Niddy Skrevet 18. august 2007 Rapporter Del Skrevet 18. august 2007 Jeg har tidligere testet Gitar, og gav opp etter en stund. Men nylig fikk en kamerat meg til å tenke. Med tanke på hvor stor interesse jeg har av musikk, og hvordan jeg da bør spille et instrument. Så han foreslo bass, og det er egentlig en ganske god idé. Men hvor dyr bass er det nødvendig å kjøpe? Og muligens hvor? Vil jo ha relativt grei lyd på den. Noen idéer? Evt, noen idéer på å få meg i gang? =) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Har du interesse for musikk og grunnleggende gehør og time er det veldig greit å komme i gang og spille bass. Det er teknisk sett et enkelt instrument (for nybegynnere og innen mange stilarter), det krever mye heller at du "forstår" musikken og er på rett sted til rett tid. De rimelige Ibanez- og Yamaha-modellene er gode og lettspilte basser, absolutt verdt å sjekke ut. Det er også mange andre merker som har gode begynnermodeller. Om de har "grei lyd" har mye med den som spiller å gjøre, med innstillinger og med forsterker. Holder du deg unna ukjente merker på Smartclub-nivå vil en hvilken som helst bass gi "grei lyd" i de rette hender. Skal du ut og kjøpe så ta med deg en som kan spille bass, som kan sjekke om innstillinger er fornuftig, om båndene er jevne og et par andre kritiske punkter. Prøv deretter selv å holde den og se om den passer kroppen din og du (med hjelp) finner en komfortabel spillestilling. Har du først tenkt til å bruke litt tid (og etterhvert penger) på dette er disse tingene uendelig mye viktigere enn utseende og hvilket merke som står på bassen. Det er dessverre ikke så mange butikker som har godt utvalg av basser, til det er norge for lite. Bor du i Oslo-området er Imerslund eneste som har et godt og bredt utvalg. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Ja Teknisk sett kan bass være mye enklere enn gitar, (og ofte er de som gjør den beste jobben som bassist de som spiller det enkle men effektive) Det det krever er følelse for musikk og ikke minst rytme. En fordel man har som bassist er at det er (nesten) alltid mange flere gitarister, så man blir etterspurt i bandsammenheng.... Når det gjelder basser og kvalitet er jeg stort sett enig med kjeklulf, men eksemplet hans med Smart Club var litt feil, de selger SX-basser, som til tross for (relativt) ukjent merke skal gi mye for pengene. Problemet er at de ofte kan trenge noe justering for å yte sitt beste, og jeg vet nå ikke om Smart Club er de beste på den slags... Har du noen musikkbutikker i farvannet, får du bare gå innom og prøve og kjenne. Alltid lurt å ha med noen som kan høre litt sammen med deg, dersom du kjenner noen som spiller bass, skader jo ikke det (evt spør her om noen bassister som bor i nærheten av deg kan assistere). Spør hva som de har av basser i ditt prisleie, prøv dem med en god forsterker, spill toner omkring på halsen og hør etter at det ikke er ulyder og hvordan den høres ut. Prøv forskjellige instrumenter så du kan få en ide om hva som er forskjellen, sørg for at det er en 'strap' på så du kan prøve å spille stående. Lykke til! M. Lenke til kommentar
MrHaze Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Ein jævla god idè, faktisk. Eg spela gitar i eit år før eg kjøpte meg bass, fekk aldri heilt dreisen på gitar, men kjøpte meg bass for nokre veker sidan, og syns det er utruleg mykje moroare å spela enn gitar. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 22. august 2007 Rapporter Del Skrevet 22. august 2007 Når det gjelder merke, anbefaler jeg Yamaha. De er generelt meget gode instrumenter i forhold til pris. Har en Yamaha selv (BB605, for å være nøyaktig), dette er en meget god bass som jeg ga knapt 6000 for, ny. Meget lettspilt, holder stemminga meget godt og har bra og variert lyd. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 23. august 2007 Rapporter Del Skrevet 23. august 2007 bass er alltid en god ide Lenke til kommentar
Markusthaman Skrevet 24. august 2007 Rapporter Del Skrevet 24. august 2007 bass er tingen. En forlengelse av trommesettet. eller. Trommesettet er en forlengelse av bassen, som jeg liker å påstå.. Et band funker ikke hvis de ikke er med. Jeg foreslår at du låner en bass/kjøper en billig eller brukt, og ser om det er noe for deg. du kan gjøre ganske masse groovy ting. =) hadde selv min første basstime i dag. etter 5 år med spilling. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 24. august 2007 Rapporter Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Bass er et av de viktigste instrumentene faktisk, og jeg er enig med innleggene før meg her (inkludert Mysjkins justering av Smart Club-utsagnet fra Kjeklulf (for noen hysteriske brukernavn, forresten..!) jeg prøvde tilfeldigvis en av SX' halvakustiske modeller (gitar), og det var nummeret før spontankjøp) En annen ting er at i alle band jeg har vært i, har bassern dratt betydelig mer damer enn oss andre. Snodige greier. (og nei, det er ikke fordi resten av bandet har sett ut som 3D Larsontegninger) Edit: Det ser ut som om jeg liker paranteser. Og det stemmer. Endret 24. august 2007 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Freddemor Skrevet 24. august 2007 Rapporter Del Skrevet 24. august 2007 Titter på bass sjæl, har spilt trommer i... eh... *telle* ...6 år og ønsker variasjon og kunne lage låter selv, uten bandet. For min del skal jeg ha en bass som kan kompe til trommer, og da funker www.musicstore.de flott! Men du er avhengig av å vite hvilken bass du vil ha, med mindre du drar dit... Gode priser er det i hvertfall! Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 25. august 2007 Rapporter Del Skrevet 25. august 2007 viss du tenker på å begynne på musikkskole, kan du høremed de om du kan låne/leie en bass av de viss det er mulighet for det. eg gjor dette det første halve året eg spilte bass, for å vere sikker på at eg hadde valgt rett og ikkje "sløste" penger på noko eg ikkje egentlig ville ha. Viss du bor i bergenområdet, vil eg anbefale Hagstrøm musikk (hagstrom.no). det har bra utvalg av basser, og eget lydtett rom for prøvespilling. i samme bygg som hagstrøm finner du et verksted der de reparerer og justerer alle type instrument, så viss du vil endre på noko i/på bassen ettertid er han (tror det er en som er på verkstedet) god. MvH toen. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. august 2007 Rapporter Del Skrevet 25. august 2007 Angående SmartClub var det rettet mer mot konseptet enn mot SmartClub i seg selv. Jeg ville aldri handlet et instrument av den typen i en butikk hvor man også får alt fra sushi til mopeder og do-papir. Sjansen for at noen der har noe som helst greie på musikkinstrumenter (reprasjon, oppsett, elektronikk, justeringer) er tilnærmet lik null. Litt samme som hifi-klubben sitt motto: du får ikke god lyd der mora di kjøper vaffeljern. Og om du får god lyd får du ihvertfall ikke kunnskap og service på det nivået du vil få i en spesialforretning. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 25. august 2007 Rapporter Del Skrevet 25. august 2007 Min første bass var en eller annen morgan som jeg aldri fant ut navne på, den er veldig lettspilt + ganske liten siden jeg var lavere når jeg fikk den. bare husk å prøvespille bassen før du kjøper noen, man mister mye av gleden hvis instrumentet er tungspilt. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 25. august 2007 Rapporter Del Skrevet 25. august 2007 squier har gode nybegynnerbasser synes eg. har en sjøl, men har kjøpt meg ny. spilte aktivt på squieren min i 5 år før eg kjøpte ny. og prisklassen eg helt god. "en god bassist skal kunne spille bra uhavhengig kor dårlig bassen han spiller på er", pleier eg og si, og eg trur nok at det er noko i det. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. august 2007 Rapporter Del Skrevet 25. august 2007 Det kan være riktig men ikke alltid. En godt justert dårlig bass er bedre å spille på enn en dårlig justert god bass. Generelt bruker folk for mye tid på å klage på instrumentet i stedet for å justere det slik at det passer til ens egen spillestil og fysikk. Forskjellen på en god og en dårlig bass sånn sett er at et godt instrument er mer stabilt over tid og ikke vrir og vrenger på seg for et godt ord eller en liten tur i en gig-bag. Lenke til kommentar
eirikmong Skrevet 26. august 2007 Rapporter Del Skrevet 26. august 2007 Det folk sier om at teknikk ikke er noe problem, er egentlig feil. Det kommer an på hvor særiøst du tar spilling. Er du litt særiøs og øver mye må du ha riktig teknikk for ikke å utvikle scenebetennelse. Bass er en veldig god ide, for bassister kan det aldri bli for mange, ettersom det finnes så mange gitarister som bare sitter hjemme og spiller for seg selv. Siden de ikke finner folk og spille. Skal du ha en god bass til en rimeli pris så er G&L veldig bra, anbefaler det på det sterkeste. Men det er dyre basse. Som løsning er det noe som heter G&L tribute, som er bra basser til rimeli pris. Ellers er yamaha og ibannez bra. Yamaha har en veldig bra bass som heter BB414, som er god å spille på og samtidig rimeli. Det som er viktig at bassen passer deg. Ikke kjøp noe bare for andre synest du bør. Når du prøver basser burde du prøve mange. Ta med deg 4-5 stykk inn på et "prøverom". Det er veldig viktig å bytte ofte, ikke sitt en halvtime med hverbass. Spill noen minutter, så bytt. Gjerne fler ganger per bass. Har du lyst til å lære bass skikkelig og bli virkelig god. Så burde du lære deg noe teori. Mange synest teori er kjedelig og unødvendig. Men det er din beste venn om du skal lage sanger eller bass ganger og lignende. Finner du ikke noe teori så senn en mail så kan jeg gi deg noe bra stoff. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. august 2007 Rapporter Del Skrevet 26. august 2007 Nå er det vel ingen her som har sagt at "teknikk ikke er noe problem". Det som har vært sagt er at teknisk sett er ikke bass et krevende instrument innenfor mange sjangere. Å spille bass krever ofte noe annet av deg enn tekniske ferdigheter. Det betyr ikke at man skal ta lett på teknikken eller overse åpenbare feil i forhold til spillestilling etc. Ellers skal man jo vanligvis ikke kommentere skriveleif men det heter nå senebetennelse og ikke scenebetennelse. Hvis man får scenebetennelse har man nok lite i musikkbransjen å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå