FnoFFen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hadde litt lyst å starte en tråd der vi kan diskutere bruk av blits. Det er et vanskelig tema, og jeg har i hvert fall lyst å lære mer om dette. Selv har jeg et Canon 300D (sannsynligvis snart byttet ut med en 40D) med en Speedlite 550EX. Til blitsen har jeg kjøpt en stk. pocket bouncer fra Lumiquest: http://www.lumiquest.com/lq871.htm I tillegg har jeg en Omni Bounce fra Sto-Fen (boksen på venstre bildet) http://www.stofen.com/ Først litt om bruk av blits innendørs der det ikke er praktisk å bruke det eksisterende lyset. Med Omni Bouncen har jeg god erfaring i å oppnå jevn belysning i rom med hvitt tak. Etter et tips jeg snappet opp på en nettside, så setter jeg blitshodet i 45 graders vinkel med Omni bouncen på. Dette gir bouncing via taket samtidig som det gir noe lys rett frem for å unngå harde skygger (under neser for eksempel). På denne måten eliminerer jeg til en stor grad problemet med ujevn belysning av objekter som har ulik avstand til kameraet, og jeg oppnår god ”softing” av lyset. NB: bruk av Omni Bounceren mot tak krever en kraftig blits. Jeg hadde opprinnelig en 420EX, men var nødt til å skifte ut denne med 550EX for å få nok lys. Med sistnevnte er det aldri et problem. Pocket bounceren bruker jeg når jeg ikke har hvitt tak tilgjengelig. Den bidrar til softing av lyset, men problemet med ujevn belysning av objekter som har ulik avstand til kameraet har jeg da for fullt. Det kan ofte være en pest og plage. Tar jeg bilder av folk som sitter ved et bord med hvit duk, så får jeg kraftig overeksponering av duken, mens folk lengst unna er undereksponert. Med bruk av denne må jeg være pinlig nøye at personene har veldig lik avstand til kameraet for å få et bra resultat. Jeg tenker nå å gå et steg videre og fjerne blitsen fra kameraet. Tenker å kjøpe meg en fjernutløser ST-E2 Speedlite: http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/st_e2.htm Tanken er etter hvert å kjøpe enda en blits (sannsynligvis 430EX) for å kunne styre to blitser. Jeg vil prøve å oppnå jevnere belysning i situasjoner med mangel på hvitt tak eller hvite vegger. Problemet da er at jeg trenger assistenter for å holde blitsene, og det kan selvsagt bli noe masete. Er det noen som har erfaring med fjernstyring av blitser, så er det fint om dere kan dele litt erfaringer her. Så til utendørs bruk av blits. Fyllblits er relativt greit. Imidlertid har jeg mange ganger gjort den tabben å tro at jeg klarer meg med pop opp-blitsen i slike tilfeller (550’en er tung å dra med seg). Problemet med det er at raskeste lukkertid den kan synkronisere med er 1/200. Det medfører at jeg har mange bilder med OK eksponering av personer, men med kraftig overeksponert bakgrunn. Med 550’en kan jeg synkronisere med alle lukkertider (FP flash). FP flash har jeg imidlertid ennå ikke prøvd – får vente til en solrik dag. Så til skikkelig vanskelige forhold utendørs: solrike dager der noen personer treffes av sollys, mens andre er i skyggen. Noen personer har kanskje ene siden (en arm og halve ansiktet) opplyst av kraftig, lav sol. Jeg har tatt mange bilder i slike situasjoner uten blits (sløvingen!) og slike bilder blir som oftest helt elendige! I slike tilfeller er det vel nyttig med en eller flere blits(er) frakoblet kamera. Jeg tenker meg at man fyrer av blitsen(e) i motsatt retning fra hvor sollyset kommer inn for å oppnå samme lysintensitet som solen skaper. I slike tilfeller har man gjerne bakgrunn (husvegger og lignende) opplyst av sol, men FP flash bør vel fikse det…. Vel, dette var en blanding av oppnådde erfaringer, tanker og spørsmål fra min side. Håper andre kan dele litt erfaringer på dette feltet. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har ikke så mye å legge til, men jeg må få si at dette har potensiale til å bli en kjempetråd om alle forteller like mye som du gjør. Et spørsmål: De to du nevner, har du kjøpt de fra utlandet eller noe? Jeg kan nemlig ikke finne noe slikt på norske sider. Det kan selvfølgelig være at jeg ikke helt klarer å utnytte potensialet som ligger i Google. Men jeg var spesielt interessert i Lq871. Det nærmeste jeg kommer er at fotovideo har en lq872D, som er en diffuser med hull i skjermen. Når det gjelder omnibounce, så regner jeg med at denne er av samme slaget? Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har ikke så mye å legge til, men jeg må få si at dette har potensiale til å bli en kjempetråd om alle forteller like mye som du gjør. Et spørsmål: De to du nevner, har du kjøpt de fra utlandet eller noe? Jeg kan nemlig ikke finne noe slikt på norske sider. Det kan selvfølgelig være at jeg ikke helt klarer å utnytte potensialet som ligger i Google. Men jeg var spesielt interessert i Lq871. Det nærmeste jeg kommer er at fotovideo har en lq872D, som er en diffuser med hull i skjermen. Når det gjelder omnibounce, så regner jeg med at denne er av samme slaget? 9313685[/snapback] Lq871 kjøpte jeg faktisk i en norsk fotobutikk (tror det var Foto-Erik i Haugesund). Omni Bouncen bestilte jeg fra USA, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvilken nettbutikk jeg brukte. Den du viser til gjør sikkert samme nytten Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Selv er jeg ikke spesielt glad i blitz. Kanskje fordi jeg var totalt uvitende den gang jeg hadde ekstern blitx, og i ettertid har jeg bare benyttet den innebygde på kameraet. Ang. å ikke ha ekstra blitz, så er det kanskje verd å nevne at en liten blitz på kameraet som ikke løfter seg mer en en centimeter og to, fort kan lage enorme skygger om man har et zoom-objektiv eller stor "hood" (det norske ordet datt ut nå 8o). En annen erfaring som jeg har delt i en tråd en gang, er å klistre et tynt type kalkér-papir over blitzen, noe som diffuserer den nok til at relativt tette portretter kan tas med den interne blitzen uten at man får de helt enorme skyggene og i stor (full? kanskje noe avhengig av avstand..) grad røde øyne også. Har bitt meg merke i at skillearkene i Synnøve Findens brunost er interessant i så måte. (Har ikke prøvd det enda). Bruk to teip-fliker til å feste en liten bit av papiret foran blitzen når den er oppe, så kan man faktisk lukke den igjen og bare ha lappen på uten at det medfører noe bruksproblemer. OT: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ..enda en Haugesunder/Haugalending her. 8o) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 ... eller stor "hood" (det norske ordet datt ut nå 8o).... 9313891[/snapback] Solblender. Lenke til kommentar
Bjørn Christiansen Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Erfaringen jeg har med blitz er at det som regel blir for hardt. Har noen ganger klistret bakepapir o.l. forran blitzen for å myke opp lyset. Har i senere tid gått til innkjøp av softbox og en reflektor. Har funnet ut at ved å peke blitzen mot reflektoren som igjen peker mot objektivet, får man et stort lys man lett kan kontrollere. Et eksempel på blitz og reflektor: Blitz og reflektor Ellers bruker jeg softboxen på utendørsfotografering for å få undereksponert himmelen og få normal eksponering i ansiktet på de jeg tar bilde av. Eksempel på blitz og sollys: Blitz og sol På begge bildene har jeg satt blitzen på en trefot. På bilde en hadde jeg en assistent til å holde reflektoren. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har ikke så mye å legge til, men jeg må få si at dette har potensiale til å bli en kjempetråd om alle forteller like mye som du gjør. Et spørsmål: De to du nevner, har du kjøpt de fra utlandet eller noe? Jeg kan nemlig ikke finne noe slikt på norske sider. Det kan selvfølgelig være at jeg ikke helt klarer å utnytte potensialet som ligger i Google. Men jeg var spesielt interessert i Lq871. Det nærmeste jeg kommer er at fotovideo har en lq872D, som er en diffuser med hull i skjermen. Når det gjelder omnibounce, så regner jeg med at denne er av samme slaget? 9313685[/snapback] ddmr.no er en fin butikk for blitztilbehør. http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=1435 Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Selv er jeg ikke spesielt glad i blitz. Kanskje fordi jeg var totalt uvitende den gang jeg hadde ekstern blitx, og i ettertid har jeg bare benyttet den innebygde på kameraet. Ang. å ikke ha ekstra blitz, så er det kanskje verd å nevne at en liten blitz på kameraet som ikke løfter seg mer en en centimeter og to, fort kan lage enorme skygger om man har et zoom-objektiv eller stor "hood" (det norske ordet datt ut nå 8o). En annen erfaring som jeg har delt i en tråd en gang, er å klistre et tynt type kalkér-papir over blitzen, noe som diffuserer den nok til at relativt tette portretter kan tas med den interne blitzen uten at man får de helt enorme skyggene og i stor (full? kanskje noe avhengig av avstand..) grad røde øyne også. Har bitt meg merke i at skillearkene i Synnøve Findens brunost er interessant i så måte. (Har ikke prøvd det enda). Bruk to teip-fliker til å feste en liten bit av papiret foran blitzen når den er oppe, så kan man faktisk lukke den igjen og bare ha lappen på uten at det medfører noe bruksproblemer. OT: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ..enda en Haugesunder/Haugalending her. 8o) 9313891[/snapback] Jobber faktisk på Synnøve Finden så da tror jeg jaggu jeg skal ta en tur opp på skivetostavdelingen i morgen å hente meg en bit med sånn papir. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Liten verden.. La oss nå bare håpe det ikke var Tine sin brunost.. Lenke til kommentar
lemonade Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 (endret) Flyttet post.. Endret 29. januar 2008 av lemonade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå