Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stuidetips til videregående?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mange av oss som starter på videregående nå, og vi møter mye nytt. Tenkte jeg bare kunne spørre litt av dere som har gått på vgs i noen år.

 

1. Er det noen spesielle tips dere har som studieteknikk? Er det noen forskjeller fra ungdomsskolen som vi bør være obs på?

 

2. Jeg har en 12,1" laptop som jeg er fantastisk fornøyd med når jeg er ute og reiser i verden, men den blir ofte litt liten å jobbe stasjonær på. Derfor vurderer jeg å kjøpe en 15,4" eller 14" laptop, slik at jeg kan jobbe på skolen med laptopen, og hjemme med laptopen. Er dette å anbefale, eller burde jeg beholde den lille laptopen og overføre filene til den store, bråkete stasjonære og heller jobbe på den? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi at jeg har inntrykk av at bærbare på vgs brukes i større grad enn på ungdomsskolen.

 

3. Skolens boklister sier at vi trenger Casio 9850GC (står Casio 9850GE, men tror E'n på slutten er en skrivfeil) eller Casio 9950 Plus - hvilken skal jeg velge? Skal ta fordypning i matte i tre år, og videre til universitet.

 

Kjenner jeg er litt småspent :D

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boklister ligger vel vanligvis på skolens nettsider, ellers får dere vel informasjon om alt som har med slikt å gjøre første dagen. Er ikke noe å tenke på egentlig.

 

Laptop er jævla greit å ha (mener nå jeg da), men hvor vidt du bør bruke en 12,1" eller en 15,4" spiller ingen rolle. Dette går vel på smak og behag. Har selv brukt laptop på skolen siden tiende klasse, og kan med hånden på hjerte si at jeg aldri hadde overlevd uten.

 

Edit.

Er det superviktig at man har skaffa bøker på forhånd? Jeg har ikke noen skoleliste enda :'(

9314838[/snapback]

I løpet av uken som starter i morgen vil nok undervisningen starte så smått, så du burde skynde deg litt! :)

9314868[/snapback]

 

Nja... er nok ikke så veldig viktig. Undervisningen starter ikke helt uten videre. Har selv ofte brukt laaang tid på å skaffe meg alle bøkene mine, uten at dette har resultert i større problemer. Chill. :)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

1, Det greieste er å jobbe jevnt og trutt, skippertaksmetoden er ikke å anbefale.

 

2, Jeg ville holdt med til 12,1", mye lettere å få med seg. Lite vits i å drasse rundt på en stor boks. Iallefall så lenge du har en stasjonær pc hjemme du kan bruke hvis du trenger større skjerm. Det er sikkert også mulighet for å koble skjermen til den stasjnære direkte til den bærbare.

 

3,Hvilken kalkulator du velger er vel mer en smaksak. Avanserte kalkulatorer har blitt bannlyst i de fleste teknologi utdannelser på norske universiteter, så du kan sannsynligvis ikke bruke den samme kalkulatoren videre etter vgs, iallefall ikke på eksamener på universiteter.

Lenke til kommentar

På ungdomsskolen ble dere mast på at dere skal gjøre ditt og datt, levere inn innleveringer og dere fikk vite når dere ikke hadde levert inn ting eller gjort lekser.

 

På videregående må du selv gjøre leksene, ingen sjekker dem, du må selv sørge for å levere inn innleveringer innen den rette tiden, eller så kan du ligge dårlig an i det faget, altså få "ikke vurdert". Lærerene lar elevene selv gjøre det de føler for, videregående er frivillig.

 

Nå tenker du kanskje at det er topp at det ikke er noen som sjekker leksene, men i mange fag må du faktisk gjøre leksene og forstå stoffet før du skal møte til neste time, ellers vil du henge igjen.

 

Når det gjelder studieteknikk så funket skippertak for meg gjennom de 3 årene, du må bare være motivert til å arbeide som en hest med en gang du bestemmer deg for det. Skippertak går desverre ikke i matte/fysikk/kjemi, der må du forstå stoffet, det nytter ikke å lese alt før prøven hvis du ikke forstår det før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

På min bokliste som jeg fikk i dag sto det ingenting om hvilken kalkulator vi trenger. Antar vi får mer info om dette i morgen da vi skal hilse på mattelæreren.

Lenke til kommentar

Eg fekk liste over bøkene og utstyr i posten. Også fekk eg ei liste i dag over verktøy som eg trenger til elektrofag. Verktøykasse og skrujern, hammar osv.

Men dei virka litt strenge på at vi skulle få tak i bøkene. Den mannlege læraren sa at alle bøkene skulle vere på plass til i morgon, mens den kvinnelege læraren sa at det hørtes litt strengt ut og sa at vi burde i alle fall ha fått alt på plass innen veka var ferdig. Eg har sikkert berre halvparten av bøkene. Håper eg har dei bøkene eg trenger til dei faga vi har i morgon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...