Gå til innhold

Formatere, TRENGER HJELP!

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt bæbar PC. Har en Hiatchi 80GB HDD, Intel Duo prossesor, 2gb ram etc. Det følgte med Vista til denne pcen og Vista er et dritt system. Så stapper jeg i XP CD og skal formatere.

1: Om jeg prøver og installere fra skrivebordet så kommer det opp at det ikke går an pga jeg kjører et nyere system.

2: Booter jeg XP Cden fra starten så laster den inn alle filer etc. Komme til den blåe menyen hvor alt starter. Men helt i begynnelsen der når jeg kan velge mellom reparer/install/avslutt etc. Så er det slik at når jeg både velger reparer og installer så får jeg som svar at systemet finner ingen harddisk og jeg må avslutte.

Trenger virkelig hjelp her, står helt stilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den nye disken er en SATA disk:

Ta deg litt bedre tid til å lese hva som står på nederst skjermen på skjemen når XP laster inn filer.

Noe sånt som "press FX (X = tall) to install S-ATA driver" skal komme opp før installasjonen kopierer filer fra cd'n.

Finn og last ned SATA driver til en USB minnepenn som du kan installere SATA driver fra.

XP kommer normalt ikke med SATA drivere (noe vista gjør) så du kan evnt gå inn i bios menyen (trykk F2 når maskinen starter opp) og se om du finner noen SATA relaterte valg i enten "boot options" eller "hardrive management" siden det pleier å være mulig å la bios lese en SATA disk som en IDE disk.

Har du derimot kjøpt en IDE harddisk så er dette til ingen nytte. :p

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

I begynnelsen når du skal installer XP så får du spørsmål om du vil installere drivere for SCSI kontrollere, og deretter besked om å trykke F6 om så.

Da vil installasjonssyklusen spørre etter en diskett (floppy) med drivere på.

Lenke til kommentar

Sansynligvis har du en S-ATA disk. Hvis du skal boote fra CD trenger du da å ha tilgjengelig driverene for S-ATA kontrolleren din på en floppy-disk (evt. usb-memmorystick skal også fungere).

Under innlastingen av filer for installasjonen vil den stoppe opp i noen sekunder og si "trykk F6 om du trenger å laste inn drivere for harddisk" eller noe i den dur. Husker ikke om det er akkurat F6 eller en annen F-tast, men det står altså på skjermen om du holder øyne åpne. Da får du muligheten til å laste inn driverene.

Etter du har gjort det så vil den finne harddisken din, og du kan deretter installere som normalt.

PS: Ikke post i flere forum samtidig. Det annses som meget dårlig forum-etiquette. (dessuten blir sånne duplikater stengt av moderatorene).

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...