Gå til innhold

Hjelp til LVM i debian og SATA kontrollerkort

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en filserver som kjører Debian 4.0. Den har nå 3 harddisker, som er av typen PATA. Slik er det satt opp nå:

hda1 - /

hda2 - swap

hda3 - /home

hdb1 - /mnt/hdb

hdc1 - /mnt/hdc

hdb, og hdc er så ved hjelp av 'mount --bind' linket videre til der hvor jeg faktisk skal ha dem. Dette er en særdeles dårlig måte å gjøre det på, men det har fungert, så jeg har ikke brydd meg så mye om det. Jeg har nå tenkt å kjøpe inn et SATA kontroller kort og to 500GB harddisker.

Spørsmål 1: Er det bare til å kjøpe et kontroller kort? Trengs det støtte for dette i Linux? Og i såfall, er det noen merker som er spesielt godt støttet?

Videre, etter at jeg har kjøpt disse harddiskene, har jeg lyst å samle hdb, hdc og de to nye slik at jeg ikke trenger å bry meg om å symlinke rundt om kring i hyttåvær. Jeg vil helst ikke risikere å miste noe data (spesielt på hda), da det vil ta flere dager å sette opp alle konfigurasjonsfilene slik jeg vil ha det. hdb og hdc kan legges til etter på, fordi størrelsen på disse er ikke mer enn 400GB.

Spørsmål 2: Vil dette bli en avansert operasjon? Må jeg inn i kernelen og legge til drivere og patcher, eller støtter Debian dette i fra starten av? Finnes det en god og ikke minst lett guide på dette?

Endret av Canute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...