Gå til innhold

Ny alt-mulig-PC til ca. 10k

Anbefalte innlegg

Det er på tide å bytte ut min (ikke fullt så) trofaste PC, etter at den den siste tiden har blitt mer og mer ustabil. Og med hovedkort som bare støtter IDE, og med et generelt system som låter som en industristøvsuger, er det på tide å tenke nytt. Jeg ønsker å legge meg på ca. 10k, og PCen skal brukes litt litt av hvert egentlig. Primært bruker jeg vel PC mest til internettbruk og avspilling av lyd/video, men jeg har lyst til å spille mer, noe jeg føler jeg ikke kan på PCen jeg har nå. Men høyest mulig FPS er ikke interessant for meg, og 1280x1024x32-oppløsning er høyt nok for meg. Videre så er støynivå litt prioritert for meg; Gummioppheng for harddisker og støyskjerming av kabinett og slikt. Jeg kommer óg med tid og stunder til å sette opp både en fil-/skriver-server og en TV-PC, så gigabit-nettverk er interessant.

Jeg er litt usikker på hvilken retning jeg skal velge mtp. prosessor. Etter at Intel droppet så i pris for ikke lenge siden, har jeg fått inntrykk av at E6850-prosessoren deres er et godt valg. Jeg har valgt bort quad-prosessor, siden det for øyeblikket ikke er så mye programmer som støtter dem. Jeg så demoen til Intel på quad-prosessoren deres, og må innrømme at jeg ikke kommer til å gjøre alt det der på en gang. Dessuten har jeg inntrykk av at spill i dag ikke utnytter quad-prosessorer noe særlig, og Q6600-prosessoren derfor er utdatert når dette blir interessant.

Har satt opp handlevogna mi her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52651

Har så langt egentlig bare bestemt meg for prosessor. Hva kabinett angår, har jeg sett litt på Lian Li-kabinettene. Stilige som heia, men ikke helt billige. Men jeg vil gjerne ha 2-4 USB-porter + lydinnganger og utganger i front.

Ellers har jeg egentlig ikke bestemt meg for så veldig mye. Spesielt er jeg usikker på valg av:

- Hovedkort: Prosessoren bestemmer jo at jeg må velge et hovedkort med LGA775-sokkel, og det begrenser jo. Videre liker jeg godt ASUS, og har tidligere hatt dårlig erfaring med MSI. Men jeg er åpen for hva som helst.

- Skjermkort: Har så godt som ikke peiling overhodet her. Hører jo mye bra om Nvidia sitt GeForce 8800-chipset. Men merker har jeg ingen formening om.

- Minne. Har en Corsair-minnepenn jeg er veldig fornøyd med. Hvis disse holder like høy kvalitet på RAMen, så er jo det en idé.

- Lydkort: GOD lydkvalitet. Jeg vil helst slippe å høre 100Hz summing og/eller hvit støy med stereoanlegget mitt tilkobla PCen.

- Strømforsyning: Vifteløst høres jo interessant ut, men har lest at det igjen kan gjøre at andre vifter går fortere for å kompensere, så da går det jo litt opp i opp. Merker har jeg ikke så veldig peil på, men leste at Corsair sine strømforsyninger kom godt ut i test.

- Harddisk: Har de siste åra stort sett brukt Samsung sine SpinPoint-harddisker. Lurte på å kjøpe to/tre disker, og koble de opp i RAID, men det får tida vise.

Jeg er veldig takknemlig for ALL hjelp jeg får her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er på tide å bytte ut min (ikke fullt så) trofaste PC, etter at den den siste tiden har blitt mer og mer ustabil.  Og med hovedkort som bare støtter IDE, og med et generelt system som låter som en industristøvsuger, er det på tide å tenke nytt.  Jeg ønsker å legge meg på ca. 10k, og PCen skal brukes litt litt av hvert egentlig.  Primært bruker jeg vel PC mest til internettbruk og avspilling av lyd/video, men jeg har lyst til å spille mer, noe jeg føler jeg ikke kan på PCen jeg har nå.  Men høyest mulig FPS er ikke interessant for meg, og 1280x1024x32-oppløsning er høyt nok for meg.  Videre så er støynivå litt prioritert for meg; Gummioppheng for harddisker og støyskjerming av kabinett og slikt.  Jeg kommer óg med tid og stunder til å sette opp både en fil-/skriver-server og en TV-PC, så gigabit-nettverk er interessant.

Jeg er litt usikker på hvilken retning jeg skal velge mtp. prosessor.  Etter at Intel droppet så i pris for ikke lenge siden, har jeg fått inntrykk av at E6850-prosessoren deres er et godt valg.  Jeg har valgt bort quad-prosessor, siden det for øyeblikket ikke er så mye programmer som støtter dem.  Jeg så demoen til Intel på quad-prosessoren deres, og må innrømme at jeg ikke kommer til å gjøre alt det der på en gang.  Dessuten har jeg inntrykk av at spill i dag ikke utnytter quad-prosessorer noe særlig, og Q6600-prosessoren derfor er utdatert når dette blir interessant.

Har satt opp handlevogna mi her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52651

Har så langt egentlig bare bestemt meg for prosessor.  Hva kabinett angår, har jeg sett litt på Lian Li-kabinettene.  Stilige som heia, men ikke helt billige.  Men jeg vil gjerne ha 2-4 USB-porter + lydinnganger og utganger i front.

Ellers har jeg egentlig ikke bestemt meg for så veldig mye.  Spesielt er jeg usikker på valg av:

- Hovedkort:  Prosessoren bestemmer jo at jeg må velge et hovedkort med LGA775-sokkel, og det begrenser jo.  Videre liker jeg godt ASUS, og har tidligere hatt dårlig erfaring med MSI.  Men jeg er åpen for hva som helst.

- Skjermkort:  Har så godt som ikke peiling overhodet her.  Hører jo mye bra om Nvidia sitt GeForce 8800-chipset.  Men merker har jeg ingen formening om.

- Minne.  Har en Corsair-minnepenn jeg er veldig fornøyd med.  Hvis disse holder like høy kvalitet på RAMen, så er jo det en idé.

- Lydkort:  GOD lydkvalitet.  Jeg vil helst slippe å høre 100Hz summing og/eller hvit støy med stereoanlegget mitt tilkobla PCen.

- Strømforsyning:  Vifteløst høres jo interessant ut, men har lest at det igjen kan gjøre at andre vifter går fortere for å kompensere, så da går det jo litt opp i opp.  Merker har jeg ikke så veldig peil på, men leste at Corsair sine strømforsyninger kom godt ut i test.

- Harddisk:  Har de siste åra stort sett brukt Samsung sine SpinPoint-harddisker.  Lurte på å kjøpe to/tre disker, og koble de opp i RAID, men det får tida vise.

Jeg er veldig takknemlig for ALL hjelp jeg får her!

9314186[/snapback]

Hvis du vill være sikker på at Oppsettet ditt funker kjøper du et chipset P35, hvis du tørr å satse litt, bør du prøve 680i SLI, og da spesielt fra EVGA.

Har selv bestillt 680i fra evga, hakke fått det enda.

Men i hvertfall problemene til 680i chispet er at kontrollene til minnbrikkene er dårlige, og klarer ikke opperere på høyere volt en maks 2.4 volt, vær oppmerksom på dette. også hvsidu skal ha et slikt hovedkort, må du huske at netshoper ofte juger litt på volten, er ofte høyere------har selv valgt et minne fra OCZ, PC8500 1066 MHz, står egentlig 2.1 volt, men det er 2.3.

Lenke til kommentar

Ville også valgt en PSU, strømforsyning, fra Thermaltake, og da spesielt Toughpower 850 Watt eller 750 Watt....dette synes jeg å være, et stille og stabil PSU.

høres litt ut som du skal ha en typisk "videoredigerings-Pc", ville da heller godt for Q6600, denne funker bedre når du driver med flere programer samtidig, en er litt dårligere på ytelse. Men, da er du ihvertfall forberedt på 4-kjerna fronten. :D

Lydkort-delen veit jeg egentlig ikke noe, har ikke kjøpt et engang, har bare det på EVGA 680i SLi-hovedkortet, kobler det da direkte til anlegget.

Legg merke til at du på velge A-versjonen hvis du skal koble til anlegg, den har nemlig SPDIF, som du må ha.

Lenke til kommentar
Hvis du vill være sikker på at Oppsettet ditt funker kjøper du et chipset P35, hvis du tørr å satse litt, bør du prøve 680i SLI, og da spesielt fra EVGA.

Har selv bestillt 680i fra evga, hakke fått det enda.

Men i hvertfall problemene til 680i chispet er at kontrollene til minnbrikkene er dårlige, og klarer ikke opperere på høyere volt en maks 2.4 volt, vær oppmerksom på dette. også hvsidu skal ha et slikt hovedkort, må du huske at netshoper ofte juger litt på volten, er ofte høyere------har selv valgt et minne fra OCZ, PC8500 1066 MHz, står egentlig 2.1 volt, men det er 2.3.

9314468[/snapback]

Tja, jeg må innrømme at jeg prioriterer stabilitet fremfor ytelse, så da tror jeg at jeg går for P35-chipsettet. Reiser mye i jobben min, og kommer til å la PCen stå på og koble meg til den "remote", så da har jeg behov for at den ikke restarter seg eller henger i tide og utide. :) Har begynt å se meg litt rundt etter deler, og foreløpig ser jeg litt på Asus P5K.

Lenke til kommentar
Hold deg til 620w fra corsair. period

9315154[/snapback]

Gikk over til 750W fra Thermaltake, etter anbefaling fra LasseGL. Leste óg at Toughpower-strømforsyningene var veldig gode mtp. støy. Kan du komme med noe for/imot-informasjon om Thermaltake vs. Corsair?

Lenke til kommentar

Har sniffet litt rundt, og har satt opp følgende oppsett.

Kabinett: Antec Performance One P180B

Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 750W

Hovedkort: Asus P5K

CPU: Intel Core 2 Duo E6850

CPU-vifte: Zalman CNPS9500 AT

RAM: OCZ DDR2 2GB-Kit (2x1024MB) PC2-6400 SLI-Ready Edition

Skjermkort: Club3D GeForce 8800 GTS 320 MB

CD/DVD-ROM: Samsung SH-S183A

Men er nysgjerrig på noen ting.

- Er RAM-brikkene jeg har valgt kompatible med hovedkortet mitt, og vil de bli fullt utnyttet mtp. hastighet?

- Overdriver jeg med å velge dette skjermkortet? Jeg er ikke veeeldig interessert i ytelse i spill, og kommer ikke til å gidde å overklokke noe som helst. MEN jeg har lyst til å kunne prøve "fete spill", hvis dere skjønner. :) Spørsmålet er jo da om jeg heller burde valgt et billigere skjermkort, eller om jeg bør legge meg på dette chipsettet?

Lenke til kommentar
Har sniffet litt rundt, og har satt opp følgende oppsett.

Kabinett: Antec Performance One P180B

Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 750W

Hovedkort: Asus P5K

CPU: Intel Core 2 Duo E6850

CPU-vifte: Zalman CNPS9500 AT

RAM: OCZ DDR2 2GB-Kit (2x1024MB) PC2-6400 SLI-Ready Edition

Skjermkort: Club3D GeForce 8800 GTS 320 MB

CD/DVD-ROM: Samsung SH-S183A

Men er nysgjerrig på noen ting.

- Er RAM-brikkene jeg har valgt kompatible med hovedkortet mitt, og vil de bli fullt utnyttet mtp. hastighet?

- Overdriver jeg med å velge dette skjermkortet?  Jeg er ikke veeeldig interessert i ytelse i spill, og kommer ikke til å gidde å overklokke noe som helst.  MEN jeg har lyst til å kunne prøve "fete spill", hvis dere skjønner. :)  Spørsmålet er jo da om jeg heller burde valgt et billigere skjermkort, eller om jeg bør legge meg på dette chipsettet?

9315335[/snapback]

Synes oppsettet ditt ser veldig bra ut.

Men selv om jeg anbefalte en Toughpower fra Thermaltake, så betyr det ikke at corsair-PSU'en ikke er bra for det er den absolutt. Jeg kjøpte egentlig Toughpoweren p.g.a. at jeg heslt vill slippe og oppgradere PSU'en på et par år, og tror denne vil holde i massevis. En Corsair er en veldig bra PSU, nå tildags, men stiller store spørsmålstegn hvor god den vill være om 1 år, da tror jeg nesten alle har gått over til minst 750 watt's PSU'er.

Men så koster Toughpoweren mer og da, ska tas litt i betraktning det å....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...