Gå til innhold

Enda en "Hvilken skal jeg velge" - tråd

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt ulike linux distroer i omlag ett år nå, men det virker som at de ikke er akkurat slik jeg vil ha dem.

Jeg satte noen krav til min ideelle distro: Den skal være kjapp. Ikke noe nedtyngende forhåndsinstallerte moduler jeg ikke trenger. Andre krav var at den skulle kjøre K* programmer så fort som mulig (jeg klarer meg ikke uten de største programmene i pakken, og de bør jo virke så kjapt som mulig) Derfor har alltid KDE vært førstevalg. Men om noen vet om desktops som bruker QT, så gjerne for meg. KDE er for ekkelt å moodde, uansett.

Tredje krav, var at jeg skulle ha pakkestøtte for enten RPM eller DEB. Jeg orker simpelthen ikke å styre med kompilering hver gang jeg skal gjøre noe. (dessuten er det så gøy å lete gjennom reposene med Synaptic etter noe som ser kult ut ^^)

Til slutt, det bør være rimelig bleeding-edge. Pakkene kan ikke vær fra fjor. Da får jeg noia.

Det er sikkert umulig å fylle alle kravene, men et så-som-så forslag som fyller nokså bra gjør meg glad :)

Distroer prøvd:

Ark Linux - EKSTREMT billig og funksjonsløst.

Arch Linux - Likte den for det meste, men jacman holdte ikke som GUI; for buggy.

Ubuntu - Treg på K* programmer

Kubuntu - Beste alternativ, men som mange sier, "ikke min stil"

Gentoo - Installeren krasjet rett før den ble ferdig, fem ganger på rad med forskjellige instillinger.

SUSE Linux - Meget bra oppsett og kontrollsystem, men veldig for tregt og "bloated"

Fedora - Prøvde tre forskjellige images, alle installerene er så buggy at installeringen ikke engang starter.

MEPIS: Oppdaget ingenting av makinvaren min, o hatet meg for det meste når je brukte det.

PClinuxOS: Reposene er ett år gamle :(

Jeg tar også imot forslag som kan gi distroer jeg har prøvd funksjonaliteten jeg trenger. Det går ikke an å installere RPM-støtte og synaptic på arch da? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...