Latskap Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Fødselsraten på menn er større enn på kvinner da. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Og der er vi der igjen. Det at menn gjør mer dritt enn kvinner blir bare en usakelig avsporing for å unnskylde att pakistanere utmerker seg innenfor det meste negativt som kan måles. Og så må man jo unnskylde seg med at de tillføyer så mye umålbart som kultur og forståelse. Jeg klarer meg utmerket uten... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Alle pakistanere er selvsagt ikke narkoselgere, svindlere, voldsmenn eller sosialklienter, men i snitt ligger pakistanere langt dårligere ann enn snittet i Norge. Som gruppe kan jeg derfor ikke se at de kan gi et positivt bidrag til Norge.De er nok heller ikke representative for pakistanere, og mange forhold virker inn som ikke skyldes pakistansk kultur - for eksempel selve årsaken til at de kom hit. Det kan ødelegge et menneske ganske bra.Pakistanere er ikke representative for pakistanere? Den må du nok forklare litt.Jeg er enig i at om noen kom hit med å leve på vårt trygdesystem som formål så kan det ødelegge mennesket ganske bra, det vil også på sikt ødelegge vår økonomi. Forøvrig: "Alle menn er selvsagt ikke konebankere eller alkoholikere, men i snitt ligger menn langt dårligere an enn snittet i Norge (som inkluderer kvinner). Som gruppe kan jeg derfor ikke se at de kan gi et positivt bidrag til Norge." Hehe, nice try. Menn har i snitt høyere kriminalitet enn kvinner, men:-En større andel av den mannlige befolkningen er i jobb -Menn betaler i snitt mere i skatt enn kvinner -Menn mottar i snitt mindre sosiale ytelser enn kvinner Her jevner det seg altså ut. Når det gjelder pakistanske innvandrere kan jeg derimot ikke se at det er noen faktorer som taler i deres favør. Jeg utelukker ikke at det kan finnes noen slike faktorer, men ingen i denne tråden har klart å komme med noe slik. Det betyr i så fall at innvandringen fra Pakistan har en udelt negativ innvirkning på Norge. Polakkene som kommer hit for å arbeide er forøvrig stort sett menn, så vi kan jo si det samme om dem som jeg ironiserte om menn: Jeg tipper en større andel av de polske arbeiderne er alkoholikere enn norske bygningsarbeidere. Det vil si at de på dette området bidrar mindre enn gjennomsnittsnordmannen.Andelen polakker i Norge som er i arbeid er høyere enn andelen nordmenn som er det og skyhøyt over andelen pakistanere som er det. Polakker mottar i snitt mindre sosiale ytelser enn nordmenn og langt langt mindre enn pakistanere. Norge er ett av verdens beste land å bo i og mange har lyst til å komme hit. Hvorfor prioriterer vi ikke å slippe inn de som kan gi et positivt bidrag til Norge? Du vil kanskje innvende at du snakker om "helhetsinntrykket", men hvordan skal det måles?Jeg listet opp parametrene hvor befolkningsgruppens totale positive eller negative påvirkning kan beregnes. Man kan sikkert diskutere hvordan man regner ut om hele summen er positiv eller ikke, men når vi har en gruppe som pakistanerne hvor de har en negativ påvirkning på samtlige parametre så trenger men ikke en formel for å komme til en konklusjon. Innvandrergrupper kan bidra med andre ting som nordmenn ikke kan bidra med i like stor grad (eller på samme måte) - for eksempel (direkte og indirekte) å fremme kulturforståelse og toleranse.Kan du konkretisere hva du mener pakistanerne har bidratt positivt med her? Min påstand er at over 30 år med pakistanere har gjort den gjennomsnittlige nordmannen mindre tolerant og mere rasistisk, mens de som har blitt mere tolerante har blitt det gjennom reiser og opphold i utlandet. Den massive innvandringen vi har hatt til Norge har aldri vært utredet eller vedtatt. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1948591.ece Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Og så må man jo unnskylde seg med at de tillføyer så mye umålbart som kultur og forståelse.Jeg har ingen problemer med å se at mange innvandrergrupper kan være en kulturell berikelse, men..... -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg mattradisjoner som nordmenn etterhvert har lært seg å verdsette, men hvem kan navnet på en eneste pakistansk rett ? -Mange mindre innvnadringsgrupper har åpnet restauranter med tema fra hjemlandet som helt har utkonkurrert "norske" restauranter, men hvem er det som har gått på en restaurant med pakistansk tema? -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg musikk hva hjemlandet som også har blitt kjent blandt nordmenn, men hvem kan navnet på en pakistansk gruppe eller musikkstil? -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg dansetradisjoner som er populært blandt nordmenn, men hvem kan en pakistansk dans eller vet om et danseinstitutt hvor man kan lære seg pakistanske danser? I det hele tatt kan jeg ikke se hvor det kulturelle bidraget til den enorme pakistanske befolkningen er. Er det noen som kan komme med noen konkrete eksempler på positive kulturelle bidrag de har hatt? Endret 22. august 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Og så må man jo unnskylde seg med at de tillføyer så mye umålbart som kultur og forståelse.Jeg har ingen problemer med å se at mange innvandrergrupper kan være en kulturell berikelse, men..... -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg mattradisjoner som nordmenn etterhvert har lært seg å verdsette, men hvem kan navnet på en eneste pakistansk rett ? -Mange mindre innvnadringsgrupper har åpnet restauranter med tema fra hjemlandet som helt har utkonkurrert "norske" restauranter, men hvem er det som har gått på en restaurant med pakistansk tema? -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg musikk hva hjemlandet som også har blitt kjent blandt nordmenn, men hvem kan navnet på en pakistansk gruppe eller musikkstil? -Mange små innvandrergrupper har tatt med seg dansetradisjoner som er populært blandt nordmenn, men hvem kan en pakistansk dans eller vet om et danseinstitutt hvor man kan lære seg pakistanske danser? I det hele tatt kan jeg ikke se hvor det kulturelle bidraget til den enorme pakistanske befolkningen er. Er det noen som kan komme med noen konkrete eksempler på positive kulturelle bidrag de har hatt? 9334301[/snapback] Alt dette har å si HVOR på landet du bor, dog de fleste innvandrerne er i de større byene, Oslo er et godt eksempel. Men er enig, pakistanere er fortsatt ikke helt integrert i samfunnet, de har åpnet seg, but still a way to go. Spist Tikka Masala eller Curry for all del? Vært på Shalimar eller en indisk restaurant (Kommer ikke navn på en restaurant kjede)? Indisk og pakistansk mat er det samme (same country until 1947). Musikk? Mhm, hørt om Bhangra? Ingen danseinsitiusjoner som jeg har sett, men det finnes mange forskjellige pakistanske danser. Kan nok være enig med deg på dette punktet. Endret 8. oktober 2007 av Lakrits Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Å ta Pakistan til inntekt for indisk mat og musikk er ganske så drøyt. Uten pakistanere i Norge hadde vi liksom ikke fått det? Kom heller med noen genuint fra Pakistan som alle de pakistanske invandrerne har klart å få inn i den felles norske kulturarven. Tror det blir veldig vanskelig å finne noe... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hvor stort positivt bidrag pakistanerne er til det norske sanfunnet burde være lett å finne ut av: -Er gjennomsnittlige pakistanere mindre kriminelle enn snittet i Norge: Nei -Er en større andel av den pakistanske befolkningen i arbeid enn snittet i Norge: Nei -Betaler en gjennomsnittlig pakistaner mere i skatt en gjennomsnittet i Norge: Nei -Mottar en gjennomsnittlig pakistaner mindre i sosiale ytelser enn snittet i Norge: Nei Er det noen andre parametre jeg har oversett? 9315266[/snapback] Ikke vet jeg om du kan ha oversett noe, men slik jeg forstår deg så er pakkisene godt integrert i vårt samfunn. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Problemet med disse statisikkene er at dersom du tolker og tolker, kan de slå ut på hvem som helst. s/pakistanere/finnmarkinger -Er gjennomsnittlige finnmarkinger mindre kriminelle enn snittet i Norge: Nei -Er en større andel av befolkningen i finnmark i arbeid enn snittet i Norge: Nei -Betaler en gjennomsnittlig finnmarking mere i skatt en gjennomsnittet i Norge: Nei -Mottar en gjennomsnittlig finnmarking mindre i sosiale ytelser enn snittet i Norge: Nei Og så kan vi bytte det ut med menn, med tømrere, rørleggere, svensker, kanarifugler, etc., men det er fortsatt kun statistikk. Ja, det finnes mange kriminelle innvandringsgrupperinger, og ja, de bør straffes, men da bør vi heller stimulere til å ordne disse problemene, istedet for å øke dem gjennom generaliseringer. Disse ryktene og statistikkene gjør bare at man risikerer at det blir verre for lovlydige innvandrere å få jobb, og da er vi inne i en ond sirkel vi aldri kommer ut fra. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 I nærmere 40 år har pakistanere ”stått på” her i Norge, mange med svært lange arbeidsdager, og i tunge og slitsomme jobber, og altfor ofte opplevde de i hverdagen å bli møtt med holdninger fra såkalt ”etniske nordmenn” – ja, det er et uttrykk jeg liker dårlig – holdninger som det ikke er noen grunn til å være stolte over. – Men dere sto hardt på, ufortrødent. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/Ut....html?id=477467 9314751[/snapback] Er det godeste Gahr Støre som har vært på ferde igjen? Ham liker jeg mindre og mindre. Greit nok at han her velger å fremheve det positive ved pakistanerne i Norge. Og det er jo sant at mange pakistanere er ordentlige og hardtarbeidene. Det er imidlertid ingen hemmelighet at det også i pakistanske miljøer finnes tendenser som må bekjempes, f.eks. gjengdannelser, kvinnesyn og skatteunndragelser (jf. drosjesaken). Dette er ting som berører pakistanerne, og som Støre godt kunne nevnt. Videre sier han: "Uten dere hadde vi som samfunn ikke vært der vi er i dag – et samfunn som svært mange misunner oss." Tja, det er vel i beste fall en overdrivelse. Jeg for min del har vondt for å tro at Norge hadde vært noe dårligere uten pakistansk innvandring. Dessuten liker jeg overhodet ikke den skjeve vinklingen han har: Pakistanerne roses nærmest opp i skyene, mens "såkalte nordmenn" derimot ikke gjør annet enn å ha dårlige holdninger! Hva i all verden?! Jeg vil ha meg FRABEDT at Støre her nærmest unnskylder seg på vegne av oss, og sier at vi har dårlige holdninger, når han ikke med et eneste ord kritiserer pakistanerne (og forresten - hvorfor sier han ikke "såkalte pakistanere"?). Det virker også noe rart at Støre ikke sier noenting om Norges krav og forventninger mot innvandrere. Det blir som om vi bare skulle være glad til for at pakistanerne kom hit, og at vi ikke har noe vi skulle ha sagt. Det fremmer ikke akkurat integreringen, gjør det vel? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hvor stort positivt bidrag pakistanerne er til det norske sanfunnet burde være lett å finne ut av: -Er gjennomsnittlige pakistanere mindre kriminelle enn snittet i Norge: Nei -Er en større andel av den pakistanske befolkningen i arbeid enn snittet i Norge: Nei -Betaler en gjennomsnittlig pakistaner mere i skatt en gjennomsnittet i Norge: Nei -Mottar en gjennomsnittlig pakistaner mindre i sosiale ytelser enn snittet i Norge: Nei Er det noen andre parametre jeg har oversett? 9315266[/snapback] Ikke vet jeg om du kan ha oversett noe, men slik jeg forstår deg så er pakkisene godt integrert i vårt samfunn. 9664080[/snapback] Dagens gullkorn eller "Steven Colbert" Enkelte forstå ikke hvorfor Nordmennene "ikke" skal være immune mot "stigmatiseringen" De fleste slå på rassismeknappen med engang: "jævla pakkiser" , men i bunn er problemet skapt av "norsklov idioti", i Norge. Det er ikke pakistanere som er problemet, heller ikke innvandringen, men sosialismen. Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Å ta Pakistan til inntekt for indisk mat og musikk er ganske så drøyt. Uten pakistanere i Norge hadde vi liksom ikke fått det? Kom heller med noen genuint fra Pakistan som alle de pakistanske invandrerne har klart å få inn i den felles norske kulturarven. Tror det blir veldig vanskelig å finne noe... 9664058[/snapback] Eh, vi har nesten den samme kulturen, vi er av samme folkeslag. Vi ligner på hverandre, og Pakistan er jo sånn ca 60 år. Er små forskjeller mellom indisk og pakistansk mat, men det er minimalt. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ett lite spørsmål her. Hvem har opplevd å være en minoritet i et annet land? Etter å ha bodd i Sør-Afrika i ett år har jeg mye mer sympati med innvandrere i Norge og dette har forandret synet mitt. Jeg har aldri opplevd å bli slått av en pakistaner. I strøket mitt er gjengproblematikken derimot ett helnorsk fenomen. =) robertaas, er det ikke slik at staten aktivt støttet innvandring på 70 og 80 tallet for at det var mangel på arbeidskraft? Enhver som jobber og betaler skatt er med på å skape verdier og bidra til samfunnet, skulle jeg tro? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) robertaas, er det ikke slik at staten aktivt støttet innvandring på 70 og 80 tallet for at det var mangel på arbeidskraft? Enhver som jobber og betaler skatt er med på å skape verdier og bidra til samfunnet, skulle jeg tro? 9665873[/snapback] Hvis du sikter til pakistanerne så kom de første via Vest-Tyskland på turistvisum i 1971, norske myndigheter har aldri støttet innvandring såvidt meg bekjent. Det har vært innvandringsstopp i Norge siden 1976. http://www.dagbladet.no/kultur/2000/08/18/215777.html Endret 8. oktober 2007 av sumptrollet Lenke til kommentar
Lakrits Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hvis du sikter til pakistanerne så kom de første via Vest-Tyskland på turistvisum i 1971, norske myndigheter har aldri støttet innvandring såvidt meg bekjent. Det har vært innvandringsstopp i Norge siden 1976. http://www.dagbladet.no/kultur/2000/08/18/215777.html Ja, men Norge trengte mer arbeidskraft, ble helt random at det var Pakistanere som kom hit og jobbet. Nå må man ikke si at Norge ikke trengte arbeidskraft på den tiden, dette var altså rett før olje eventyret. Mange innvandrere jobber og jobbet på disse anleggene, ved utbyggingen og da det ble satt til sjøs. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Eh, vi har nesten den samme kulturen, vi er av samme folkeslag. Vi ligner på hverandre, og Pakistan er jo sånn ca 60 år. Er små forskjeller mellom indisk og pakistansk mat, men det er minimalt. Dette blir like latterlig som om nordmenn skulle skryte på seg svensk eller danske kultur. Klarer du virkelig ikke komme med et eneste bidrag Pakistanerne har kommet med? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) robertaas, er det ikke slik at staten aktivt støttet innvandring på 70 og 80 tallet for at det var mangel på arbeidskraft? Enhver som jobber og betaler skatt er med på å skape verdier og bidra til samfunnet, skulle jeg tro? Ja, mange enkeltpersoner har gitt et positivt bidrag, men som gruppe har bidraget vært negativt. Når pakistanerne ligger langt over snittet av hvor stor andel som ikke leve av lønnet arbeid så øker de faktisk mangelen på arbeidskraft i Norge. Bidraget deres er negativt så å få enda flere hit gjør bare situasjonen enda verre. Det er ikke uten grunn at det har vært innvandringsstopp i Norge i over 30 år, og at det er bred politisk enighet om dette. Endret 9. oktober 2007 av robertaas Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 HYllest til pakistanere? Pøh...! Hvorfor skal de hylles mer enn nordmenn? De få pakistanerene jeg vet om som faktisk jobber hardt og holder seg unna trøbbel, har jeg stor respekt for. dessverre er det slik at jeg har dårlige erfaringer med pakistanere Det er ikke nøvendig å nevne hvorfor da jeg ikke vil gå OT. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Etter å ha bodd i Sør-Afrika i ett år har jeg mye mer sympati med innvandrere i Norge og dette har forandret synet mitt. Der jeg bodde var mitt opphav aldri et spørsmål, fordi jeg ikke skilte meg negativt ut, men heller prøvde å gjøre et positivt bidrag når jeg kunne. Det er så forbanna forutsigbart å skylde på rasisme når all statistikk og fakta tilsier at muslimske innvandrergrupper gjør mer negativt enn positivt. Da får man fokus bort fra problemet og over på personen som foreslår at noe bør gjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå