Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

4 ss. tran + 2 ss. sana sol - skadlig?

jeg_lyver_mye

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi trådstarter skal slanke seg.

Og da spiser han veldig lite... :p

9348758[/snapback]

trenger ikke å ha usunn diett for det.

Vill heller anbefale trådstarter og begynne og trene, istede for å kutte ut maten!

Prøv å kutte ut kaloribomber som brus, kaker, godis, chips ++++

Og prøve litt mer grønnsaker, f.eks ta noen kålrot biter istede for snop ^^

tran eller rettere sakt omega3 hjelper med forbrenningen, men må heller ikke glemme at det er rent fett...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
For stort inntak av fettløselige vitaminer (nesten alle finnes i tran, noen i Sana-sol vil jeg tro) kan gjøre deg veldig syk. Spis én liten spiseskje av begge deler, det er nok.

9358997[/snapback]

STORT inntak kan gjøre deg syk. Men da snakker vi mye mer en noen spiseskjeer pr dag. Noe av det dummeste jeg ser er folk som advarer folk mot å få i seg for mye vitaminer, når fakta er den at 95% av personene her inne for i seg for lite av en eller flere vit/min. I tillegg når de i det daglige som advarer mot forhøyt inntak av vitaminer, bruker rusmidler som alkohol og røyk. Men nok om det, bare en liten digresjon :)

Hvis han ikke har gode fett kilder som fet fisk i kostholdet sitt, er det ikke "nok" med en liten spise skje, hvis man skal ha optimalt resultat. Men alt er selvfølgelig bedre en ingen ting. :)

Lenke til kommentar
STORT inntak kan gjøre deg syk. Men da snakker vi mye mer en noen spiseskjeer pr dag. Noe av det dummeste jeg ser er folk som advarer folk mot å få i seg for mye vitaminer, når fakta er den at 95% av personene her inne for i seg for lite av en eller flere vit/min. I tillegg når de i det daglige som advarer mot forhøyt inntak av vitaminer, bruker rusmidler som alkohol og røyk. Men nok om det, bare en liten digresjon :)

Hvis han ikke har gode fett kilder som fet fisk i kostholdet sitt, er det ikke "nok" med en liten spise skje, hvis man skal ha optimalt resultat. Men alt er selvfølgelig bedre en ingen ting. :)

9359146[/snapback]

Det er anbefalt å ikke ta mer enn en spiseskje tran om dagen, om jeg husker rett. Trådstarter tar fire. Det er også en tommelfingerregel å kun ta tran på måneder med "R" i. Det er selvfølgelig ikke en akutt risiko å spise så mye tran, men over lengre tid er ikke dette noe smart, siden fettløselige vitaminer ikke forsvinner like fort ut av kroppen som vannløselige, og vil derfor hope seg opp.

Lenke til kommentar
Det er anbefalt å ikke ta mer enn en spiseskje tran om dagen, om jeg husker rett. Trådstarter tar fire. Det er også en tommelfingerregel å kun ta tran på måneder med "R" i. Det er selvfølgelig ikke en akutt risiko å spise så mye tran, men over lengre tid er ikke dette noe smart, siden fettløselige vitaminer ikke forsvinner like fort ut av kroppen som vannløselige, og vil derfor hope seg opp.

9359249[/snapback]

Hvilken anbefaling er dette? Hvis du leser litt internasjonal forskning ser man at det anbefalte inntaket er vell over dette. Har ikke tid til å lete frem så mye av dette nå, men skal se i morgen.

Det du skriver med å bare ta tran med måneder med R osv er bare tøv.

Lenke til kommentar
Hvilken anbefaling er dette? Hvis du leser litt internasjonal forskning ser man at det anbefalte inntaket er vell over dette. Har ikke tid til å lete frem så mye av dette nå, men skal se i morgen.

9359409[/snapback]

Min dårlige hukommelse, sikkert.

9359409[/snapback]

Nei. Det har med D-vitaminer og sollys å gjøre.

Lenke til kommentar

9359409[/snapback]

Min dårlige hukommelse, sikkert.

9359409[/snapback]

Nei. Det har med D-vitaminer og sollys å gjøre.

9359473[/snapback]

Jo det er bare tøv. Det du snakker om er at man trenger mye D-vitaminer gjennom kostholdet i de mørke vintermånedene, siden vi da har dårlig tilgang på sollys er helt riktig.

Men hovedgrunnen til at man tar tran er pga fettet(omega 3). Du får IKKE produksjon av omega 3 fra sollys. Ergo må man ta tilskudd gjennom hele året, hvis ikke det daglige behovet er dekket gjennom kostholdet. Og det vil heller ikke hope seg opp i de mengdene vi har diskutert her.

Lenke til kommentar

Som jeg nevte om han legen som hadde i seg ekstremt mye omega 3 om dagen.. jeg snakker om et helt fat med omega 3. Det han oppdaga var at i løpet av tiden så ble blodet hans tynnere, så når han kutta seg på armen tok han tiden på hvor lang tid det tok før han slutta å blø. Vesentlig lenger tid når han hadde i seg så mye omega 3!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...