Gå til innhold

Mini "review" - Thermalright HR-03 PLUS

crazyboy

Anbefalte innlegg

Har nylig anskaffet meg ny maskin med et POV 8800GTS 640Mb skjermkort, og etter å ha sitti å spilt ett par timer for noen dager siden og kortet nærmet seg 75 grader (iflg. Everest på GPU-Diode) med full fart på viften (som forøvrig bråker vannvittig på full speed) syntes jeg at noe måtte gjøres. Etter å ha sjekket litt reviews på nettet bestemte jeg meg for å bestille Thermalright HR-03 Plus og en 92mm 16,5dB Mist vifte.

Har bygd ett par pc'er tidligere, men må innrømme at jeg var litt bekymret når jeg skulle gyve løs på et 3000,- kroners skjermkort :cry:

Her er "offeret" før slakting:

post-45129-1187472874_thumb.jpg

Kjøleren med tilbehør:

post-45129-1187472930_thumb.jpg

Etter å ha skrudd ut skruene, fjernet stock-kjøleren (som forøvrig satt godt fast), og fjernet gammel goop og thermalpads så kortet ganske nakent ut:

post-45129-1187473094_thumb.jpg

Og her er selve godbiten:

post-45129-1187473145_thumb.jpg

Frem til nå hadde alt gått veldig greit, men fikk snart oppleve det som jeg har lest mange andre som har klaget på og det var dårlig feste av de medfølgende ram sinks'ene. Jeg var veldig nøye med å gjøre rent ram chips'ene på kortet. Vasket over de 2 ganger med kondensfjerner og "gnukket" godt over de. Satt med de under godt press en god stund også, men likefullt var det ikke snakk om at alle satt godt fast. Heldigvis hadde jeg liggende noen gamle Zalman ram sinks, og de satt som ett skudd:

post-45129-1187473561_thumb.jpg

Deretter var det bare å smøre goop på GPU'en og montere selve kjøleren og til slutt vifta. Glemte å ta bilde av dette, men her er ett par av alt sammen montert tilbake i maskinen:

post-45129-1187473818_thumb.jpg

post-45129-1187473846_thumb.jpg

Montering av alt sammen gikk rimelig kjapt og greit, bortsett fra de nevnte ram sinks'ene :( Så her bør Thermalright finne en annen type thermal tape.

Så var det bare å fyre opp maskinen og sjekke hvordan det sto til med temperaturen.

Bruker Everest til å overvåke temp, og idle temp med stock-kjøleren var:

GPU Minne: 55

GPU Omgivelse: 53

GPU Diode: 64

GPU: 55

Med Thermalright kjøleren og vifta på 1200 rpm (knapt hørbar) :)

Er nok ett par grader kaldere i rommet i kveld, men allikevel meget imponerende uansett:

GPU Minne: 42

GPU Omgivelse: 40

GPU Diode: 51

GPU: 42

Og etter ett par-tre timer spilling, snek temperaturen seg på GPU Diode til 64 grader (i forhold til 75 grader med stock-kjøler) så i snitt har temperaturen senket seg med bortimot 10 grader, og lydnivået er ganske mye mer behagelig :D

Endret av crazyboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hr vurdert å kjøpe denne kjøleren men er bekymret for at det ikke er plass da jegmå montere den andre vei, opp mot cpu, pga pcikort. Er redd for at den vil komme i konflikt med northbridge kjøler og cpu. Hvor høyt går den fra skjermkortet, med vifte, og hvor lang avstand er det mellom kjøler og hovedkort?

Lenke til kommentar
Pent review.

Brukte du de medfølgende TR pads'ene til festing av ramsinks?

Tror forresten du ville tjent noen grader på enda bedre luftgjennomstrømning i kabinettet.

9311488[/snapback]

Nei, brukte ikke de som fulgte med. De Zalman sinks'ene var allerede utstyr med "lim" og satt mye bedre.

Endret av crazyboy
Lenke til kommentar
Jeg hr vurdert å kjøpe denne kjøleren men er bekymret for at det ikke er plass da jegmå montere den andre vei, opp mot cpu, pga pcikort. Er redd for at den vil komme i konflikt med northbridge kjøler og cpu. Hvor høyt går den fra skjermkortet, med vifte, og hvor lang avstand er det mellom kjøler og hovedkort?

9311635[/snapback]

Høyden fra skjermkortet er 8 cm, men siden du kommer til å montere den andre veien vil du tjene inn ca 1 cm vil jeg tro. Avstanden mellom kjøler og hovedkort er 2-3 cm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...