Mads-b Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har brukt ulike linux distroer i omlag ett år nå, men det virker som at de ikke er akkurat slik jeg vil ha dem. Jeg satte noen krav til min ideelle distro: Den skal være kjapp. Ikke noe nedtyngende forhåndsinstallerte moduler jeg ikke trenger. Andre krav var at den skulle kjøre K* programmer så fort som mulig (jeg klarer meg ikke uten de største programmene i pakken, og de bør jo virke så kjapt som mulig) Derfor har alltid KDE vært førstevalg. Men om noen vet om desktops som bruker QT, så gjerne for meg. KDE er for ekkelt å moodde, uansett. Tredje krav, var at jeg skulle ha pakkestøtte for enten RPM eller DEB. Jeg orker simpelthen ikke å styre med kompilering hver gang jeg skal gjøre noe. (dessuten er det så gøy å lete gjennom reposene med Synaptic etter noe som ser kult ut ^^) Til slutt, det bør være rimelig bleeding-edge. Pakkene kan ikke vær fra fjor. Da får jeg noia. Det er sikkert umulig å fylle alle kravene, men et så-som-så forslag som fyller nokså bra gjør meg glad Distroer prøvd: Ark Linux - EKSTREMT billig og funksjonsløst. Arch Linux - Likte den for det meste, men jacman holdte ikke som GUI; for buggy. Ubuntu - Treg på K* programmer Kubuntu - Beste alternativ, men som mange sier, "ikke min stil" Gentoo - Installeren krasjet rett før den ble ferdig, fem ganger på rad med forskjellige instillinger. SUSE Linux - Meget bra oppsett og kontrollsystem, men veldig for tregt og "bloated" Fedora - Prøvde tre forskjellige images, alle installerene er så buggy at installeringen ikke engang starter. MEPIS: Oppdaget ingenting av makinvaren min, o hatet meg for det meste når je brukte det. PClinuxOS: Reposene er ett år gamle Jeg tar også imot forslag som kan gi distroer jeg har prøvd funksjonaliteten jeg trenger. Det går ikke an å installere RPM-støtte og synaptic på arch da? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Vel hvis du liker kde, kan du jo bruke en qt frontend for pacman på Arch, jacman er ikke den eneste frontenden. http://wiki.archlinux.org/index.php/Pacman_GUI_Frontends Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 vil også foreslå at du fortsetter med Arch siden det ser ut som det er det du trives best med. Ellers ville jeg anbefalt Suse, men som du sier så er det tregt og bloat... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå