spøkelse Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Jeg trenger noen tips for å løsne denne bolten. Den holder fast støtdemperen i fjærbeinet. Den har ikke vært løsnet på 12 år tenker jeg, og dimensjonen er mer enn dobbelt så stor som min største skiftenøkkel. Det er ingenting å holde fast i, eller holde mot. Den nye bolten ligger ved siden av. Endret 19. august 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Pleier og løsne den mens fjærbeinet sitter på bilen.. altså før demontering. Bruker da stor rørtang (ikke vannpumpetang). Hvis det ikke hjelper så bruk varme, demperen skal jo byttes uansett.. Hammer og meisel kan også funke bra. Uansett så bør du få spent fast fjærbeinet i en skrustikke eller noe sånt for den mutteren kan sitte godt!! Hvis det er til en audi 100 kan du bytte demperen mens bilen står med hjula på bakken... byttes via hullet til dempertoppen. bare man får løsna den mutteren Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Denne har 55 mm gripevidde. Er det nok? Eventuelt skal denne visstnok ha 80 mm, men jeg er ikke helt sikker på hvordan den funker. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Det er på en Opel Astra. Jeg kommer ikke til denne mutteren når fjærbeinet sitter på bilen, fjæra er i veien. Har satt fjærbeinet opp-ned i en skrustikke. Tar meg en tur i nabolaget og ser etter jernrør eller lignende nå. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Da jeg skiftet støtdempere på min BMW hadde jeg samme problemet. Etter ca 2 timer (!!) med rustløser, gassbrenner, rørtang og en god porsjon banning løsnet den til slutt. Må vel innrømme at jeg ble ganske oppgitt etter hvert Hadde dette problemet bare på en side. På den andre siden var demperen lekk, slik at bolten var full av olje Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Spray på rustløser og la det trekke inn en stund. Jeg pleier å slå endel på delene med en liten hammer. Så er det å prøve å sjokke delene fra hverandre, buk av verktøy og en større hammer. Kjøpte en elektrisk slagtrekker for en stund siden, og den har hjulpet meg masse. Men det er noen ganger som delene sitter seigt sammen liksom. Da er en slagtrekker god. Lykke til! Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 2 timer er litt lite - man bør aller helst legge inn ca 48 timer på forhånd med jevnlig behandling med rustløser. Utrolig hvor godt det hjelper når det får virke en stund før man begynner å prøve på å løsne bolten/mutteren som sitter fast Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hadde det ikke vert bedre med en topic: jeg trenger hjelp til å bytte støtdemper enn: "Trenger å løsne gigantisk bolt", "Hvordan løsne rar skrue? ", "Løsne drivknute fra navet","Endeleddverktøy knakk i tre deler ","Verktøyet ble bøyd" og "Bytte støtdemper nå" Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Er dette den samme støtdemperen du har holdt på med siden midten av Juni? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 syntes den skrustikka så litt pinglete ut og den bør ha bedre feste enn en planke på grusen På gamlejobben min hadde vi skrustikka montert på stål arbeidebenker som hang med gjennomgående bolter(4stk) i en murvegg.. han ene kollegaen min reiv ned hele benken da han skulle løsne en sånn mutter. det kan sitte godt for godt også så man må ha mer deler. med et par spett og bilen i riktig høyde får man rørtanga inn mellom fjærene.. det er sånne ting jeg alltid kommer på etter at alt er demontert... irriterende Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 2000L Rustløser og svært klubbe. Viktigste verktøy ved bilmekk. Rust "sveiser" det meste sammen, så det trengs å dæljes løs. Hammer er null og niks. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Er dette den samme støtdemperen du har holdt på med siden midten av Juni? 9318182[/snapback] Ja visst. Heldigvis syns jeg det er litt moro å drive på med sånt. Men nå har jeg altså fått byttet støtdemperen. Med mutteren festet i skrustikka, og et jernrør over styrekula til å vri fjærbeinet med, så måtte mutteren gi seg. Noen titalls kg kraft på 2 meters arm måtte til, så den satt ganske hardt. Jeg hadde kjørt en annen bil oppå planken, så det stod fint rolig. To ting har dukket opp da. Det kommer en slurpe-lyd fra den nye demperen. Jeg tror den var sånn før montering også, så det er nok som det skal være. Det andre er at det sier klonk-klonk i dumper. Jeg trodde jeg strammet alle muttere og bolter godt, men tydeligvis ikke. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Lufta du demperen før du satte den på? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Lufta du demperen før du satte den på? 9325241[/snapback] Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Lufta du demperen før du satte den på? 9325241[/snapback] Hvordan gjør man det? 9325498[/snapback] Det skulle du gjort før du monterte, er å komprimere selve demperen helt inn og ut trur jeg. litt vanskelig når du har den på bil med fjær og det hele. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Lufta du demperen før du satte den på? 9325241[/snapback] Hvordan gjør man det? 9325498[/snapback] Det skulle du gjort før du monterte, er å komprimere selve demperen helt inn og ut trur jeg. litt vanskelig når du har den på bil med fjær og det hele. 9325870[/snapback] Dette gjorde jeg da bare for moro med en gang jeg fikk demperne Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Dette gjorde jeg da bare for moro med en gang jeg fikk demperne 9325888[/snapback] Jeg også. Men nå kommer det en sånn kvinende knirkelyd akkurat når jeg begynner å gi på eller bremse. Høres mer ut som gummi enn metall-lyd. Slipper jeg klutsjen uvørent, så bilen går som en kenguru, så kommer lyden som ennn-enn-en (hvis dere skjønner). Lyden er ganske høy i styrke også. Det rare er at i dumper og humper er det ingen ulyder. Jeg hadde hele sulamitten med lenkearm og fjærbein ute, men mener at jeg har strammet alt. Kan det være drivknuten som jeg har tatt knekken på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå