Gå til innhold

Acer Aspire 4520

Anbefalte innlegg

Har bestilt Aspire 4520

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81899

Den skal brukes til skolearbeid og da trenger jeg et nettverkskort som støtter vanlig G-standard 802.11a/b/g.

Acer'n har kortet

Nettverkskort : Gigabit Ethernet, Wake-on-LAN ready , 56K ITU V.92 with PTT approval, Wake-on-Ring ready ,

Er dette rett type?

Om ikke så har jeg sett på Acer 5613 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81617

Denne har et nettverkskort som jeg kjenner igjen og et bedre skjermkort. Er litt usikker på prosessoren. Har hørt rykter om at nettbutikkene er tomme for 5613 med 7300 kort og selger nå bærbare med 7600 kort. Er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne maskinen, men vet dessverre ikke hva du mener med "G-standard 802.11a/b/g". Hvis du forteller meg hva jeg skal klikke meg inn på for å kunne finne frem til det du lurer på så gjør jeg det gjerne. :)

Når det gjelder skjermkortet i den maskinen du linket til i nest siste avsnitt av posten din så finnes det plenty med tråder allerede angående det. F.eks her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=810254

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
Stussa på den der sjøl. Er det wlan innebygd? Det står det er antenne, men ingenting om wireless network ellers. Litt spesiellt at de lager laptoper uten wlan i disse dager?

9318897[/snapback]

Jeg stilte mpx spørsmålet og fikk til svar, at alle deres bærbare hadde WiFi. Mye pc for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg kan kort oppsummere mitt erfaringsmessige inntrykk av denne maskinen for de av dere som vurderer å kjøpe den:

positivt:

- mye "bang for the buck"

- 2 GB RAM

- ok design (subjektivt selvsagt)

- veldig god skjerm

- tastaturet er godt å skrive på, og støysvakt (WARNING: les resten av tråden!)

- liten og lett

- ganske støysvak vifte

- moderat til beskjeden varmeutvikling

- overraskende god lyd fra høytalerne

negativt:

- blir lett riper i topplokket (ikke bra!!)

- digital volumstyring

- høy klikkelyd fra mousepadknappene

- mye bloatware

- dårlig gjennomtenkt plassering av minijackeneinngangene. De er i front, noe som er greit nok, men chassiset er skrått akkurat der, så enkelte plugger går ikke helt inn.

Grafikkløsningen vet jeg ikke helt hva jeg skal si om... den kjører CS 1.6 knirkefritt, mens HL2 må ned på laveste oppløsning før man får "akseptabel" FPS. Førstnevnte gikk enda bedre da jeg lastet ned og installerte Dual Core Optimizer. Så hvis du har tenkt å spille tyngre spill enn CS 1.6 anbefaler jeg ikke denne maskinen.

Batteriet holdt nøyakig i 2,5 timer på "strømsparermodus" (Ingen AeroGlass, lav lysstyrke på skjermen osv). Da brukte jeg den konstant til enkelt skolearbeid.

EDIT: oppdatert og presisert litt

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Batteriet holdt nøyakig i 2,5 timer på "strømsparermodus" (Ingen AeroGlass, lav lysstyrke på skjermen osv). Da brukte jeg den konstant til enkelt skolearbeid.

9326392[/snapback]

Ikke mer?Betyr "enkelt skolearbeid" massiv nedlasting over wlan og wow i bakgrunnen mens man "skriver notater? :p Syntes 2,5t hørtes litt lite ut, menmen, har nettopp bestilt denne fra xd, og får satse på at den holder til sitt bruk. Det er stort sett greit med stikkontakter i auditoriene.

En liten bump dette, men hvorfor ikke la det bli "Den store Aspire 4520#-tråden elns? 8ruk3rn4vn har jo allerede bidratt.

Lenke til kommentar

NgZ: Hehe :) Jeg ble ikke så overrasket over 2.5 timer batterilevetid... det er vel sånn midt på treet i denne klassen tror jeg. 2 timer er uansett mer realistisk ved normalt blandet bruk. Har forresten lagt inn brukererfaring i prisguiden, men det står ca samme som i posten ovenfor. Det finnes forresten to andre tråder om denne maskinen (sånn er det dessverre når folk ikke søker før de starter ny tråd).

Her er et review (der har den 160 GB HDD men bare 1GB RAM):

Quick Review: Acer Aspire 4520 Laptop

PS: er jo flere som har kjøpt denne maskinen som er veldig misfornøyd med tastaturet, så det burde jo være til advarsel for alle potensille kjøpere...

Må jo også si at jeg angrer litt på at jeg ikke la i f.eks 1000 kr ekstra i kjøpet slik at jeg kunne fått en maskin med litt mer dugelig grafikkløsning. Heldigvis er det fremdeles bare CS 1.6 det går i her i gården, så foreløpig går det fint :p

EDIT: Nå har kjæresten min lånt maskinen for èn kveld, og hun syntes også at tastaturet var helt forferdelig å skrive på...

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar
EDIT: Nå har kjæresten min lånt maskinen for èn kveld, og hun syntes også at tastaturet var helt forferdelig å skrive på... [/i]

9446431[/snapback]

Får vel pc-en på tirsdag, får håpe det er levelig. Skal kun bruke den til studierelaterte ting (:whistle:), men grafikken blir nok ikke noe ankepunkt.
Lenke til kommentar

Var innom mange av en blogger sidene der de sa at det er touch paden sine config og tastaturene sine drivere og bios som kræsje med hverandre, så dere som har tenkt å skriv med bærbaren, får slå av touchpad ved å bruke *fn+F7* så vil laggingen slutt sa mange, last ned bios fra service central på acer.com trur jeg det var. den andre løsningen som jeg fikk ut av acer support tlf, var å lever inn bærbaren, sånn at dem får skifta ut tastaturet. nokka som jeg kommer til å finn på å gjøre.

jeg fant ut om du taster f.eks FGH,RTY, tastene samtidlig så kom dee ikke fram på skjermen og men når jeg taster WER - så kommer det fra REW, dette indikere og så at noen er raskere enn andre, sensor eller tastatur feil. Igjen er dette et bevis på sensor feil i tastaturet. men det kan hende at det er driveren til tastaturet og bios om er problemmet.

En person sa at du skulle downgrad (backroll) driveren til touchpaden, da hjalp det, har ikke testet ut enda, men skal komme tilbake til dette senere.

Lenke til kommentar

Dette skal være det man trenger av drivere for Xp, i fall noen har bruk for det. (Hentet fra acers kina-sider, der den antakeligvis selges med xp.) Vet ikke hvor lyst jeg har til å gå over til vista enda. Et alternativ er jo å ikke godkjenne lisensen, og be om pengene for vista tilbake.

VGA

http://download2.acer.com.cn/driver/whole/...0/WinXP/VGA.zip

Bluetooth

http://download2.acer.com.cn/driver/whole/...P/Bluetooth.zip

Chipset

http://download2.acer.com.cn/driver/whole/...nXP/Chipset.zip

CIR

http://download2.acer.com.cn/driver/whole/...0/WinXP/CIR.zip

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg går på en kjempebump nå, jeg googla nemlig fram denne tråden.

Jeg har samme pc, og har også feil med tastaturet. Det er tregt og oppfatter bare kanskje 80% av bokstavene jeg skriver, så jeg må skrive kjempesakte og skriver jeg en feil må jeg viske det ut (som tar lang tid det også!)

Jeg har ringt Acer support, og jeg skal sende inn pcen i dag, håper de kan fikse det, ellers skal jeg f##n ha pengene igjen eller en ny pc, for jeg kan ikke skrive på noe sånt! De nevnte ingenting om andre som hadde hatt problemet though.

Pcen er jo fin ellers, håper bare jeg får en bedre pc tilbake med et ålreit tastatur.

Jeg skal rapportere hva som skjer :)

Lenke til kommentar

Merkelig at så stor andel av tastaturene skulle være defekte... Jeg er jo tilsynelatende den eneste brukeren her inne med denne maskinen som ikke er misfornøyd med tastaturet. Det tok litt tilvenning, men etter èn dags bruk var skrivefeilhyppigheten tilbake på sitt gode gamle nivå, fra da jeg hadde vanlig tastatur til stasjonær pc. Årsaken tror jeg er at knappene har noe "svak fjæring", det var det som var uvant for min del. Det var også det madamen i huset reagerte på. Når jeg ble vant med det synes jeg faktisk det var utrolig godt å skrive på! En hel del bedre enn mitt gamle logitech ultra-flat keyboard.

Et forslag til dere som er usikker på om tastaturet deres faktisk er defekt, eller om tastaturet rett og slett skal være sånn, kan jo være å dra i nærmeste butikk som selger denne maskinen og prøve utstillingsmaskinen der.

Kan jo forøvrig legge til at maskinen min gikk fra 2.6 til 3.0 poeng i Windows - opplevelses index etter litt triksing... Tror det var noen innstillinger i Nvidia-kontroll-panelet som gjorde susen. :w00t: Ikke at det utgjorde særlig forsjell men, hehe.

Vennligst hold oss oppdatert Leonin :)

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...