Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!


NilsiT

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du at alle som er sint på Armstrong er "TV-tittende sofaslitere"? Må man være profesjonell idrettsutøver for å kunne ha en formening om en mann som har jukset, stjelt til seg flerfoldige millioner av dollar samt ødelagt livene til en haug med uskyldige personer?

Nei, alle kan ha en mening. Men det er det hatet som skinner igjennom jeg ikke kan forstå. Armstrong gjorde ikke noe annet enn det store deler av feltet drev med. Han ga meg store stunder foran TV-apparatet, sammen med Belloki, Ullrich, Pantani, etc, etc. Jeg skjønte dengang at de fleste var dopet og gidder ikke nå "ta av" i påtatt moralsk harme fra sofakroken. Så lettlurt var jeg tross alt ikke, ikke trur jeg på noen religioner heller og føler derfor ingen grunn til å føle meg lurt og dermed hate prester og Imamer, når vitenskapen avslører svadaen deres.

 

Men som jeg sa tidligere, janteloven skal nok aldri undervurderes. Det er ofte den lille mann fryder seg når de store faller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men som jeg sa tidligere, janteloven skal nok aldri undervurderes. Det er ofte den lille mann fryder seg når de store faller.

 

Janteloven? Armstrong er verdens største bølle, og alle kan se det.

 

Samtlige av hans rettsaker mot folk som anklaget han for doping bør bli kjent ugyldige nå som han har innrømmet det, og han bør betale for oppreisning og tort & svie til de han har saksøkt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Armstrong-saken er større enn Ullrich, Klöden, Vinokourov og de andre er:

 

1) Han var verdenst største syklist.

2) Han var bla. Nikes ansiktet utad i sin antidoping-kampanje.

3) Har saksøkt mange som har hevdet han har dopet seg, og alltid stått hardnakket på at han var helt ren.

 

Derfor blir Armstrong SELVE DEFINISJONEN på hykler.

Lenke til kommentar

Jeg traff vist noe følsomt nå med Jantelov-referansene, etter reaksjonene å dømme ihvertfall. :p

 

Ganske pussig å se at noen tror de som jukset, plutselig legger kortene uoppfordret på bordet før de blir helt nødt. :D Det være seg Lance, Kjærgaard, Hamilton, eller Landis. Måtte være Riis da som sto frem før det ikke var andre utveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Armstrong gjorde ikke noe annet enn det store deler av feltet drev med.

 

Denne setningen forstår jeg ikke helt. Hadde det vært mindre greit dersom han var den eneste? Bør han få redusert straff siden det var flere som dopet seg da?

 

Jeg traff vist noe følsomt nå med Jantelov-referansene, etter reaksjonene å dømme ihvertfall. :p

 

Selvfølgelig. De traff jo spikeren på hodet. Armstrong skal ikke tro at han er noe annet enn en simpel doper som har bygget livet sitt på en løgn.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Denne setningen forstår jeg ikke helt. Hadde det vært mindre greit dersom han var den eneste? Bør han få redusert straff siden det var flere som dopet seg da?

Nei, selvfølgelig ikke, men han bør heller ikke straffes hardere enn alle andre. Personlig har jeg særdeles lite til overs for sladrehanker og tystere. Mulig historiene om Rinnan får ta sin skyld for mine holdninger, mulig det bare ligger i meg fra sandkassa. Men tystere og sladrehanker har særdeles lav status hos meg. Skikkelige folk, gjør som Lance, sitat Lance under intervjuet: "ja jeg dopet meg og jeg tar skylda for det sjøl"..... Små sleipe tystersvin, ja når de blir fersket, så er det unnskyldninger og ansvarsfraskrivelser og å legge skylda på alle andre. Deretter tyste og få redusert straff. Jeg spyr av slike mennesker. De står for meg som noe av det sleipeste og laveste av slimåler som jorda kan tilby.

 

Lance skal selvfølgelig utestenges for livstid som syklist, men det burde alle de andre doperne og slimålene også og ikke bare få et halvt år suspensjon under off season som belønning for sin tysting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, selvfølgelig ikke, men han bør heller ikke straffes hardere enn alle andre. Personlig har jeg særdeles lite til overs for sladrehanker og tystere. Mulig historiene om Rinnan får ta sin skyld for mine holdninger, mulig det bare ligger i meg fra sandkassa. Men tystere og sladrehanker har særdeles lav status hos meg. Skikkelige folk, gjør som Lance, sitat Lance under intervjuet: "ja jeg dopet meg og jeg tar skylda for det sjøl"..... Små sleipe tystersvin, ja når de blir fersket, så er det unnskyldninger og ansvarsfraskrivelser og å legge skylda på alle andre. Deretter tyste og få redusert straff. Jeg spyr av slike mennesker. De står for meg som noe av det sleipeste og laveste av slimåler som jorda kan tilby.

 

Lance skal selvfølgelig utestenges for livstid som syklist, men det burde alle de andre doperne og slimålene også og ikke bare få et halvt år suspensjon under off season som belønning for sin tysting.

Så du mener han ikke skal gå ut med informasjon om hvilke andre som har deltatt aktivt i dopingen, det være seg aktive, sportsjefer, medisins støtteapparat etc., for på den måte være et steg nærmere å få de fjerne fra sporten?

Lenke til kommentar

Så du mener han ikke skal gå ut med informasjon om hvilke andre som har deltatt aktivt i dopingen, det være seg aktive, sportsjefer, medisins støtteapparat etc., for på den måte være et steg nærmere å få de fjerne fra sporten?

Jeg er bare så forbanna trøtt på (dobbelt)moralismen.

 

Lance ble aldri avslørt i kontroll, akkurat det forteller meg at testingen på den tiden var en stor vits. Skal det graves slik i gammelt juks, så bør det faktisk skje i alle idretter, også i norske nasjonalidretter som langrenn og skøyter og noen norske nasjonalikon kan da falle og endel ledere bør antagelig fjernes. Det er blodig urettferdig at sykkel skal ta hele smellen og miste alle sponsorer, når det er rimelig klart at testingen på den tiden var en stor vits. Det pussige er jo våre nasjonalhelter fra dengang ville fått startnekt i dag med sine hemoglobinverdier fra Lillehammer lekene, der de banket gjennomdopede finner og italienere ned i støvlene.

 

Det bør komme til et punkt der en lar historie være historie og ser fremover utstyrt med mye bedre testverktøy, ihvertfall hvis målet er idrettens beste. Er målet derimot å grafse i gammelt grums og virkelig kose seg for hver tidligere idrettshelt som faller, i beste sladrepresse- stil, ja da er vel kanskje tystere, angivere og sladrehanker de store heltene. Men som sagt undervurder jeg aldri Sandemoses visdomsord, han formulerte de helt klart ikke ut fra løse lufta.

Lenke til kommentar

Noen som husker hvordan Koss plutselig var god under Lillehammer OL men du så aldri noe mer til han ? :ph34r:

Begynner man å grave finner man mye drit.

Husker det meget godt, helt elendig form noen uker tidligere, så bortgjemt treningsleir og så tre verdensrekorder og OL Konge.... og som jeg linket til litt lenger opp her, han som var legestudent påsto at han ikke hadde hørt om EPO i 1994. Det er smått utrolig da det ble godkjent som legemiddel i 1989. At en gammel lege ikke hadde oppdatert seg, ja det kan skje, men at en som studerer og samtidig driver med toppidrett benekter å ha hørt om det, ja det virker unektelig litt snodig, selv jeg hadde hørt om EPO i -94. Nederlenderne tenkte sitt om særlig 10 000meteren hans dengang. At han så valgte å legge opp, ja ja. Kan selvfølgelig være helt tilfeldig alt sammen.

 

http://www.vg.no/spo...p?artid=1489311

 

I «Rikets Tilstand» i går kveld fortelles det at en «dopinglege» - italieneren Francesco Conconi - fantes nær den norske OL-troppen foran lekene på Lillehammer. Et bilde av Koss, Søndrål, Conconi og den italienske sykkelhelten Francesco Moser «beviser» dette.

 

Bildet er tatt i august 1993. Da var Conconi engasjert av IOC til å forske på utholdenhetsdopet EPO. Han var også Mosers trener, lege og følgesvenn gjennom mange år. Senere er han avslørt som «doping-langer» til en rekke idrettsstjerner.

 

http://sport.aftenposten.no/sport/article255092.ece

 

- Under OL på Lillehammer i 1994 hadde jeg ikke hørt om EPO, sier OL-kongen Johann Olav Koss.
Endret av Roca
Lenke til kommentar

Så for å forsvare Lance, så trekker du inn norske utøvere som sannsynligvis var ren uansett?

 

Jeg har hatt flere bekjente som drev med sykling på høyt nivå som junior. Flere av dem la opp blant annet fordi de skjønte de måtte dope seg for å holde følge med verdenseliten. Med fare for å sitte på en pidestall - holdningene til norske utøvere har åpenbart vært bedre enn holdningene til mange utenlandske utøvere.

 

Det ser man i Spania, hvor Contador blir tatt for doping - og hylles som en helt. Italia - organisert doping på alt fra fotballspillere til syklister. Østblokklandene - landslagsledelsen står bak organisert doping.

 

I Norge - Tysse-saken. professorer sier det er noe tull med blodprøven hans, men det må være noe feil fordi enkelte av verdiene som burde vært høy, er for lav til at han kan være dopet. I tillegg er dopmiddelet han ble utestengt for noe som koster mer enn han ville hatt råd til. Hva gjør media i Norge med Tysse? Han hylles ikke, han fremstilles ikke som uskyldig, men kommentatorer er forbanna fordi han får en for lett vei tilbake i manesjen.

 

Jeg driter litt i at Armstrong vant 6-7 TdF på rad. Sannsynligvis må vi ned på +20 på resultatlista for å finne en som ikke var dopet på den tiden uansett. Det største problemet mitt med Armstrong er måten han har aktivt motarbeidet dem som har blåst i fløyten for å få en renere sport.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10074347

 

 

Jeg er så lei....

 

Kan vi drite i hvordan han har sagt dette? Han har stått fram med det han har gjort. Om han er en angrende synder eller ikke, driter jeg i. Jeg tviler også på at han er kjempeangrende på selve dopingen. Det er nok det rundt som han er mer betenkt over.

 

Intervjuet som har kommet nå, er starten. Det er for at Armstrong selv skal fortelle hva han har gjort, rolig uten kjeppjaging sånn at vi kan ta til oss den informasjonen han har lyst til å fortelle.

 

"did you take epo?" "yes!" - Det er dette vi skal fram til først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så for å forsvare Lance, så trekker du inn norske utøvere som sannsynligvis var ren uansett?

Jeg forvarer da ikke Lance, jeg bare synes ikke at han er noe verre enn andre.

 

Hvorfor er "norske" utøvere sannsynligvis rene, når de banker gjennomdopede finner og italienere midt i den verste EPO-perioden? Ja, jeg har hørt om steinslipte ski og å trene smartere og hardere enn alle konkurrentene, om jeg kjøper de argumentene er noe helt annet.

 

En ting har alle doperne til felles, de nekter alltid og setter opp noen uskyldsblå øyne mens de prøver å se mest mulig ærlige ut, inntil det ikke nytter å nekte lenger. Hvem som faktisk har rent mel i posen og ikke det blir selvfølgelig spekulasjoner. Men at Nordmenn er spesielt utsyrt med et "hederlighets-gen" nei det tviler jeg på, selv om det er det bildet som prøver å tegnes fra de styrende innen idrett. Om du har lest litt tilbake i tråden, så ser du at jeg har en noe annen egenerfaring om akkurat det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at nordmenn er utstyrt med gener som gjør dem mer hederlige enn konkurrenter fra østblokkland og syd-Europa. Jeg er derimot overbevist om at miljøet i norsk idrett og det norske samfunnet generelt, har en helt annen holdning til doping enn hva man finner mange andre steder.

 

I hvilken idrett har du egenerfaring på at norske utøvere sannsynligvis er dopet?

Lenke til kommentar

 

I hvilken idrett har du egenerfaring på at norske utøvere sannsynligvis er dopet?

Det var ihvertfall ikke innen sykkel, men jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på å identifisere noen. Det var en en selvopplevd observasjon fra mange år tilbake om norske lagledere og dopingkontrollørenes (mangel på) integritet, som altså rev ned endel av mine illusjoner om at vi i Norge er så mye hederligere enn de er i andre land.

 

Doping er noe svineri, fordi det er juks og således bryter med idrettens idealer. Dessuten har det forårsaket mye sykdom og en mange tidlige dødsfall blandt utøvere. Jeg har ett håp og det er at testmetodene blir bedre og bedre og at testing utenom konkurranse blir mye mer utbredt. I dag har sykling virkelig tatt et gigantisk steg, men mange andre idretter henger igjen. Jeg tror sykling i dag er en av de mest rene idrettene som finnes, nettopp fordi de etter alle skandalene tar kampen mot doping seriøst. (off season testing, blodpass, etc) Det skjer ikke i alle idretter ennå. Derfor er det blodig urettferdig at sykkel i dag skal rammes så hardt sponsormessig, fordi tidligere utøvere dopet i hopetall. Dagens unge syklister fortjener at folket og sponsorer anerkjenner oppgjøret sporten har tatt og dermed viser andre idretter at det lønner seg å ta et oppgjør. Slik det er nå, vil andre idretter sitte musestille og holde pusten og la sykkel ta hele belastningen, ihvertfall når de ser hvor ødeleggende et oppgjør kan være for sporten.

 

Norske sponsorer bør derfor kjenne sin besøkelsestid og gå inn i sykkel nå, et norsk WT lag burde kunne bli en gigantisk suksesshistorie. Det ville vise at etter et skikkelig doping-oppgjør, så vil idretten kunne vokse og dermed at antidoping kamp lønner seg.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke sykkel ligger langt foran andre idretter - jeg tror heller at de har tatt kjempesteg for å ta igjen andre "renere" idretter. Problemet til sykkelsporten er at alle som står frem sier "jeg dopet meg, men jeg vet ingenting". Det rydder faen ikke opp i skapet, så jeg skjønner godt at sponsorene er skeptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke sykkel ligger langt foran andre idretter - jeg tror heller at de har tatt kjempesteg for å ta igjen andre "renere" idretter.

 

Ja, ja enhver er salig i trua si. Jeg ser hvilke idretter som benytter blodpass og off season testing og hvilke som ikke gjør det. Skulle tro at fotball og Ishockey er ganske så mye tryggere idretter å dope seg i en sykkel ihvertfall, selv om hele Juventus røk. Fotball er ei hellig ku, sykkel kan ofres. Selv om de samme doktorer kan koples opp til begge idrettene. Men for alle moralsk forargede sofasliterne der ute, så er det sikkert mye lettere å "ofre" sykkel, enn helligdommen fotball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...