vietnam Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Jeg vurderer å bytte ut kit-objektivet 18-55/3,5-5,6 med en av følgende objektiver: 1. 16-45/4 2. 16-50/2,8 Er det noen som har erfaringer å dele om disse objektivene? Eller er det andre produsenters linser som anbefales? Selv tar jeg mye landskapsbilder og bruker mye vidvinkel for å få fram følelse av rom og perspektiv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Har ikke prøvd 16-50/2,8 så nøye, men du får bedre lysstyrke, og den er i tillegg værtettet på lik linje med K10D (om det er kameraet du har). Jeg ville nok vurdert 16-50 sterkest (har tatt meg selv i å ha ha lyst til å bytte ut D70s'en min med K10D og de to nye objektivene de har kommet med). Endret 19. august 2007 av Afseth Lenke til kommentar
vietnam Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Jeg har Pentax K10D. Kit-objektivene er helt greie, men kameraet har en utrolig kvaliltet og jeg ønsker meg linser med matchende kvalitet for å få fullt utbytte av kamerahuset. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Jeg har Pentax K10D. Kit-objektivene er helt greie, men kameraet har en utrolig kvaliltet og jeg ønsker meg linser med matchende kvalitet for å få fullt utbytte av kamerahuset. 9313171[/snapback] Optisk er sannsynligvis DA 16-45/4 og DA* 16-50/2,8 nesten likeverdige. De første brukerrapportene tyder på at DA* er noe bedre på CA og at den har noe bedre bokeh, men dette er neppe dramatiske forskjeller. Når det gjelder skarphet, ser det svært likt ut, men det kan se ut som om DA* har noe bedre kontrast, og dermed gir et noe varmere totalinntrykk. Men hvis du ikke er spesielt interesert, så forsvarer disse forskjellene ikke den relativt store prisforskjellen. Så du bør nok se på andre egenskaper: For DA 16-45/4 - ca 200gr lettere og noe mer kompakt. - Billigere filter, siden denne har mindre filtergjenger. For DA* 16-50/2,8 - Værtetting - SDM, gir nesten lydløs autofokus, brukerrappoertene er ikke entydige på om det gir raskere autofokus. - SP-coating av frontelement. Dette skal føre til at vannflekker renner lettere av frontelementet. Vannflekker på frontelementet kan i noen situasjoner gi redusert kontrast. - Ett trinn større lysåpning. Driver du mye med lavlysfoto, kan dette ha stor betydning. Hvis ikke, er dette mer i kategorien kjekt å ha. - 5mm mer tele. Ikke det store argumentet akkurat. Du kan enkelt croppe vekk omtrent tilsvarende, uten noe særlig kvalitetstap. - DA 16-45 blir lenger når du zoomer ut. Mange opplever dette som unaturlig, og foretrekker DA* her, siden den blir lenger når du zoomer inn. - Høyere byggekvalitet. Men noen rapporterer plastikkfølelse fra DA* også. Personlig vil jeg tro at de er bedre bygget. Du vil nok oppleve at de 2mm forskjell i vidvinkelområdet fra kitzoomen som en mer dramatisk endring. En ting til slutt. Sannsynligvis vil det dukke opp mange DA 16-45/4 i bruktmarkedet framover, til svært gode priser. Dette vil skje som en direkte reaksjon på at DA* faktisk finnes i handelen nå. Folk selger unna for å finansiere nykjøp. Sannsynligvis vil dette påvirke nypris etter en stund også. Gateprisen på DA* vil trolig og gå ned, når markedet blir mettet. Jeg tipper dette vil skje en gang på nyåret. Mvh Tim Typo Endret 19. august 2007 av fototim Lenke til kommentar
vietnam Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Takk for gode svar. Mange grunner, Tim, for det ene eller det andre. Jeg er jo forsåvidt fornøyd med kit-objektivet, så jeg setter meg antakelig litt på gjerdet og venter. Skal uansett investere mer i K10D! Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Jeg skal ha begge de nye DA*, 16-50 og 50-135, men det blir nok litt fram i tid pga prisen. Det er to ting som bidrar mest til den avgjørelsen, og det er lysstyrke og værtetting. Hadde ikke DA* kommet, så hadde 16-45 vært et alternativ. Men disse DA*-objektivene, beholder de samme fysiske lengde uansett brennvidde, eller er det bevegelige deler? (Om noen skjønte hva jge mente nå...) Endret 20. august 2007 av Snirfle Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Men disse DA*-objektivene, beholder de samme fysiske lengde uansett brennvidde, eller er det bevegelige deler? (Om noen skjønte hva jge mente nå...) DA* 16-50 f/2.8 utvides når du zoomer inn, men usikker på DA* 50-135 f/2.8. Sigma sin 50-150 f/2.8 gjør det ikke... Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Vil ikke det gjøre værtettingen litt mer upålitelig? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Vil ikke det gjøre værtettingen litt mer upålitelig? Tja, ikke om de har tatt høyde for det inni objektivet også, og det regner jeg med at de har. Flere av Canons værtettede objektiver utvider seg også... Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) . Endret 12. juli 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jeg tenker meg f.eks en situasjon innendørs en mørk kveld i normal stuebelysning: Vil det bli noe vesentlig forskjell å bruke disse objektivene der? Jeg tenker da at det mer "lyssterke objektivet" vil ha lettere for å fokusere i forholdsvis dårlig lys? Og muligens også ta skarpere bilder; forhåpentligvis..)) ja, til en viss grad. Husk imidlertid at dybdeskarpheten blir mindre ved lavere blender. Selv bruker jeg Sigma 30mm F1.4 til innebilder for å unngå blitz i størst mulig grad. Syns blitz ødelegger "stemningen". AWB får problemer ved lite lys så RAW eller manuell WB må benyttes. Et tips er å deaktivere AF på avtrekkeren, noe som er en uting. Særlig ved digital fotografering tar en flere bilder av samme motiv. Ingen vits å fokusere hver gang. Sjekk første bilde og knips i vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå