Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!

NilsiT

Anbefalte innlegg

Virker på meg som folk innad i sykkelsporten til stadig drar på seg naivitetshatten og sier at 'Nå er sykkelsporten renere enn noensinne! La oss glemme fortiden, og se framover!'.

Jeg brukte å følge med ganske intenst på TdF tidligere år. Jeg så ikke poenget lengre når nesten hver eneste tour-vinner ble avslørt som doper. Mest komisk var derimot kommentarene fra TV-kommentatorene ved inngangen til ny TdF, at ' ... nå, dere, nå er sykkelsporten renere enn noensinne'. Så gikk det noen dager, og nye folk ble tatt i doping. Neste år gjentok samme regla seg; 'nå er det iallefall mye renere enn tidligere'. osv osv.

Vanligvis i andre idretter så skader det renoméet at folk doper seg, men det ser ikke ut til å være tilfellet i sykkelsporten. Antagelig pga. at den største interessen for sporten finnes i Spania, Italia og USA. Der blir syklistene framstilt som helter uansett hva de sprøyter i seg. De bryr seg rett og slett ikke.

(Jeg prøvde å lete, men fant ingen egen tråd for Armstrong-saken på forumet. Litt pussig mtp. hvor stor skandale det i utgangspunktet burde være Orker ikke folk diskutere saken, eller er det bare en del av den vonde fortiden som folk vil glemme?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om de siste avsløringer bevitner en pill råtten sport (som de fleste uansett har hatt mistanke om), så tror og håper jeg at det vil gjøre sporten enda reinere. Det beviser bare at alle skjelettene en vakker dag vil falle ut av skapene, og ingen bør føle seg trygge. Jeg synes de gjør en god innsats i dopingkampen i sykkelsporten, og jeg tenker "alle monner drar", selv om avsløringer som dette kanskje kan tråkke sporten langt ned i søla i en kortere periode.

Lenke til kommentar

Virker på meg som folk innad i sykkelsporten til stadig drar på seg naivitetshatten og sier at 'Nå er sykkelsporten renere enn noensinne! La oss glemme fortiden, og se framover!'.

Vel du må da gjerne kalle oss naive... personlig så fester jeg dog mer tillit til idretter hvor dopere faktisk tas, enn i sporter de aldri tas. Så kan enhver tenke over hva som er naivt.

Til alle tider i alle kappestrider så har det vært juks. Bare se på paralympics, ikke mye penger innvolvert, likevel så florerer det med juks.

http://www.nrk.no/ol2012/nyheter/slik-foregar-jukset-i-paralympics-1.8291828

Heldigvis er det ikke noen Armstrong tråd her på forumet, hva skulle det være godt for? Ikke var jeg i tvil opm at han var dopet, dengang han var på toppen, ei heller at de neste ti på lista antagelig var like dopet. Så hva skal da diskuteres? At det er forkastelig? Det tror jeg da alle er enige om.

Lenke til kommentar

Vel du må da gjerne kalle oss naive... personlig så fester jeg dog mer tillit til idretter hvor dopere faktisk tas, enn i sporter de aldri tas. Så kan enhver tenke over hva som er naivt.

"Naiv i forhold til å tro at sporten er renere enn året før"

"Naiv i forhold til at dopere ikke tas i andre idretter". Tror ikke "naiv" er det rette uttrykket å bruke her. Forøvrig nysgjerrig på hvilke idretter du sikter til der dopere aldri tas.

Heldigvis er det ikke noen Armstrong tråd her på forumet, hva skulle det være godt for? Ikke var jeg i tvil opm at han var dopet, dengang han var på toppen, ei heller at de neste ti på lista antagelig var like dopet. Så hva skal da diskuteres? At det er forkastelig? Det tror jeg da alle er enige om.

Noen forguder jo vedkommende selv om han har dopet seg i alle disse, og kaller han vitterligen en legende. Virker som et sårt tema. En som har framstått som den mest sympatiske karen av alle, er den største skurken.

Lenke til kommentar

Din påstand faller i fisk pga. av nettopp det faktum at en sak er opprettet mot Armstrong. Hadde sykkelsporten bare dratt hjelmen ned over hodet og sagt at "nå er alt greit" så hadde dette aldri skjedd.

Vi kan med temmelig stor sikkerhet si at sporten er renere nå enn for bare 10 år siden. I alle andre idretter går utviklingen framover, i sykling derimot har alle verdier gått ned! Watt, hastighet, etc. blir alle målt på langt lavere nivå nå enn før. Det er en ganske god indikasjon på at arbeidet som et lagt ned fungerer.

Det er rett som du sier at land som Spania og Italia ikke har den samme instillingen til doping som vi har, men situasjonen blir sakte, men sikkert bedre. Ikke glem at Italia nekter dopingtatte og dopingmistenkte ryttere adgang til landslaget.

Lenke til kommentar

Ikke glem at Italia nekter dopingtatte og dopingmistenkte ryttere adgang til landslaget.

Godt poeng og det står i kontrast til f.eks. Norge som la alt til rette for at Tysse skulle få kvalifisere seg til OL.

Russland har nok derimot kanskje en vei å gå med å fordømme doping, ihvertfall om en tenker langrenn.

Lenke til kommentar

Forøvrig nysgjerrig på hvilke idretter du sikter til der dopere aldri tas.

All juksing i kappestrid er forkastelig. Jeg kunne selvfølgelig ramse opp noen idretter hvor dopingkontrollene sett fra utsiden synes temlig sporadiske, men ser ikke helt poenget med det. Ikke er jeg kvalifisert nok til å vite sikkert heller. Så jeg tror jeg bare lar den ligge, ihvertfall i kveld. Men i sykkel har vi i lys av Armstrongsaken nå lært at det kan advares mot kontroller, det kan selvfølgelig skje innen andre idretter også og fra høyt hold.

Vet ikke om du tok deg tid til å lese linken jeg la med, den om paralympics, men det er også mange måter å jukse på, ikke bare doping.

Tenk f.eks. Maradonas "guds hånd" mot England i -86. All filming innen fotball, det er ikke lite filming, noe vi ser godt i våre dager med slow motion muligheter. Dette er også juks og ikke det spor bedre. Fotballspillere ligger og vrir seg i hva som tilsynelatende ser ut til å være dødelige smerter pga at noen har skumpet borti dem, for å tuske til seg et frispark og lure dommeren til å gi motspilleren et kort. Sammenlign dette med syklister, som går i asfalten, pådrar seg store skrubbsår, knekte kravebein, ribbein og armer og sykler videre uten så mye som å gjøre en grimase.

Å skaffe seg en uberettiget fordel overfor sine konkurrenter er juks, og alt juks er like ille synes jeg, enten det skjer slik eller slik. Kampfiksing, eller f.eks. legge seg for å oppnå bedre vei videre i turneringer. Satt på spissen fikk vi se skrekkeksempler i årets OL i badminton. Jeg tviler vel bare på at moralen er så mye mer edel i andre sporter. Når paralympics utøvere og ledere holder på slik som det jeg linket til, da er det ihvertfall overveiende sannsynlig at det skjer mye dritt innen idretter som flommer over av penger. Sykkel tar doping på alvor nå, det er betryggende.

Jeg synes nå det er mer interessant å diskutere dagens syklister og hvilket oppsving Norge nå opplever. I morgen er det ny runde i Kina, med Edvald og så får sporten ta en pause på etpar måneder. I januar så drar det seg til igjen. Starter med Tour down under 22. januar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra av Eddie dette her. 3. plass og Poengtrøya. Hadde han hatt et skikkelig lag rundt seg hadde han vunnet denne touren tror jeg. Kjenner jeg gleder meg til januar 2013 allerede. Spesielt skal det bli spennende å følge med LPN i den orange drakta i vårklassikerne. Det som er noe dritt er at AGR tenker på å flytte målgang slik det var i VM, håper ikke det skjer, med tanke på Lars Petter.

Hvor havner Laengen tro?, det er det som er mest interessant nå. Håper virkelig han kan komme inn på ett WT lag.

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat fjelletappene i touren jeg siktet til heller :) Det finnes mange andre flotte ritt han kan gjøre gode resultater i, og det ser ut som han endelig har begynt å tåle litt lengre etapper. Meget spent på hvordan rittkalenderen hans ser ut til neste år. Håper på blant annet Milano-Sanremo, E3 Prijs Harelbek, Gent - wevelgem, Flandern rundt, Paris-Roubaix, Amstel og Liège - Bastogne - Liège.

Lenke til kommentar

Meget spent på hvordan rittkalenderen hans ser ut til neste år. Håper på blant annet Milano-Sanremo, E3 Prijs Harelbek, Gent - wevelgem, Flandern rundt, Paris-Roubaix, Amstel og Liège - Bastogne - Liège.

Godt å få bekreftet at Cav drar. Vi trenger full fres fra de Norske på våren om vi skal klare å være blandt de ti på topp nasjonene og få bedre kvote til VM. Dessverre er det jo slik at årets høst resultater ikke teller med, alt nulles ved nyttår og følgelig får vi ikke noe glede av LPN og Edvalds triumfer i Montreal og Plouay og Edvalds tredjeplass i Bejing.

Men med Thor, Edvald og forhåpentligvis LPN og Alexander i ledende eller frie roller, kan det bli noen bra resultater for Norge nå. Vi bør absolutt ha muligheten til å få 6 ryttere til neste års VM.

Som hos deg er jo P-R et av årets høydepunkt for meg. Forhåpentligvis med en sulten Thor og en Edvald i form og profilert hjelperytter Gabriel, tidligere Thors mann, nå Edvalds. Kjenner pulsen stiger allerede med tanke på synlige nordmenn når velodromen nærmer seg.

Lenke til kommentar

Fullt forståelig. Hadde jeg vært en rik sponsor, så ville sykkel vært noe av det siste jeg hadde investert i. Men er det ikke litt dumt at laget vil kjøre uten sponsor på draktene neste sesong? Går de ikke glipp av verdifull PR? Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg ikke hørt om 90 % av disse sponsorene om det ikke hadde vært for sykkelsporten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...