Gå til innhold

Canal Digital`s HD-tuner uten EPG?

Anbefalte innlegg

Fikk i dag min lenge etterlengtede Hd-tuner fra C-D.

Gjett om skuffelsen var stor da jeg pakket den opp, og så at jeg hadde fått en PLAST-klump som lignet på en 80-talls beta-spiller.

Jaja, tenkte jeg , og koblet den opp i systemet mitt.

Hittil har jeg kjørt både Viasat og C-D gjennom min Pioneer VSX-AX4ASi-S, som oppskalerer bildene til 720p/1080i, men regnet med at "ekte" Hd skulle være bedre.

Jeg koblet da HD-tuneren direkte til min 50" Sony bakprojeksjons-tv, og kunne sammenligne Viasat med oppskalering, og C-D med "ekte" Hd direkte.

Resultat:

Mikroskopisk forskjell på oppskalert og "ekte" Hd, og i tillegg ble kanalene på C-D som nå ikke ble oppskalert, helt elendig.

Koblet så H-D tuneren gjennom forsterkeren med HDMI, og fikk alle kanalene i "ekte" og oppskalert HD, og resultatet: fremdeles mikroskopiske forskjeller på bildet.

I tillegg til at bildet blinker 2-3 ganger ved hvert kanalskift, det finnes INGEN EPG, verken nå eller i nærmeste framtid, designet er helt rævva, og displayet står og "skriker" med knallrøde lys, og plastikk fra 80-tallet.........

Sender tilbake på mandag......

Snakker om å vente på INGENTING :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Støtter den MPEG-4 da?

Ser du på noen HD-kanaler?

En HD-tuner vil jo ikke gjøre det noe bedre på "ikke-HD" kanaler, enn hva du fikk oppskalert tidligere vil jeg tro, for den gjør ikke annet enn å oppskalere selv.

Du må jo få deg HD-pakken til Canal Digital eller noe sånt, for å få HD-sendinger.

Og støtter den ikke MPEG-4 så er hele tuner meningsløs.

Har den HDMI1.1 eller HDMI1.3 da?

Lenke til kommentar
Støtter den MPEG-4 da?

Ser du på noen HD-kanaler?

En HD-tuner vil jo ikke gjøre det noe bedre på "ikke-HD" kanaler, enn hva du fikk oppskalert tidligere vil jeg tro, for den gjør ikke annet enn å oppskalere selv.

Du må jo få deg HD-pakken til Canal Digital eller noe sånt, for å få HD-sendinger.

Og støtter den ikke MPEG-4 så er hele tuner meningsløs.

Har den HDMI1.1 eller HDMI1.3 da?

Er bare en hd tuner fra canal digital, og den er Mpeg 4, er nedoverkompatibel med mpeg 2, hdmi 1.1

Funker fett spør du meg..

Lenke til kommentar

Om det er den første tuneren fra Canal Digital som jeg leste om engang. Så fikk jo den mye pepper når det kom til å vise vanlig TV-sendinger. Den var helt grei på HD-kanalene, men var faktisk dårligere enn "ikke-HD" tuneren fra Canal Digital på å vise "ikke-HD" sendinger.

Mener jeg leste noe sånt.

Og det er jo ganske logisk også egentlig, det ingen ting som tilsier at en HD-tuner skal være bedre enn tunere som ikke har støtte for HD når du ser på TV-sendinger som ikke er i HD.

En Blu-Ray spiller er heller ikke nødvendigvis bedre på å vise en DVD enn en DVD-spiller.

Tror neppe det er noen Blu-Ray spiller som oppskalerer DVD like bra som de beste HDMI DVD-spillerne.

Det samme gjelder nok tunere. Du kan nok fort oppleve et bedre resultat om du har en god receiver som oppsklarer bildet, enn å la en HD-kompatibel tuner gjøre det.

Men du har vell ikke en HD-tuner for å oppskalere vanlig sendinger? Du har den vell for å se på HD-sendinger?

Og på det punktet sier det jo seg selv at HD-tuneren er bedre enn de ikke HD-kompatible tunerne, da de ikke klarer å vise HD-sendinger i det hele tatt.

Er jo bra at at den hvert fall har støtte for MPEG-4, for da kan den jo vise skikkelig HD-materiell.

Spørs jo bare om det blir noe skikkelig HD-sendinger i den nærmeste fremtid, alle HD-sendinger som sendes i dag (og det er ikke akkurat mange av de) er jo ikke "skikkelig" HD. De er gjerne ned komprimert, og i noen tilfeller er ikke sendingene tatt opp med HD-utstyr. Så det du ser på Discovery HD osv er neppe skikkelig HD.

Det er to hovedgrunne til at selv de så kalte "HD-sendingene" ikke er skikkelig HD.

1#: Opptaksutstyret som er brukt tar ikke opp i HD. Så da ender vi bare med et oppskalert bilde

2#: TV-leverandørene har ikke nok kapasitet til å sende rent HD-materiell så de komprimerer det ned, og da forsvinner en del av kvaliteten.

Dette har jo vært et stort problem i USA, da mange mener HD-sendinger bare er tull, da de ikke er noe synlig bedre enn dagens sendinger. Og på en måte er det sant, fordi det de kanalene de ser på, og tror er HD, er faktisk ikke HD.

Ønsker du skikkelig HD, så har du også utstyr med støtte for Dolby Digital TrueHD, HDMI1.3 og MPEG-4 osv.. :)

Men jeg er nok redd for at den eneste måten å få sett skikkelig HD de nærmeste årene er ved å streame det selv, eller skaffe seg en skikkelig HD DVD / Blu-Ray spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...