Gå til innhold

PC eller Konsoll; Argumenter for og imot


Anbefalte innlegg

Noe som også er pluss for PC, er at er det noen bugs, andre småting ting i spillet som ikke er bra, kan altids en patch fikse mye. Og selv etter spillet er ferdig, kan mods og andre ting gjøre spillet ganske annerledes. Konsoll eiere må bare nøye seg med det de får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bortsett fra lydanlegget til pcen min så overgår xbox spillinga alt pcen kan oppdrive med. Større skjerm (32" LCD). Kan sitte på godplassen i sofaen og spille. Ellers er jo konsoll hyperenekelt å bruke. Skru på og spill.

9317625[/snapback]

 

Du kan jo bruke 32" skjermen din til pc og da, du kan også sitte i sofan og spille pc.

 

Å herregud. Gidder du å gi deg nå? Jeg misliker deg og postene dine, og det er jeg ikke alene om. Når skal du skjønne at ikke alle deler din mening?

 

Idiot. Hold kjeft er du snill, vi gidder ikke å høre på deg. Fanboy.  :nei:

9317675[/snapback]

 

Voldsomt for en hissig tone du har da... Ta deg noe beroligende.

 

OT: Syntest PC er best pga flere muligheter og mange flere spill. Der er også lettere å spille strategispill, FPS og mange andre sjangere med pc musen.

Lenke til kommentar
Jeg prater for oss som liker PFS på konsoll og. smile.gif

ok :)

 

 

Uansett, som mange har sagt er dette smakssak som alltid. Pc kommer alltid til å eksistere som spillplatform siden den ikke bare er nyttig for å spille spill. Jeg foretrekker ihvertfall å spille på konsoll på alt bortsett fra strategispill, men jeg er ikke noe særlig fan av det uansett (bortsett fra noen til DS XD) Jeg har diskutert dette i så mange tråder nå så jeg tror ikke jeg skal si noe mer uansett om det kommer til å komme innlegg jeg er så grådig uenig i her... :blush:

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Noe som også er pluss for PC, er at er det noen bugs, andre småting ting i spillet som ikke er bra, kan altids en patch fikse mye. Og selv etter spillet er ferdig, kan mods og andre ting gjøre spillet ganske annerledes. Konsoll eiere må bare nøye seg med det de får.

9318032[/snapback]

Vel en siste ting, spill blir automatisk patchet til både360 og ps3 tror jeg da...

Lenke til kommentar
Noe som også er pluss for PC, er at er det noen bugs, andre småting ting i spillet som ikke er bra, kan altids en patch fikse mye. Og selv etter spillet er ferdig, kan mods og andre ting gjøre spillet ganske annerledes. Konsoll eiere må bare nøye seg med det de får.

9318032[/snapback]

Vel en siste ting, spill blir automatisk patchet til både360 og ps3 tror jeg da...

9318070[/snapback]

 

Javell, det har jeg ikke hørt om men. Men dere mangler jo forsatt modsene, og av og til gjør jo de ganske mye større jobb en patchene.

Lenke til kommentar
Noe som også er pluss for PC, er at er det noen bugs, andre småting ting i spillet som ikke er bra, kan altids en patch fikse mye. Og selv etter spillet er ferdig, kan mods og andre ting gjøre spillet ganske annerledes. Konsoll eiere må bare nøye seg med det de får.

9318032[/snapback]

Vel en siste ting, spill blir automatisk patchet til både360 og ps3 tror jeg da...

9318070[/snapback]

 

Javell, det har jeg ikke hørt om men. Men dere mangler jo forsatt modsene, og av og til gjør jo de ganske mye større jobb en patchene.

9318109[/snapback]

 

konsoll spill blir da patchet ofte...og modsene kommer..unreal tournament 3 til ps3 får masse mods..

 

husk på att konsollene forsatt er unge..det er ikkje før denne generasjonen att konsollene faktisk er online..det er et stort utappet potensiale om hva so er mulig..

 

om ti år..så trur eg ingen gidder og sitte og spille foran en pc lenger..alle vil heller ha en konsoll og slippe run time errors, rundll not found, programmet svarer ikke"

 

hehe..det var en spøk..;) men eg er spent på hva som skjer fremover, men så langt ser konsollone ut til og ta ledelsen med mange vanvittige titler..:)

Lenke til kommentar

Hadde PC gamerne sluttet å laste ned ting vil jeg tro situasjonen hadde sett langt mer balansert ut med tanke på antall brukere..

 

Men det er jo slik det nødvendigvis vil bli uansett, de som er "casual" gidder ikke å spille på PC og det er til enhver tid flest av casuals.. Men PC gaming kommer aldri til å dø ut, ei heller bli en nisje bare for de største nerdene...

 

Hvem vet, jeg kan tenke meg at de kanskje til og med begynner med modulære konsoller slik at man må oppgradere skjermkort og så videre der også ;)

Lenke til kommentar

Foretrekker PC generelt, spesielt innen FPS, RTS og ikke-japanske RPGs.

RPG synes jeg ikke fungerer så veldig bra på konsoll, da man gjerne må ha mange taster for å kunne ha en masse spells osv. Selvsagt finnes det RPGs som funker på konsoll, som KOTOR etc., men jeg foretrekker "gammeldagse" strategiske RPGs som baldur's gate 2, planescape: torment og lignende, der man har litt mer å holde orden på enn det som er mulig på konsoll. Synd at det er en genre som har mer eller mindre gått i graven.

FPS pga. mus/tastatur gir helt overlegen kontroll og sikte, at noen kan bestride dette skjønner jeg ikke, men dem om det.

RTS, vel, det sier seg selv :).

 

Det jeg synes funker bedre på konsoll er action spill som God of War, Ninja Gaiden, som har overlegen styring med gamepad fremfor mus/tastatur.

 

Eddie: man kommer veldig langt med en PC til 8000 nå til dags, om man ikke inkluderer skjerm osv. tilbehør. Så kan man oppdatere litt her og der en gang i året. De helt store grafikk-perlene man må oppgradere for kommer ikke så ofte.

Endret av Roy E
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et eksempel:

 

Oblivion = Dårlig.

Oblivion + 42 mods = Glimrende.

 

Oblivion på XBox = Ingen Mods = Dårlig

Oblivion på PC = 42 Mods = Glimrende.

 

En PC har alt en Xbox har pluss MYE mer. Har 36" TV (+sofa) og Konsoll-Stikke kobla til PC'en på spillerommet (4 pc'er der for litt family-lan-gamig). Så "relaxed" spilling går også.

Mus til XBox = Går ikke = Dårlig.

 

Absolutt eneste fordel med konsoll er prisen. End of discussion.

Lenke til kommentar
Men det er jo slik det nødvendigvis vil bli uansett, de som er "casual" gidder ikke å spille på PC og det er til enhver tid flest av casuals.. Men PC gaming kommer aldri til å dø ut, ei heller bli en nisje bare for de største nerdene...

 

9318931[/snapback]

 

Tror nok det er maaaange fler som spiller på pc en konsol.

 

En ting som er positivt med konsol er jo at du lett kan spille flere på multiplayer. Men det er egentlig gøyere med flere på pc, da har jo alle hver sin skjerm. Mye gøyere gå på lan en å spille i en trang sofa med splita bilde på 10"

Endret av Sniken_123
Lenke til kommentar
Har du ikke en pc til 20 lapper som du oppgraderer for 3 lapper annenhver mnd så er konsoll bedre på alle måter

9318760[/snapback]

 

Dette blir vel litt unyansert.

 

Skal man idag spille PS3 med skikkelig eyecandy så koster det deg 6000 for konsollen OG 10K ++ for en skikkelig 1080p kompatibel TV av litt størrelse. Konsollen har da en levetid på noen år inntil neste generasjon blir lansert.

 

Sammenliknet med en PC, hvis man ser på det som et førstegangskjøp, så blir det egentlig ikke så store differansen.

 

Forskjellen kommer i hovedsak av at de fleste har allerede en TV som kan benyttes, og man regner derfor ikke inn denne i den totale utgiften.

 

I løpet av konsollenes levetid, se for eksempel PS2, så vil PCen kunne tilby en stadig utvikling av maskin- og programvare, som ofte er vanskelig på Konsoll. Konsollen vil kanskje ligge bedre an i forhold til ytelse og grafikk/fysikk i en periode, men så vil dette mest sannsynlig forbigåes av PCen. For PCens bruker så vil det selvfølgelig koste penger å oppgradere til "det ypperste", men dette er jo et valg man tar utifra ønsker og økonomi. :).....poenget her er valgfrihet.

 

Selv kjører jeg på et system som per idag er utdatert i forhold til hva som per idag anses for å være High End, men jeg er allikevel ikke ekskludert fra å spille de nyeste spillene....jeg må bare justere ned forventningene til grafikken.

 

Hvis jeg per idag ville spille dagens nyeste titler måtte jeg kanskje oppgradere for en 6000-8000 kroner, noe som ikke er så veldig mye i forhold til å kjøpe en splitter ny PS3. Og det er fra en maskin som er to og et halvt år gammel. I løpet av denne tiden så har vel utgiftene på oppgradering vært ca 3000 kroner (defekt mus og ekstra RAM)

 

Og da har jeg i tillegg en maskin som kan surfe på nett, laste ned, skrive brev osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Tror nok det er maaaange fler som spiller på pc en konsol.

 

9320562[/snapback]

 

 

Hva er det du sier her? At det er flere som spiller på pc enn konsoll? I så fall er det så feil som det går an å ta. For det første har pc-salget av spill nærmest blitt halvert de siste 10 årene, i samme periode har salget av konsoller eksplodert.

Ser vi på usa omsatte pc-spillsalget i 2006 for rundt 1 milliard dollar pluss rundt 400 millioner i måndedlige avgifter fra MMO'er. Konsollene omsatte mye mye mer, over 12 milliarder. Pc-gamere er en døende rase... :innocent:

Lenke til kommentar
Et eksempel:

 

Oblivion = Dårlig.

Oblivion + 42 mods = Glimrende.

 

Oblivion på XBox = Ingen Mods = Dårlig

Oblivion på PC = 42 Mods = Glimrende.

 

En PC har alt en Xbox har pluss MYE mer. Har 36" TV (+sofa) og Konsoll-Stikke kobla til PC'en på spillerommet (4 pc'er der for litt family-lan-gamig). Så "relaxed" spilling går også.

Mus til XBox = Går ikke = Dårlig.

 

Absolutt eneste fordel med konsoll er prisen. End of discussion.

9319892[/snapback]

 

Takk for oppklaringen!

 

Jeg har helt til nå vært overbevist om at konsoll fortrekkes av undertegnede, da jeg etter innkjøpet av 360 har fått et helt nytt forhold til spilling.

Å sitte henslengt i sofaen med en trådløs kontroller, slenge i et spill og nyte et det i HD foran min 46" Bravia var jeg sikker på at var fantastisk. Jeg var også sikker på at jeg regelrett elsker å spille PS6, GH2, Bomberman,Track & Field eller å sitte i min playseat + ratt og spille Forza 2.

Men din overbevisende "End of discussion" fikk meg til å innse at jeg savner det evige maset om driver-oppdateringer og ikke minst for svak hardware.

 

Var også sikker på at jeg likte Oblivion på 360, men der beviste du meg feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har helt til nå vært overbevist om at konsoll fortrekkes av undertegnede, da jeg etter innkjøpet av 360 har fått et helt nytt forhold til spilling.

Å sitte henslengt i sofaen med en trådløs kontroller, slenge i et spill og nyte et det i HD foran min 46" Bravia var jeg sikker på at var fantastisk.

og det kan du ikke med en PC ... ?

Jeg var også sikker på at jeg regelrett elsker å spille PS6, GH2, Bomberman,Track & Field eller å sitte i min playseat + ratt og spille Forza 2.

... og det finnes en masse bra spill til PC som ikke kommer til Xbox.

Live For Speed (www.liveforspeed.com) med G25 (som har H-Gir) er rasende morsomt. Særlig når vi er 5 eller flere med (hver vår skjerm og ratt). Kjekt og ta med seg LapTop'er for Gaming gitt, litt værre med en 46" Bravia...

Men din overbevisende "End of discussion" fikk meg til å innse at jeg savner det evige maset om driver-oppdateringer og ikke minst for svak hardware.

Drivere... uhm ja, ca. 1 times jobb pr. måned på 4 stk. pc'er. Jammen slitsomt.

Svak hardware... Vel, den 46" Bravia'n er vel ikke akkurat billig den heller, så Xbox Gaming er vel ikke så billig at det gjør noe allikevel. Må vel omformulere meg; Det finnes ingen fordeler med Xbox.

Var også sikker på at jeg likte Oblivion på 360, men der beviste du meg feil.

Prøv med mods og spillet blir mye bedre, uansett hvordan du vil at det skal virke. sjekk www.tessource.net

Dessuten, blei du ikke lei av de evindelige load'ingene på Xbox'en ?

Lenke til kommentar
Jeg har helt til nå vært overbevist om at konsoll fortrekkes av undertegnede, da jeg etter innkjøpet av 360 har fått et helt nytt forhold til spilling.

Å sitte henslengt i sofaen med en trådløs kontroller, slenge i et spill og nyte et det i HD foran min 46" Bravia var jeg sikker på at var fantastisk.

og det kan du ikke med en PC ... ?

Jeg var også sikker på at jeg regelrett elsker å spille PS6, GH2, Bomberman,Track & Field eller å sitte i min playseat + ratt og spille Forza 2.

... og det finnes en masse bra spill til PC som ikke kommer til Xbox.

Live For Speed (www.liveforspeed.com) med G25 (som har H-Gir) er rasende morsomt. Særlig når vi er 5 eller flere med (hver vår skjerm og ratt). Kjekt og ta med seg LapTop'er for Gaming gitt, litt værre med en 46" Bravia...

Men din overbevisende "End of discussion" fikk meg til å innse at jeg savner det evige maset om driver-oppdateringer og ikke minst for svak hardware.

Drivere... uhm ja, ca. 1 times jobb pr. måned på 4 stk. pc'er. Jammen slitsomt.

Svak hardware... Vel, den 46" Bravia'n er vel ikke akkurat billig den heller, så Xbox Gaming er vel ikke så billig at det gjør noe allikevel. Må vel omformulere meg; Det finnes ingen fordeler med Xbox.

Var også sikker på at jeg likte Oblivion på 360, men der beviste du meg feil.

Prøv med mods og spillet blir mye bedre, uansett hvordan du vil at det skal virke. sjekk www.tessource.net

Dessuten, blei du ikke lei av de evindelige load'ingene på Xbox'en ?

9321114[/snapback]

 

Alt dreier seg om personlige preferanser.

Valget mitt om å gå til innkjøp av 46" var en vurdering tatt nettopp etter mine personlige behov, ikke økonimiske årsaker, da jeg

1. Foretrekker konsoll foran PC

2. Ser mye film og ønsker derfor en ekstra karamell i form av full HD en schwæær TV.

3. Ser mye fotball. Premier League har aldri vært mer morro.

4. Har ingen behov for å blir med på hardware-kappløpet ved spilling på PC.

(Ikke grunnet pengene, men jeg føler ikke at alt stresset er verdt det).

 

Om det er billigere eller dyrere å spille på konsoll enn PC avhenger nok av hva man legger opp til selv.

For meg har det blitt dyrere, da jeg nå kjøper alle spillene mine, betaler for Live, har kjøpt ny TV, flere kontrollere, racing-sete, ratt, snart Mediaseats.. you name it. Men, spilling på konsoll er det som faller mest naturlig for meg. Det som er mest behagelig.

 

Hva spill angår så er det vel rimelig tydelig at de fleste produsentene nå går multi, og satser på å treffe mer enn bare ett marked. Tar man økningen i salg av spill på konsoll vs minkende inntekter i salg av spill til PC, så mener jeg at den argumentasjonen ikke holder.

 

Oblivion er helt sikkert svært bra med mods, som jeg husker at Morrowind var, men nok en gang ikke noe jeg higer etter da jeg er fornøyd med det jeg allerede har. Loading-tidene på spillet er så klart rett å kritisere, men jeg tok aldri meg selv i å vurdere å kutte det ut av den grunn.

 

 

Vi får bare enes om at noen liker dattera, mens andre liker moren. Så får vi heller droppe diskusjonen om hvem som liker den yngre og hvem som liker den eldre ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg spiller på konsoll av kun en enkel grunn: aldri i livet om jeg bruker 15-20 000 bare for en spill-pc som i tillegg trenger flere oppgraderinger under en konsolls levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...