Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

RAM ødelagt etter oppgradering?

Anbefalte innlegg

Har en maskin med et MSI HK K7T266 Pro-(RU ?). maskinen er ca 5 år, men nesten ikke brukt. CPU er AMD Athlon xp 1700+ mener jeg...

Windows XP Os, og opprinnelig 2x256 PC 2100 TwinMos Ram.

Ønsket å oppgradere med litt mer minne, og kjøpte en Kingston 512 MB, Pc 2100 brikke på MPX. Hovedkortet har tre slotter til minne, og jeg satte den nye brikke i den ledige slotten. Maskinen starte opp, men både BIOS og Windows systeminfo oppga bare 512 MB istdet for 1 GB. Forsøkte da å flytte brikkene rundt, samt å sette default i BIOS settings.

Problem, når jeg nå startet maskinen står den bare og piper. Kan den nye minnebrikken ha vært inkopatibel og "drept" de to eksisternde minnebrikkene? Problemet er tilstede selv når jeg førsøker med kun 1 eller begge de gamle brikkene, i tillegg til når jeg forsøker den nye Kingston brikken.

Håper inderlig noen kan hjelpe meg litt, er litt fortvilet, skulle bare hjelpe far min med en enkel upgrade, og så kan det virke som jeg har trashet Pcen hans..... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at hovedkortet ikke støtter mer enn 512mb minne?

9314566[/snapback]

Gå inn i bios og sett SDRAM Command Rate til 2T hvis den fra før står på 1T. Prøv dette og se om det går da.

Var kanskje litt rask med å svare. Du har selvfølgelig prøvd med en rambrikke i alle slottene?

Det kommer et vedvarende pip, ikke pip med forkjellige interval? sjekk skjerm tilkoblinga og skjermkort.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Har ikke endret Command rate, nå kommer jeg vel ikke inn i BIOS...?

Det er  mer ett pip-pip, dvs to korte med intrevall på noen sekunder som kommer.

Ikke ett langt pip

9315086[/snapback]

Vet du hva slags Bios du har? Jeg tipper det er en AMI, og da står det her at pipene kan skyldes bl.a endring av minnemengde, og det stemmer jo med hva du har gjort. Prøv med en Rambrikke, se om du kan komme inn i Bios og endre fra 1T til 2T hvis mulig, og se om du får boota da.

To pip kan også skyldes feil som gjelder feil på batteri, diskettstasjon, harddisk eller tastatur, eller minnemengde er endret. Du får vel ingen feilmelding på skjermen?

Hvis ikke det hjelper, så prøv å tilbakestille Bios. Du kan ta ut batteriet i 10-15 sekunder eller bruke jumperen(Obs! Da må strømmen være slått av, ta gjerne ut strømkabel når du resetter bios!!) Og prøv så med en minnebrikke og se om du får boota.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Hovedkortet skal støtte 3 GB.....

9314724[/snapback]

Skal det støtte 3 gb fordi det er 3 slotter der? Nja, skeptisk.

http://acronymsonline.com/lists/beep_chart.asp

9316688[/snapback]

Det står i manualen til Hk at det støtter 3 GB.

Vedr BIOS: det er riktig at det er en AMI. Skal teste det som blir foreslått her......

Takker for hjelpen så langt, håper at jeg får flere tips, hvis dette ikke gjør susen.

Lenke til kommentar

Har testa med kun en av de gamle brikkene, og tatt ut batteriet. Da fikk jeg start på maskinen, og fikk bekjed om at Cmos var feil. Fikk to valg; F! for setup, og F2 for load default. Valgte F2, og satte inn brikke nr 2. Problemet er tilbake......Dvs jeg får bare pipelyder når jeg starter opp. For ordens skyld, ,det er tre korte pip rett etter hverandre.

Lenke til kommentar
Har testa med kun en av de gamle brikkene, og tatt ut batteriet. Da fikk jeg start på maskinen, og fikk bekjed om at Cmos var feil. Fikk to valg; F! for setup, og F2 for load default. Valgte F2, og satte inn brikke nr 2. Problemet er tilbake......Dvs jeg får bare  pipelyder når jeg starter opp. For ordens skyld, ,det er tre korte pip rett etter hverandre.

9317929[/snapback]

"• 3 Short Beeps - Bad Memory"

Ser ut til at minnet kan være kjørt.. Hvilke kombinasjoner av brikkene har du prøvd?

Det er forresten lurt å sette den største brikken i minne-slot 1...

Edit: Reset BIOS en gang til. Sett så inn 512 brikken i slot 1 og de andre i slot 2 og slot3. Start opp. Trykk F1 hvis du får cmos feil igjen, og se etter den 1t/2t settinga. Sett 2t. Lagre innstillinger og exit BIOS. Vet ikke om dette er rette sorten, men jeg tror det skal funke....

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...