Erik B. Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Da er ubuntu installert på maskinen, men jeg føler jeg trenger et godt puff bak før jeg kan si at jeg forstår grunntrekkene til hvordan man beveger seg rundt i dette oset. Dere kommer nok til å le av spørsmålene, men jeg er virkelig grønn på dette, og vil lære. Spørsmål #1: Hva er egentlig default mappen i terminalen? Når jeg kjører kommandoet mkdir mappe. Så blir mappen opprettet på home området. Mens i terminalen så står det root@erik-desktop ~ skulle da tro default mappen var skrivebordet? #Spørsmål #2: Henviser igjen til forrige spørsmål, når jeg skal installere et program prøver jeg å først laste ned programmet, og deretter pakke ut filene med tar -xzvf filnavn.tar.gz. Men får alltid beskjed om at filen ikke enksisterer, når jeg lagrer filen på skrivebordet. #Spørsmål #3: Hvordan "blar" jeg i mapper? F.eks om jeg ønsker å opprette en mappe i home/filer/tekstfiler/ i terminalen, hvordan gjør jeg det? Takker masse for svar, har utrolig lyst til å lære meg dette! Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Spørsmål #1: Home er din default mappe, det er tegnet ~ som sier at du er i home. Skal du lage mappe en annen plass bruk mkdir /annen/plass #Spørsmål #2: Du må bruke "cd" for å komme til rett plass. cd /plassen/til/filen #Spørsmål #3: Bruk cd for å gå til forskjellige mapper. Tips: SLUTT å bruk terminalen for å gjøre alt dette... Spar deg for tid og problemer, bruk vanlig mus og det grafiske, installer pakker med Synaptic eller Automatix. Lykke til. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Hei! 1) Mappen du står i som standard når du åpner et terminalvindu, er ditt hjemmeområde (/home/brukernavn). Du kan alltid sjekke hvor du befinner deg, med kommandoen pwd, som for øvrig står for print working directory. 2) Det er ikke rart du ikke får pakket ut arkivet, da filen ikke eksisterer i den mappen du befinner deg i. Skrivebordet befinner seg ett hakk nedover i hierarkiet (/home/brukernavn/Desktop). 3) Du kan endre lokalisjon ved hjelp av kommandoen cd, som står for change directory. Dette gjøres f.eks slik: cd /home/brukernavn/Desktop. Les dokumentasjonen for de forskjellige kommandoene, så blir du litt klokere. Dette gjør du ved å skrive man kommando (f.eks man cd). Husk at Linux er veldig nøye på små og store bokstaver. Bilde.jpg, bilde.jpg, bilDe.jpg og BILDE.JPG er ikke samme fil. Endret 19. august 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Da er ubuntu installert på maskinen, men jeg føler jeg trenger et godt puff bak før jeg kan si at jeg forstår grunntrekkene til hvordan man beveger seg rundt i dette oset. Dere kommer nok til å le av spørsmålene, men jeg er virkelig grønn på dette, og vil lære. Spørsmål #1: Hva er egentlig default mappen i terminalen? Når jeg kjører kommandoet mkdir mappe. Så blir mappen opprettet på home området. Mens i terminalen så står det root@erik-desktop ~ skulle da tro default mappen var skrivebordet? #Spørsmål #2: Henviser igjen til forrige spørsmål, når jeg skal installere et program prøver jeg å først laste ned programmet, og deretter pakke ut filene med tar -xzvf filnavn.tar.gz. Men får alltid beskjed om at filen ikke enksisterer, når jeg lagrer filen på skrivebordet. #Spørsmål #3: Hvordan "blar" jeg i mapper? F.eks om jeg ønsker å opprette en mappe i home/filer/tekstfiler/ i terminalen, hvordan gjør jeg det? Takker masse for svar, har utrolig lyst til å lære meg dette! 9314371[/snapback] Spørsmål 1: "~" betyr brukerens hjemme mappe. Spørsmål 2: Hva prøver du installere? har du sjekket om ubuntu har pakker for det programmet og om det finnes tredjeparts pakke børnner? Spørsmål 3: "cd mappe" for å komme i den mappen, "mkdir mappe" for å opp rette mappe og "cd .." for å komme i mappen som mappen du er i ligger i. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Spørsmål 2: Hva prøver du installere? har du sjekket om ubuntu har pakker for det programmet og om det finnes tredjeparts pakke børnner? 9314492[/snapback] For å videreføre punkt to litt. Du installerer pakker ved å gå til Application - Add/Remove eller System - Asministration - Synaptic Package Manager. Sistnevnte er litt mer avansert. Hvis du skal installere pakker fra nettsteder, søk først og fremst etter pakker for Ubuntu (.deb-pakker). De kan man enkelt og greit dobbeltklikke og installere. En fin side for å finne deb-pakker kan for eksempel være: http://getdeb.net Å legge til pakkebrønner, trenger vel de færreste å gjøre med Ubutu 7.04. Det aller meste er med, inkuldert Flash og Java. Endret 19. august 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Spørsmål #1: Hva er egentlig default mappen i terminalen? Når jeg kjører kommandoet mkdir mappe. Så blir mappen opprettet på home området. Mens i terminalen så står det root@erik-desktop ~ skulle da tro default mappen var skrivebordet? 9314371[/snapback] Når du har åpen en terminal i Linux står alltid x@y før alle linjene du skriver, der x er brukeren og y er navnet på maskinen. "@" betyr jo "på". Under installasjonen setter Ubuntu et navn på maskinen, og det er som regel "fornavnet på den første personen som installerer"-laptop eller -desktop. Så "root@eirik-desktop" betyr rett og slett at du er logget inn som root på maskinen eirik-desktop. Det har, som andre har påpekt, ikke noe med hvilken mappe du jobber med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå