Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!


NilsiT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var særlig måten han vant på som virkelig var imponerende synes jeg. Han har jo tatt store seire tidligere, Etapperittene Eneco-tour, Tour of Britain, Tour of Norway og seire i både Gent-Wevelgem og Vattenfall Cyclassics, men å stikke fra slik i et så stort ritt, er noe annet enn en spurtseier, det lukter stor klassikerrytter av å gjøre det på den måten. Får meg til å tenke på den siste etappen han vant i TdF, dengang var han i brudd og stakk fra bruddet. I dag stakk han jaggu av fra hovedfeltet rett før mål..... Og i GP-Plouay etter 250 km. :thumbup: Jeg drømmer om fremtidige monumenter nå.

Lenke til kommentar

For Beloki, Vinokourov, Ullrich, Mayo, Klöden, Moreau, Heras, Virenque, Mancebo, Sevilla, Basso, Vinokourov, Hamilton, Rasmussen, Landis og resten av gutta han konkurrerte mot i første halvdel av 2000-tallet var rene og Blenda-hvite utøvere...

Ja, hva med de?

Ullrich mistet forresten nylig de siste plasseringene sine, og ble utestengt. Var det noen her som snakket om urettferdighet da?

Og hvor mange etterforskninger er det snakk om?

Hvor mange? 1? 2 hvis du regner med FBI-saken.

Sak etter sak har blitt henlagt i løpet av årene?

Nei? FBI-etterforskningen ble henlagt av uforståelige grunner, men ellers er det lite...

Er det fordi han vant sju GT-ritt at han skal tilbringe årevis i retten for å bevise sin uskyld, uansett hvor mange ganger han vinner en sak?

Nei, det er fordi han dopet seg, og nye bevis dukker opp stadig. Du tenker kanskje på SCA-saken, hvor SCA tapte. Ellers er det stort sett søksmål fra Lance sin side vi snakker om.

Contador har faktisk vunnet seks GT-ritt, om man teller de han mistet pga. dopingdommen, og han testet faktisk positivt. Ikke samarbeidet han noe særlig heller, og han får fortsatt drive som aktiv utøver. Sammenligner man med andre høyt profilerte ryttere kan man definitivt kalle etterforskningen av Armstrong for en heksejakt.

Åja. Inkluderer dommen mot Contador bruk og besittelse av en lang rekke dopingmidler gjennom alle disse årene? Inneholder den trafficking, smugling og pushing av disse dopingmidlene? Ja, dette er bare begynnelsen av hva Lance står overfor, så sammenliknelsen er noe problematisk. Uansett skjelver nok Contador litt i buksene for hva som kommer framover i denne saken....Selv om det -- som du kanskje har lagt merke til -- er snakk om USADA her.

Ja, han har hatt et comeback, men du og jeg vet at det er årene mellom 1999 og 2005 som faktisk påvirkes av denne saken.

Nei, det er all årene tilbake til 98 som påvirkes. Det er årene hvor de har bevis at han dopet seg som de også har mulighet for å gå tilbake til som påvirkes.

og alt han har gjort i ettertid har vært for å få publisitet rundt kreftsaken og hans veldedige organisasjon.

Ja, det var nok derfor han dopet seg i comebacket sitt. Du vil se at det Lance gjør stort sett handler om Lance. Du vet som å kreve skyhøye betalinger for å møte opp til visse ritt. Penger som går i hans egen lomme, ikke til noen veldedig organisasjon.

Ja, for verdens største veldedige organisasjon startet av en idrettsutøver, og en av USAs ti største veldedige organisasjoner mot kreft er en stiftelse ingen kan navnet på. Livestrong er det ingen som har hørt om.

Livestrong..? Åja, du mener 'The Lance Armstrong Foundation'. Livestrong er et varemerke. Sjekk f.eks livestrong.com

Lance Armstrong er nærmest synonymt med arbeid mot kreft per dags dato

...Og doping.

Null fans, ja... 2,3 millioner følgere på Facebook og 3,6 millioner følgere på Twitter, som håndfaste tall på at folk allerede har glemt Armstrong og sporten han drev med.

Du misforsto. Armstrong har nok fans. Men de er fans av han, ikke av sykkel.

Rapportene om at Leipheimer, Vande Velde, Zabriskie og Hincapie har fått seks måneder istedenfor to år kan fortsatt vise seg å stemme. Regner med at det kommer fram når bevisene mot Armstrong legges frem av USADA. Fire ryttere som nærmest har lagt opp må sone en ubetydelig kort dom etter at karrieren er ferdig fordi at USADA er så innbitte på å felle Armstrong.

USADA uttalte at de ikke har gitt noen strafferabatter, så da ser jeg ingen grunn til å tvile på det.

Lenke til kommentar

...Armstrong har nok fans. Men de er fans av han, ikke av sykkel.

 

Akkurat det lurer jeg nå på da. For hvordan kan så alle disse såkalte "ekte" sykkelfans bry seg mer om en gammel sak mot en utøver som har lagt opp, enn hva som skjer omkring sporten i dag? Om en ser i avisene, så joda det nevnes såvidt at Edvald tok Plouay, at Alexander og LP tok etapper i Danmark rundt, men i forhold til antall artikler og fokus så er det for ikke noe å regne mot hva eks. TdF rytter Lance får, joda han vant en ardenner-klassiker og han tok VM trøya, men bortsett fra i TdF, (og oppkjøringsrittet Criterium du Dauphine), var han ikke på langt nær den beste sykkelrytteren, kun den mest profillerte. I mine øyne var f.eks. Paolo Bettini en mye større rytter enn Lance Armstrong var.

 

En kan jo lure på hvor mye alle disse såkalte "ekte sykkelfans" som det for meg, ser ut til kun bryr seg om et etappe ritt midt på sommeren og nå omtrent bare om en eks-syklist gjøren og laden, hvor mye de faktisk bryr seg om selve sykkelsporten? I mine øyne blir det vel mye heksejakt, sensasjonsjag og moralisme fra sofakroken. Jeg er dermed faktisk ikke så sikker på at det er Lance- fansen, som er de som bryr seg minst om sykkelsporten. Hvor mange artikler skriver disse moralske heksejakt journalistene om Tour de l'Avenir som pågår nå? En skal lete godt for å holde seg oppdatert om det rittet.

 

Mitt poeng er at om en er interessert i sykkelsporten, så la nå for pokker Lance saken ligge og grip fatt i hva som skjer i sporten i dag. Men det fenger tydeligvis ikke alle, slik som en forfriskende heksejakt og sensasjonshunger.

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Sitter her og scanner sykkelsider etter nyheter om Cavendish. Hørte på Lars Petter som var gjest i studio hos Stoltenberg i dag og han sa han visste hva som skjedde med Mark, men kunne selvsagt ikke si det på direkten. Jeg liker Cavendish, litt temprament og småfurten til tider etter enkelte oppløp, men tross noen småfeil, så synes jeg han er en topp rytter og virker som en allright kar. Men jeg håper for hans del at han finner seg et annet lag. Og for min del, jeg vil se han i skikkelig slag igjen og ikke minst for Edvalds del. Da tenker jeg særlig på vårklassikerne og min drøm om å se Edvald vinne monumentet Milano- Sanremo neste år. Noe Cav allerede har gjort i 2009 og som låser Edvald til hjelper om de er på samme lag.

 

Min drøm er å se Edvald få utvikle seg til Sky's klassiker og monument rytter. Ta steget opp i klasse med Boonen og Gilbert. Håper virkelig han satser mot det i regi av Sky. For meg er klassikerne og spesielt monumentene, større en all verdens etappeseire i GT. La Wiggins og Froome kjøre GT, du Edvald er eslet til noe større enn hjelper for dem. De store monumenter... Kun tre ryttere gjennom tidene har klart å vinne alle fem monumentene, en av dem er Mercks, da snakker vi toppen av sykkelverden. Jeg håper inderlig at Cav finner et nytt lag......

Lenke til kommentar

Det hadde absolutt vert gøy med en Edvald på toppen av seierspodiumet. Nå er jo mannen ikke veldig gammel heller så han har mange gode år igjen ;)

Født 17.mai 1987... kan det bli bedre? 25 år og det er nå han skal begynne å nærme seg toppen. 35 år er ingen alder for en syklist. Så om Edvald holder koken og motivasjonen kan vi ha spennende og engasjerende timer forran TV i kanskje 10- 15 år med han. Jens Voigt er 41 år og vant nettopp en strålende etappeseier i USA pro cycling Challenge. Han gikk solo hele etappen og vant med tre minutter på feltet. kjørte glimrende i årets TdF og satser til neste år.

Lenke til kommentar

Kun tre ryttere gjennom tidene har klart å vinne alle fem monumentene, en av dem er Mercks, da snakker vi toppen av sykkelverden.

 

Akkurat det tror jeg ikke er mulig for en rytter å få til i dag. Rytterne i dag er i mye større grad spesialisert mot en viss type ritt. Det å kunne spurte mot de beste i MSR, henge med over bakkene i Lombardia og LBL og i tillegg klare brosteinene i Paris - Roubaix og Ronde van Vlaanderen er omtrent umulig pr. dags dato. Roger de Vlaeminck og Eddy Merckx vant sine siste monumenter i 1979 og 1976, henholdsvis. Sykkelsporten har forandret seg for mye til at det blir noen flere enn de to jeg har nevnt og Rik van Looy som klarer bragden igjen.

 

Skulle noen ha gjort det måtte det vært Gilbert, men jeg er redd det er hakket for sent for han. Ikke tror jeg han er god nok på brostein til å true de aller beste heller. Peter Sagan har riktignok oppnådd sterke resultater i alle typer endagsritt, så kanskje han kan motbevise meg?

Lenke til kommentar

Akkurat det tror jeg ikke er mulig for en rytter å få til i dag. Rytterne i dag er i mye større grad spesialisert mot en viss type ritt.

Det er nesten en umulighet, og jeg mente ikke at Edvald skulle kunne klare alle, men fordi det illustrerer hvor store de rittene er og hvilken prestisje monumentene innehar. Men når du nevner det, Sagan kan være en type som skulle kunne klare det, om noen engang skulle kunne gjøre det igjen, men som deg tviler jeg. Til sammenligning er det fem ryttere som har klart alle de tre GT.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel og bra, men akkurat nå tenker jeg mer på dette: http://www.procyclin...icle3467979.ece

 

Dårlig timing!

 

Jo men, etpar uker til ennå og han kan være i kanonform igjen da, er ikke så veldig bekymret. LP har rapportert kjempeform på Edvald under trening også. Dessuten LP var veldig god i går. Ser ikke bort fra en overraskelse fra LP, han har ennå ikke fått ut sitt potensiale. Lover godt for Norsk morro dette her. men Gilbert blir farlig, han kommer til å være i kanonform med Vueltaen i beina og Boonen er i form, samt at Sagan begynner å våkne igjen.

Lenke til kommentar

Bra sykkeldag på Eurosport i dag 9/9-12:

 

Eurosport1: 14.45 Tour of Britain

Eurosport1: 16.45 Siste etappe Vuelta a Espana

Eurosport2: 20.00 Grand prix Montreal ( Lars Petter og Edvald)

 

Edit: Tour of Britain sendingen er allerede i gang, nå kl 14.30, skal ikke alltid stole på programmet nei.

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Jadaaaaaaa. Lars Petter for et fantastisk ritt..... :w00t: Helt utrolig, nå er du i verdenstoppen, banker Sagan og hele gjengen.

 

World tour rittet GP Montreal :

1. Lars Petter Nordhaug

2. Moser

3. Kolobnev

4. Gerrans

5. Edvald Boasson Hagen

 

GP de Fourmies :

1. Lars Bak

2. Alexander Kristoff

3. Kittel

 

Og Til Året kommer Thor tilbake i form..... Wow, Om vi ikke eier sykkelverden, så begynner virkelig Norge å markere seg med fler ryttere nå.

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...