Gå til innhold

"Mangler" taster på tastatur i ubuntu

Anbefalte innlegg

Nettop lagt inn ubuntu 7.04 på min maskin og compiz fusion. etter mange timers prøving og failing

har et logitech desktop optical trådløst tastatur. type Y-RJ20

jeg mangler funksjoner på tastaturet mitt. Super tasten og Alt Gr virker ikke..

+,-,*,/ på numpad virker heller ikke hvis numlock står på. enter tasten virker.

hva gjør jeg? har sett rundt på nettet men finner ingen god forklaring. tror feilen ligger i xorg.conf men aner ikke hva jeg skal skrive inn.

jeg har lagt inn keytouch men virker ikke det heller fordi antagligvis fordi tastaturet er feil satt opp..

xorg.conf:

Section "InputDevice"
Identifier  "Generic Keyboard"
Driver      "kbd"
Option     "CoreKeyboard"
Option     "XkbRules" "xorg"
Option     "XkbModel" "pc105"
Option     "XkbLayout" "no"
Option     "XkbVariant" "nodeadkeys"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier  "Configured Mouse"
Driver      "mouse"
Option     "CorePointer"
Option     "Device" "/dev/input/mice"
Option     "Protocol" "ImPS/2"
Option     "ZAxisMapping" "4 5"
Option     "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

har tidligere brukt pclinux os2007 og der fikset det meste seg selv. og det meste virket feilfritt. spesiellt musa.

prøver også å få tommelknappene på min logitech mx 700 til å virke også. uten hell. fant en som hadde fått det til å virke på nettet, men når jeg la inn den strengen han hadde i xorg.conf failet xserver å starte fordi det ikke klarte å aktivere enheten

stor takk til deg som har løsningen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Var så heldig at jeg klarte å herpe harddisken min som linux lå på :( har kjørt fresh install 3 ganger siden det på en annen disk. (kun pgå compiz fusion og at jeg har krølla til installasjonen av det) men nå er systemet endelig oppe og hopper med alle tastene intakt. mener å hå funnet hvorfor feilen oppstod også. nemlig fordi jeg valgte under installasjonen som tastatur norwegian med option no_deadkeys. nå valgte jeg bevisst kun norwegian og lagt inn etterpå hva slags tastatur det er (logitech cordless desktop). har ikke hatt noen problemer etter det med manglende taster hvertfall.

takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...