Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!


NilsiT

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt TdF og Giro d'Italia i snause 4-5 år nå. Er ingen blodfan av sykkel, men blir veldig fascinert av sporten. Ikke minst var jeg fascinert av Lance som "vant" touren hele 7 ganger, men da jeg fant ut at han var en jukemaker ble jeg svært trist. Har alltid sett på fyren som en knall kar som ikke alltid har puttet seg selv i sentrum, men kanskje han har det.

 

Uansett har jeg ikke et helt likt syn på han som dere. Det at Lance har jukset finnes det ikke tvil om, men de pengene han har samlet inn som privatperson ovenfor en god sak tror jeg mange har satt pris på (om ikke pengene gikk til andre personlige formål). Om Lance Armstrong eller Arne Scheie samlet inn de pengene til samme formål spiller ingen rolle for meg, så lenge pengene går til det peronene lover. Ja, Lance har brukt sin status til å samle inn disse pengene, noe som er skammelig, men likevel tror jeg at han ikke gjorde dette for sitt eget beste.

 

Sykkel-Lance er en dritt av dimensjoner, men på et personlig nivå har jeg et helt nøytralt forhold til han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er det at Lance Armstrong ikke "bare" har jukset, han har også systematisk ødelagt karrieren til en drøss med personer. Han har truet andre til taushet, brukt sin makt til å skvise både ryttere, mekanikere osv. ut av sykkelverdenen og gjennom det fullstendig ødelagt deres navn og rykte.

 

I tillegg kommer alle premie-, sponsor- og lønnsinntektene som burde tilfalt andre enn han selv. Det sitter pesoner der ute som burde levd på 1mill. i året og være store stjerner, men som nå er en "nobody" som tjener 300.000.

 

Lance Armstrong er en pill råtten person med et ego som verden aldri før har sett. Jeg har absolutt null sympati for han.

Lenke til kommentar

Sykkel-Lance er en dritt av dimensjoner, men på et personlig nivå har jeg et helt nøytralt forhold til han.

 

På et personlig nivå er du nøytral til han? Du er klar over at dette er den samme personen som har løyet til hver enkel journalist de siste 15 årene? En som har spilt ren i årevis? En som har startet haugevis av kampanjer for å bevise sin uskyld? En som har ødelagt karrierene til samtlige som har prøvd å si noe imot han? En som fortsatt - etter at de fleste andre fra den perioden har innrømmet dopingbruk - hevder at han er uskyldig? Han har løyet til en hel verden. Det er ikke uten grunn at IOC vurderer å fjerne sykkel fra OL-programmet. Lance er et råttent eple.

 

La oss sammenligne med et bankran igjen. Tyven stjeler 1 milliard kroner. Av disse bruker han 50 millioner til en god sak. Rettferdiggjør det ranet hans?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Hugol her. Lance har gjort mye bra og for noe som er mye viktigere enn å være underholdningsartist for massene.

 

Jeg diskuterer sjelden doping, for dette som nå pressen flommer over av, det er jo ikke akkurat noen nyhet for å si det mildt. Enhver som har fulgt med på sport og da ikke bare i sykkel, kan knappest ha hatt særlig tvil om hvor utbredt doping har vært. se f.eks. på dette klippet av Pantani og Armstrong i duell opp Mount Ventoux:

Om folk tror at dette er prestasjoner som menneskekroppen kan avstedkomme uten "superfuel", ja så må folk være i overkant naive og ikke ha mye egenerfaring med idrett.

 

Sykkel har i motsetning til de fleste andre idretter også norske nasjonalidretter, faktisk tatt et oppgjør med ukulturen, ja fler oppgjør.

 

Lance var dessverre for han veldig stor og får nå smake verdens jantelov. Hah... ikke noe fryder massene som at en slik storhet faller. Vi har blitt lurt, den store Lance har lurt oss godtroende fjols, vi er snytt, korsfest korsfest..... ja ja.

 

Det mest triste er at kommentarfelt om sykkel og forum kun får innlegg om det gjelder doping. At idretten nå antagelig er renere enn de fleste andre idretter som ikke har tatt sine oppgjør, det går hvermannsen hus forbi. Sporten i seg selv er ikke interessant, nei skandalene og fordømmelsen, det er mat for Mons det... Ikke rart Se og Hør selger godt.

 

Lance var hverken bedre eller verre enn mange andre. Har folk glemt Øst-tyskland, Sovjet, etc, etc. ? Da kan en virkelig snakke om organisert og systematisk juks. Det foregår innen mange idretter og systematisert fra toppen. - 94 var et spennede år slik sett. Noe mer sier jeg ikke da jeg ikke kan bevise noe, men jeg så hva jeg så i likhet med hva jeg har sett utspille seg opp Mount ventoux tidligere.

 

Reaksjonene mot Lance er vel omtrent de en kunne forvente fra en sterkt troende menighet i kjerka som plutselig får vite at illusjonene de har trodd på ikke stemte. Ja jeg har nå sikkert stukket hånda ned i et vepsebol og tirret endel moralistiske naive kritikere som har særs gode dager for tiden. Der de virkelig kan få utlegge om sin moralske harme mot Lance. Jeg sier bare; "hvor naive og blinde er det lov til å være og så siden skrike opp om at vi er lurt?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. Synes det er i overmåte mye mot Armstrong. De ørten rytterne bak han på resultatlistene fortjener en ganske stor del av pepperen han har fått, de også.

 

For all del, når Armstrong har dopet seg bør han henges ut for det, men det betyr ikke at man skal børste de andre rytterne under teppet og ignorere det faktum at "alle" drev med det samme som Armstrong, om enn ikke i like stor grad.

 

Det Armstrong fortjener mest tyn for er ikke dopingen, i mine øyne. Det er oppførselen hans mot de som har gått han imot opp gjennom årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuffende at han ikke vil inn på mer detaljer i intervjuet. Han har sjansen når til å rydde i sporten, men syns ikke han har gjort det enda.

 

Ellers er jeg enig i det Lance sier i at han ikke følte at han hadde fordeler andre ikke hadde. Du skal rimelig langt ned på listene før du finner ryttere som ikke har vært involvert i noen dopingsaker. Det er på ingen måte en unnskyldning for det Lance gjorde, men jeg syns det blir litt lettvint når man bare går etter Lance.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange blir "sinte" p.g.a manglende anger også. Hva har han å angre på? Han kan kanskje angre på at han har gått til karakterdrap på folk som har sagt sannheten, men på å dope seg, hvorfor skal han? Man kommer ikke unna at mange andre gjorde det samme. Skulle man vinne, måtte man dope seg. Han kunne kanskje blitt nummer 20 uten doping, og ble best av de rene. Men hva er poenget? Hvis man vet at andre doper seg... Jeg hadde heller ikke angret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...