform synes jeg virker ganske underlig.

 

- Større valgmuligheter i forhold til ytelse. Jeg kan velge hvorvidt jeg skal ha høy framerate eller maksimal grafikk. For eksempel kan jeg makse alt i singleplayer, og gå gjennom et fantastisk vakkert spill, men med litt haltende framerate, men minimere hardt i multiplayer for å øke ytelsen. Eller jeg kan sette opp alt i begynnelsen og la meg selv bli properly flabbergasted av visuelt godteri og senere redusere når jeg likevel har sett meg blind på flotthet, eller jeg kan... Uansett veldig ok å få lov å velge selv.

 

- Jeg kan selv velge onlinetjeneste. Joda, jeg har hørt mye pent om Microsofts live. Jeg klarer likevel ikke å komme rundt det prinsipiellt uspiselige at de tar seg betalt for en tjeneste absolutt alle andre tilbyr gratis. Dette kan de gjøre utelukkende fordi de ikke har noen konkurrenter. I tillegg må jeg innrømme at jeg ble sjokkert da jeg så reklame på forsida der. De færreste er nok like allergisk mot reklame som meg, men å ta betalt for en tjeneste som burde være gratis _både_ gjennom reklame og gjennom abonnement er spinnvilt. Fysjom.

 

- I tillegg kommer de kansje mindre relevante mulighetene for å bruke pc-en til mer enn spilling. For meg er slikt likevel viktig. Utrolig mye greiere å rote fram film fra HD enn å begynne å bla i DVD-ene, de fleste mennesker trenger skrivemaskin, osv. osv. Det er ikke noe kjempeargument alene, særlig ikke når konsollene selv uten chipping begynner å få noen av de samme mulighetene, men det er alikevel et spennende moment i forhold til prisen som later til å være det viktigste problemet de fleste har med PCer.

 

(edit:

flere:)

 

- Om pcn går føyka kan jeg fikse den selv. Om konsollen min blir ødelagt får jeg ikke lov å åpne den og må vente en god stund på en ny/reparasjon.

 

- Bredere utvalg av spill. Det er mulig det finnes flere spill til konsoll, men det er uansett et faktum at PC tilbyr spill i flere kategorier. For meg er det viktig.

 

 

Det er klart at konsollens fordeler, lettvinthet, pris (dog kanskje ikke så mye om en snakker om ps3), og statiskhet - at de alle sammen er de samme, er betydelige, og særlig kan mange av mine argumenter møtes med slik: at vel gir pcn valgfrihet, men det er på bekostning av lettvintheten konsollene kan tilby. Da blir det snakk om personlig preferanse, og de kloke av oss blir nødt til å si oss enige om at vi er uenige. Jeg har dog problemer med å se sofaer, tver og kontrollere som store argumenter, for her har man akkurat de samme mulighetene med pc.

 

Nåvel. Finne seg en jobb og slippe å velge. Ja takk alt samma.

Endret av Kuroneko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...