Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!

NilsiT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde håpet at Lars Petter skulle gått for egne sjanser, nå som han skal bort fra Sky, men han ble brukt opp mot slutten. Hadde kanskje ikke de beste beina da og skjønte han ikke hadde sjansen? Han har jo vært syk, med feber. ja, ja godt gjort å henge med så lenge. Han kan ha sjanser i det rittet i fremtiden i orange drakt.

Lenke til kommentar

Får vi en skikkelig bra avslutning på sesongen tro? Tenker ikke bare på at Edvald skal kjøre Tour of Bejing, det kan bli bra der også, men på LPN på lørdag. Da går Giro dell'Emilia av stabelen, et 1. HC kategori ritt i Italia. Han har jo vist stigende form i Italia etter forkjølelsen etter VM. I dag satt han i brudd i 170 km (brudd to ganger) i Coppa Sabatini. Men dessverre ikke i det siste og avgjørende bruddet og det ble 12 plass. Sky var likevel imponert og nå har Sky lovet å kjøre for han, ikke dårlig iom. at han snart er i Rabo. Rittet skal passe veldig bra til LPN, blir spennende, men må finne en stream. Ingen av TV kanalene sender rittet.

Lenke til kommentar

Setter pris på oppdateringene dine Roca! Har ikke TV og glemmer stadig vekk å sjekke nettsider osv mellom alt skolearbeidet, så er rett og slett lite opplyst på sykkelfronten..

I ToB, er det Edvald det skal kjøres for der?

Takk for det. :) Det har jeg ikke funnet ut ennå, men det er jeg nesten sikker på at han er. Laget til Sky til Tour og bejing, er som følger: Hagen, Dowsett, Puccio, Rowe, Sutton, og Swift.

På søndag er det jo også Paris -Tours og der skal Alexander Kristoff være Katusjas kaptein. http://cykelmagasinet.dk/M/artikel.aspx?artikelid=12884#/M/artikel.aspx?artikelid=16168

Vi satser på en knallavslutning på sesongen fra Edvald, Alex og LP. Så får vi håpe den godeste Laengen finner seg et WT lag til neste år. Forresten så går nå Daniel Hoelgaard til OPQS farmerlag og broren følger antagelig etter om utpå sommer/høsten neste år.

Lenke til kommentar

Må bare si at Tour of Beijing må være en av de mest tafatte satsingene UCI har vært med på. Ja, jeg er enig i motivet bak det hele (øke interessen i Asia), men etter min mening så fungerer det bare ikke. Alle vet at sesongen er de facto over etter Lombardie og du vil aldri se en haug med storryttere prikke inn formen til et ritt heeeelt på slutten av sesongen. Det finnes hundrevis av ritt der ute som heller hadde fortjent WT-status enn det rittet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som tror at Kjærgaard var ren i sin tid hos US Postal?

Det synjes jeg er fullstendig uinteressant, men så er jeg heller ikke spesielt interessert i alt det gamle grumset for mange år siden. Pressen derimot ser desverre ut å være mer interessant i det enn i selve sporten. Vi kunne gravd litt i mange idretter og avslørt noen nasjonalhelter her til lands også. Ikke sikkert det hadde vært like hyggelig for endel gamle helter som nå profilerer seg så voldsomt moralsk angående doping.

Dette med US postal er da ikke så spesielt. Hva med finsk langrennsport siden ihvertfall slutten av -70 årene. Da Lundemo gikk ut og sa hva han mistenkte møtte han massiv kritikk fra de fleste hold, beskyldningene om dårlig taper haglet, selv om vi som fulgte med i sporten så at 2+2 fortsatt var fire. Hva med Øst-tyskland og Russland. Hva med de nasjonene som konkurrerte jevnt med disse. Norge har faktisk hatt noen utøvere som var så suverene i sin tid, at hele verden reagerte. Folk ville fått sjokk om sannheten kom frem om mange og mye. Sykkel er nå iferd med å rense opp, det gir syklingen mer troverdighet enn endel andre idretter.

At de fleste idrettsutøvere (innklusive norske nasjonalikoner) på toppnivå var dopet under både -80 og -90 tallet burde faktisk ikke komme som noen overraskelse på noen. Er det virkelig noen som f.eks tror at Eric Heiden var ren? Kunne nevnt en annen også, men vi i Norge blir jo ikke bare født med ski på beina, vi får jaggu utdelt glorie ved fødselen også. Men jeg gidder ikke grave i slikt som er åpenlyst. Lite innen toppidrett var reint, testingen var på steinaldernivå. Jeg synes faktisk både Kjærgaard og sykkelsporten skal få slippe mer slikt spekulasjons-preik nå. Testing er noe helt annet i dag. Historien får nulles og så starte på nytt. Fortsatt heksejakt burde høre 1600 tallet til. Det eneste forunderlige med denne saken, er at mange reagerer så voldsomt på avsløringene nå. Hvor naiv er det egenlig lov å være?

Lenke til kommentar

Synes enhver avsløring - av både gamle og nåværende ryttere - er gode. Selv om det i ofte kan bli mye mediehysteri, mener jeg det er bra at det blir tatt et nådeløst oppgjør, og - som Patrick sier - sender et signal til resten av gjengen.

Tror det er en god ting for sporten at alle ser hvor lavmål den har vært, og eventuelt hvor mange rene ryttere den har ødelagt alt for.

Lenke til kommentar

Så du mener at det som har skjedd før på 70-, 80- og 90-tallet bare burde glemmes?

Jeg finner det lite interessant ja. For det var ganske klart for de fleste som fulgte med dengang at de fleste brukte prestasjonsfremmende midler. Poenget mitt er imidlertid at sykkel har tatt ett oppgjør, noe endel andre idretter ikke har gjort på tilsvarende måte. Og om vi skal grave møkk, så bør det også graves i Norge også. Vi kan starte med OL i -94.

Lenke til kommentar

Tror det er en god ting for sporten at alle ser hvor lavmål den har vært, og eventuelt hvor mange rene ryttere den har ødelagt alt for.

Tja om det var mange som var rene tviler jeg faktisk ganske sterkt på. Husk at EPO ikke kunne spores dengang, selv om vi snakker om -80 og 90 tall. Det er ikke automatisk slik at om en rytter ikke får topplasseringer så var han ren. En må se på tiden og hvor antidopingarbeidet sto dengang. Det eneste som kunne avsløres var stort sett anabole steroider, derav så røk endel i kraftidrettene. Se på f.eks. Ricky Bruch i diskos, stabil over 70 meter for 40 år siden. I dag ser ingen 70 meteren lenger. Norge hadde endel kulestøtere som røk også. Derimot er ikke slike kraftidretter så interessante, selv om f.eks. vekst dengang ikke kunne avsløres, så ble som sagt anabole etterhvert avslørt. Husker Hjeltnes røk i -76 tror jeg. Hva som i tilfelle er mer interessant er å kikke litt nærmere på maraton og slike utholdenhetsøvelser, men klart det innvolverer noen norske helligdommer også. Som sagt, epo, bloddoping etc, kunne ikke avsløres dengang. Nei, jeg synes vi bør la den tiden være, jeg tenkte ihvertfall slik dengang at de aller, aller fleste brukte prestasjonsfremmende middler (også norske). De konkurrerte i sin tid, de banket gjennomdopede russere og Øst-tyskere sønder og sammen. Skal vi virkelig begynne å grave dypt i alt, er jeg redd mye vil bli tapt.

Nå har testingen kommet mye lenger og sykkel er omtrent ren. la Merckx og hans generasjon ligge, vi vet alle at han og de fleste også dengang brukte div godsaker. Ikke noe godt for sporten kommer ut av om dette skal fortsette å dominere nyhetene slik det gjør i dag. Sponsorer forsvinner og det er pokker så urettferdig, all tid sykkel er den som har ryddet opp og tatt støyten. Andre idretter er ikke det spor bedre, ei heller Norge som nasjon.

Lenke til kommentar

Mengden rene ryttere (og utøvere generelt) på den tiden er jeg helt enig i at det kan settes spørsmål ved, så det er gode poenger du kommer med. Du har nok "been around" litt lenger enn meg, så jeg skal innrømme at mitt bilde av sport nok er litt snevert i forhold. Og jeg er vel egentlig fornøyd så lenge fremtiden er mer eller mindre dopingfri. Vi får se hvordan det går!

In other news: Edvald viser muskler i Tour of Beijing (se fra 2.30 ca): http://www.youtube.com/watch?v=FU8ylcNo4cQ

Synd det ikke holdt hele veien, det var VELDIG close! Råskinn den gutten der.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Og jeg er vel egentlig fornøyd så lenge fremtiden er mer eller mindre dopingfri. Vi får se hvordan det går!

Fremtiden er det viktigste nå og med mye bedre testmetoder, blodpass og off season testing, ser det lovende ut. Det var en en jævlig tid tidligere som eskalerte på -80 og -90 tallet og mange har nok fått føle ettervirkningene og har dødd en tidlig død, eller sliter med sykdom nå. Bare tenk på Flo-jo, det var helt sykt hva enkelte puttet i seg. Utrolig at hennes rekorder fortsatt får stå stå. Ja, ja. råttent var det og blodig urettferdig for de som var rene, men hvem de rene var er umulig å finne ut nå. Det beste hadde vært om alle rekorder bare ble slettet, satt strek og startet på nytt i alle idretter. Dessuten livstidsutestengelse ved førstegangs brudd. Eneste måten er å være knallhard fra nå og i fremtiden. Gårsdagen er så råtten dopingmessig at den må nesten bare avskrives, for å finne rettferdighet i den tror jeg er umulig.

Edvald var virkelig frisk i dag og det var for surt, det som skjedde på oppløpet. Pokker at løypa ikke var 50 meter kortere. Men sett i lys av doping er det også befriende å se at toppryttere faktisk går tom slik som han gjorde i dag.

Edvald har dessverre ikke noe særlig støtte i laget, de få hjelperne hans henger jo ikke engang med hovedfeltet. I går måtte han jo selv jobbe som en gamp for å ta innpå gruppa foran. Hadde han hatt et lag i ryggen, hadde han hatt gode sjanser til å ta denne touren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...