ratama Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Hei. Har nu hatt xp på mitt raid 0 oppsett en god stund nå og tenkte og oprette en vista 64bit partisjon på min eksisterende raid 0 oppsett. Men jeg finner ikke raid 0 drivere til vistaen, kun raid 1. Det er sikkert noen der ute som har løst dette og fått instalert vista på ett raid 0. Så jeg lurer på hvordan jeg får innstallert vistaen på raid0? Takker på forhånd. Endret 26. august 2007 av ratama Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Software eller hardware-RAID? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Er ikke en raid driver, en raid driver? For en rar verden vi lever i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Er ikke en raid driver, en raid driver?For en rar verden vi lever i. 9320554[/snapback] Neppe. Forskjellen på hvordan Windows oppfatter harddiskene enten direkte eller gjennom en RAID-kontroller. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 poenget er at en raid driver burde støtte både RAID0, RAID1 og RAID2 Man kan ikke sitte med bare en raid1 driver, det virker teit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 poenget er at en raid driver burde støtte både RAID0, RAID1 og RAID2Man kan ikke sitte med bare en raid1 driver, det virker teit. 9320835[/snapback] RAID 2 er alltids interessant. Likvel har spørsmålet ikke blitt besvart, og å synse hit og dit før vi vet hva det dreier seg om er en uting. Vil tippe han snakker om softwarebasert RAID fra Microsoft. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Se i brukerens signatur er lurt AsRock 4CoreDual-VSTA VIA Vista/Vista64 RAID driver ver:540A *With this version RAID driver, you can create RAID 1 only with the RAID software "VIA RAID Tool" instead of RAID ROM utility. Please refer to "RAID Installation Guide" for detailed steps. This issue may require driver update in the near future. Står ikke noe om at driveren ikke støtter RAID-0 . Kun at du ikke kan opprette annet enn RAID-1 array via Via Raid Tool. ( http://www.asrock.com/mb/download.asp?Mode...oreDual-VSTA&s= ) Derimot hvis du går hit: http://www.station-drivers.com/page/viachip.htm Vil du se at de har en nyere raid driver enn AsRock har lagt ut , ( ver:550B ) i denne downloaden : http://www.viaarena.com/Driver/Via_HyperionPro_V512A.zip Endret 20. august 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
ratama Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Tenkte og instalere Vistaen på Raid 0 oppsett. Opprette raiden i bios når jeg innstalerer OSen, Da er det vel snakk om hardware raid, hvis jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Raid arrayet har du jo allerede . Du skal kun lage ny partisjon for Vista . (hvis du skal beholde eksisterende XP og få dual boot) Men under installasjonen må du kanskje adde driver for at Vista install skal se raid-0 arrayet. Legge til raid drivere under vista install kan gjøres fra cd , minne penn , annen disk e.l (ikke som XP som kun godtar A: Floppy) Edit: Det er ikke hw raid - ikke sw raid - men semi(blanding) . Endret 20. august 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
ratama Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Tenkte på både vista og xp ja. Hvilken drivere skal jeg bruke? kan jeg bruke dem du la inn linker til tidligere, eller driver cden til HKen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Jeg ville ha brukt de fra Via ( ver. 5.50) , hatt de klare/pakket ut på en usb stick. Har du flaks ligger det støtte for VIA-VT8237 i Vistas driverdatabase og installeren vil se arrayet uten at du må adde drivere . Endret 20. august 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
ratama Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Skal prøve det. Takker så mye syar2003, det er ikke første gang du hjelper meg, heller ikke andre gang, men snarere fjerde eller femte gang. Takk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Har du flere disker på systemet enn de i raid-0 arrayet ? I såfall bør du midlertidig kople de bort slik at kun raidet er tilgjengelig før Vista installen. Dette for å tvinge Vista inn der . Ellers er det en tendens at det vil installere seg på en annen "disk" . Kom gjerne med tilbakemelding om hvordan Vista Raid prosjektet utarter seg da ... Jeg ga opp nVidia Raid med Vista tidligere i vinter (for mye bug og styr). Artig å høre om du får det til med Via VT8237 Endret 20. august 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
ratama Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Nå har jeg prøvd Vistaen i fem dager og nesten ingen problemer, alt går helt fint. Utenom ett problem jeg hadde de to første dagene. Nettverkskortet hang seg opp så jeg mista nettverket når jeg installerte Skype 3.5. Sjekket alle nettverksinstillingen og avistallerte skype men ingenting var galt der. Prøvde og installere Vistaen på nytt men det samme skjedde når jeg installerte skypen. Så jeg starta xp for og gå på nett men akk, samme problemet der og. Så jeg slo av maskinen og kutta strømmen for og installere trådløst nettverkskort. Når jeg starta opp xpen igjen så var alt i orden, Til og med vistaen hadde nett, og skypen fungerte. Installerte aldri driveren til trådløse kortet og Windowsen fant ikke driver til den. Nok om det, Har ekstra harddisk som ikke er på raiden uten problemer, jeg brukte egendefinert installasjon så jeg kunne gå inn og forandre partisjonene og velge hvilken partisjon vistaen skulle installere på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå