Canute Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Heisann. Jeg har en filserver som kjører Debian 4.0. Den har nå 3 harddisker, som er av typen PATA. Slik er det satt opp nå: hda1 - / hda2 - swap hda3 - /home hdb1 - /mnt/hdb hdc1 - /mnt/hdc hdb, og hdc er så ved hjelp av 'mount --bind' linket videre til der hvor jeg faktisk skal ha dem. Dette er en særdeles dårlig måte å gjøre det på, men det har fungert, så jeg har ikke brydd meg så mye om det. Jeg har nå tenkt å kjøpe inn et SATA kontroller kort og to 500GB harddisker. Spørsmål 1: Er det bare til å kjøpe et kontroller kort? Trengs det støtte for dette i Linux? Og i såfall, er det noen merker som er spesielt godt støttet? Videre, etter at jeg har kjøpt disse harddiskene, har jeg lyst å samle hdb, hdc og de to nye slik at jeg ikke trenger å bry meg om å symlinke rundt om kring i hyttåvær. Jeg vil helst ikke risikere å miste noe data (spesielt på hda), da det vil ta flere dager å sette opp alle konfigurasjonsfilene slik jeg vil ha det. hdb og hdc kan legges til etter på, fordi størrelsen på disse er ikke mer enn 400GB. Spørsmål 2: Vil dette bli en avansert operasjon? Må jeg inn i kernelen og legge til drivere og patcher, eller støtter Debian dette i fra starten av? Finnes det en god og ikke minst lett guide på dette? Endret 19. august 2007 av Canute Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå