Gjest medlem-82119 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Har sett etter gode skjermer på nettet, men det er ikke så mange å velge mellom som jeg liker. Har funnet ut at jeg helst vil ha alt av følgende: -20-22 tommer -widescreen -hdcp -S-IPS eller IPS panel -Relativt rask responstid, helst rundt 8 ms eller lavere -"Godt bilde"/gode reviewer fra brukere og/eller testere Jeg lurer også på hvor stor skjerm og hvor god oppløsning jeg kan kjøre med det skjermkortet jeg har tenkt å kjøpe, et nvidia 8800 gts 640 Mb. Er det noen "standard" oppløsning som brukes på spill og programmer, og vil jeg kunne spille problemfritt i "standard" spill-oppløsning? Ser at 20 og 22 tommer tilsynelatende ofte har samme oppløsning, vil det si at det går like lett for skjermkortet å uavhengig av størrelsen på skjermen (20 eller 22) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Og hvor mye er du villig til å betale? En skjerm jeg vil anbefale som, i mine øyner, oppfyller samtlige krav med unntak av paneltype, er Samsung SyncMaster 226CW. Denne har et TN-panel fra Samsung, men har en ny teknikk for baklys som gir langt bedre farger en tradisjonelle TN-paneler. Endret 19. august 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Prisen er ikke så veldig viktig, forutsatt at det er et visst forhold mellom hva man betaler og hva man får. Grovt sett så har jeg sett på skjermer i prisklassen 3000-5500. De fleste anbefaler samsung og viewsonic.. Savner flere skjermer i segmenter 3-5000, stort sett så går det ett hopp fra ca. 3000 og opp til 8000 kroner. Ser at mange påpeker at man ikke kan forvente en topp skjerm for 3000,- men man kunne kanskje forventet en bedre skjerm for 5000,-?? Det er også enormt store forskjeller i synspunktene på skjermer, det den ene kaller bare dritt og elendighet synes nestemann er verdens beste skjerm. Virker som om det er enormt stor variasjon i produksjonen, fordi man kan ikke ha SÅ store forskjeller i synspunktene. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Ser at mange påpeker at man ikke kan forvente en topp skjerm for 3000,- men man kunne kanskje forventet en bedre skjerm for 5000,-?? 9316434[/snapback] Det hoppe har nok med paneltypen å gjøre. De skjermene til 5000+ har som regel ikke TN-paneler. Men jeg vil påstå at man får veldig mye skjerm for pengene når man betaler rundt 3000,-, og da spesielt 226CW som jeg skrev om tidligere. Men denne kan jo ikke måle seg til S-IPS-skjermene, men det kan jo ikke prisen heller. Virker som om det er enormt stor variasjon i produksjonen, fordi man kan ikke ha SÅ store forskjeller i synspunktene. 9316434[/snapback] Dette kan også ha med at skjermprodusentene sjeldent bruker panel fra kun én produsent i skjermene sine. Et godt eksempel er jo 226BW som begynte med supre Samsung-paneler. Og pga. disse kjempepanelene ble 226BW svært populær, men samtidig gikk prisen ned og det dukket opp AU Optronics-panel i mange av 226BWene - til stor fortvilelse hos mange kunder. Til slutt dukket det også opp Chi Mei/CMO-paneler i denne skjermen, og hvilken panel man får ser ut til å være helt forskjellig, og omtalen er tilsynelatende deretter. Men i de dyrere skjermene vil jeg tro at de er litt mer bevist på hvilke paneler de bruker, og forøker å beholde samme paneltype i en serie slik at man får samme skjermen man leste reviews om. Det eneste jeg kan anbefale deg er å lese masse reviews, både av nettsider/fora/blader og privatpersoner om skjermene du snuser på før du går til innkjøp. PS. 226CW har S-panel-garanti ifølge Samsung France! Endret 19. august 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Har også lest masse reviews, og samsung cw`en ser jo ok ut. Det at samsung france garanterer at de har s-panel, betyr vel ikke at de som selges i norge har det? Blir vel det samme som når nec kun putter hdcp i de skjermene som selges i usa på enkelte modeller. Da kan jo nec usa garantere at skjermene har hdcp, uten at det har noen relevans for skjermes solgt i europa/norge. Har også lest endel om backlight problemer/lys som trneger gjennom på endel samsung skjermer. Når folk klager på dette får de ofte svar som at man ikke kan forvente mer for 3000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå