Gå til innhold

Den store Pro Tour sykkel tråden!


NilsiT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal alle dopere strippes for titler vil nok TdF stå uten vinnere fra da doping ble ulovlig i 1966 til og med 2012, dessverre.

Slik ser jeg på det også. At dette har vært en heksejakt mot Armstrong er det liten tvil om, men han skulle tydeligvis brukes for å statuere ett eksempel. Noe som har gitt alle andre dopere som har tystet strafferabatt. Og ja greit nå skal det ryddes opp en gang for alle, helt greit. Men som du her sier, hvor går grensen mellom de som brukte og de som var rene? ved Lantern rouge? Antagelig ikke ved han heller. Så jeg mener enten får de la lista stå som den står, eller stryke absolutt alt fra og med 1966 i historiebøkene. Står ikke Riis fortsatt som vinner i -96 tro? Uansett blir dette en parodi om f.eks Beloki eller Ullrich får tilsendt seieren i posten. Sykkel trenger ikke mer parodi. En av to .... enten ikke gjøre noe, heller ikke med Lance, eller stryke alt og starte på nytt.

 

Dette kunne sies om mange idretter, Jeg glemmer aldri f.eks i tiden rundt OL i 1980 og hvor den norske landslagssjefen i langrenn fikk mye pepper for å antyde noe som var tydelig for alle vi som fulgte med endel. Vel finnene røyk til slutt endel år senere, endelig var doptestene kommet litt nærmere. Det er ikke bare i sykkel det burde vært renset opp og ikke bare i utlandet. Men kanskje best å la historie være historie. De har oppnådd målet i Lance jakta, avskrekkingen er der i mye større omfang enn å miste noen titler. Mitt forslag er således å la resultatlistene stå urørt. Han har jo ikke avlagt positiv prøve, ihvertfall ikke en som har kommet på bordet og også det er han nok ikke alene om tror jeg.

Lenke til kommentar

Nei til pokker med doping og dritt. I dag vant Lars Petter etappen i Danmark og innehar også den gule ledertrøye. ( Den er vel gul i Danmark tro?) Er det bare meg som får forhåpninger til VM? Føler Lars Petter er et like sterkt kort som Edvald. Og til neste år får vi se ham i Rabobank, et lag jeg har sansen for, liker den nederlandske modellen av lagbygging.

 

Det lysner i Norge, også med tanke på Alexanders 2 og 4 plass hittil i Danmark. Greipel er jo Greipel og Alexander tukter jo ihvertfall Cav så langt... Nå håper jeg bare at Vegard finner seg et bra lag etter Type1 og så drømmer jeg om fler norske proffer.

 

All doping og dritt glemmer jeg nå, det er for historiebøkene, nå er det snart fremtiden og i sykkel-Norge ser den lys ut.

Lenke til kommentar

LANCE TATT I DOPING? SYKKELSPORTEN TATT I DOPING.

 

TOUR DE FRANCE KAN OGSÅ LEGGES NED MED DET SAMME. FULLT AV JUKSEPAVER.

Vet jeg sa jeg skulle glemme doping og dritt og glede meg med fremtiden nå, men må svare deg på denne nedrakkingen av sykkelsporten. Det er faktisk en så useriøs påstand at den ikke kan stå uimotsagt.

 

Når en ser hva utøvere i handicapidrett gjør for å vinne noen medaljer, uten at det er særlig med penger innvolvert, ja så tror jeg ikke sykkel er alene om doping, for å si det meget forsiktig.

 

http://www.tv2.no/sport/ovrig/paralympicssjokket-skader-seg-selv-for-aa-prestere-bedre-3858694.html

 

Kanskje på tide å legge vekk noen naive illusjoner og heller sette pris på sykkelsporten som faktisk griper fatt i dopingen, i motsetning til endel andre idretter.

Lenke til kommentar

Alle som syklet på den tiden syklet på like premisser.

Hadde vi snakket om 90-tallet kunne jeg vært kanskje...Ser uansett ikke noen grunn til at han skal beholde titlene sine. Hvorfor det? han brøt reglene, ble tatt. Hadet bra. Å fjerne han fra resultatlistene er derimot meningsløst.

Er enig i at Armstrong har blitt utsatt for en heksejakt, egentlig. Riktignok er han sportens mest profilerte utøver siden Merckx, men at USADA skal bruke så voldsomt med ressurser for å få en rytter dømt og uthengt i det offentlige når det er så mange andre som har jukset på akkurat samme måte er litt søkt for min del.

Etterforskningen startet da Floyd begynte å snakke. Den handler om US Postal, ikke Armstrong. Armstrong fikk tilbud om å samarbeide. Det gjorde han ikke.

Og hvordan har USADA hengt han ut i det offentlige?

Se på Vinokourov. Konkurrerte sammen med Armstrong, vant mange profilerte ritt og ble til syvende og sist tatt for noe han antakeligvis har drevet med hele karrieren. Han kom nå tilbake og vant OL-gull og det er helt greit i UCI og WADAs øyne, mens Armstrong - som aldri har blitt tatt - skal forfølges sju år etter at han satte karrierepunktum for første gang for å få han strøket fra historiebøkene og utestengt på livstid? Dobbeltmoral...

Hva er poenget ditt? At USADA skal etterforske karrieren til Vinokourov?

Du glemte forresten å legge til at Armstrong --som nå er tatt -- har siden han la opp i 2005 drevet med maraton, hatt et comeback på sykkelsetet og driver for tiden med triathlon.

Enig. Armstrong har utrolig mange fans og gjør mye bra utenomsportslig, for kreftsaken spesielt.

Hva har han gjort egentlig? Startet en stiftelse ingen kan navnet på...for 'cancer awareness'..?

men måten de har opptrådt på får garantert mange av Armstrongs fans til å reagere negativt, og til syvende og sist tror jeg sykkelsporten er den store taperen, og ikke Armstrong selv.

jeg tror Armstrong-fansen forlot sykkelsporten sammen med Armstrong. Ikke noe å samle på der.

Jeg tror uansett ikke Contador blir fratatt seire i noen spanske ritt. I følge spanjolene er han jo like ren som jomfru Maria.

Det fungerer nok ikke slik.

Noe som har gitt alle andre dopere som har tystet strafferabatt.

Det har de ikke fått.

Lenke til kommentar

Hadde vi snakket om 90-tallet kunne jeg vært kanskje...Ser uansett ikke noen grunn til at han skal beholde titlene sine. Hvorfor det? han brøt reglene, ble tatt. Hadet bra. Å fjerne han fra resultatlistene er derimot meningsløst.

For Beloki, Vinokourov, Ullrich, Mayo, Klöden, Moreau, Heras, Virenque, Mancebo, Sevilla, Basso, Vinokourov, Hamilton, Rasmussen, Landis og resten av gutta han konkurrerte mot i første halvdel av 2000-tallet var rene og Blenda-hvite utøvere...

 

Etterforskningen startet da Floyd begynte å snakke. Den handler om US Postal, ikke Armstrong. Armstrong fikk tilbud om å samarbeide. Det gjorde han ikke. Og hvordan har USADA hengt han ut i det offentlige?

Og hvor mange etterforskninger er det snakk om? Sak etter sak har blitt henlagt i løpet av årene? Er det fordi han vant sju GT-ritt at han skal tilbringe årevis i retten for å bevise sin uskyld, uansett hvor mange ganger han vinner en sak? Contador har faktisk vunnet seks GT-ritt, om man teller de han mistet pga. dopingdommen, og han testet faktisk positivt. Ikke samarbeidet han noe særlig heller, og han får fortsatt drive som aktiv utøver. Sammenligner man med andre høyt profilerte ryttere kan man definitivt kalle etterforskningen av Armstrong for en heksejakt.

 

Hva er poenget ditt? At USADA skal etterforske karrieren til Vinokourov?

Du glemte forresten å legge til at Armstrong --som nå er tatt -- har siden han la opp i 2005 drevet med maraton, hatt et comeback på sykkelsetet og driver for tiden med triathlon.

 

Ja, han har hatt et comeback, men du og jeg vet at det er årene mellom 1999 og 2005 som faktisk påvirkes av denne saken. En 12. plass i Giroen og en tredjeplass i Touren er ganske irrelevant når man ser på hva han har gjort tidligere. Armstrongs ordentlige karriere ble avsluttet i 2005, og alt han har gjort i ettertid har vært for å få publisitet rundt kreftsaken og hans veldedige organisasjon. Poenget mitt er uansett at dopere som faktisk har blitt tatt i løpet av sin aktive karriere får fortsette og kommer tilbake for å vinne profilerte ritt etter at de har sonet dommen sin. Armstrong skal derimot utestenges på livstid fra alle konkurranser, selv etter at han har lagt opp som profesjonell idrettsutøver.

 

Hva har han gjort egentlig? Startet en stiftelse ingen kan navnet på...for 'cancer awareness'..?

Ja, for verdens største veldedige organisasjon startet av en idrettsutøver, og en av USAs ti største veldedige organisasjoner mot kreft er en stiftelse ingen kan navnet på. Livestrong er det ingen som har hørt om. Det forklarer hvordan stiftelsen har fått donasjoner på over to millarder kroner. Lance Armstrong er nærmest synonymt med arbeid mot kreft per dags dato, og det faktum at donasjonene de siste dagene har vært 25 ganger høyere enn dagene før han ga opp kampen mot USADA ødelegger ditt neste poeng også og beviser at han i høyeste grad fortsatt er relevant.

 

jeg tror Armstrong-fansen forlot sykkelsporten sammen med Armstrong. Ikke noe å samle på der.

Null fans, ja... 2,3 millioner følgere på Facebook og 3,6 millioner følgere på Twitter, som håndfaste tall på at folk allerede har glemt Armstrong og sporten han drev med.

 

Noe som har gitt alle andre dopere som har tystet strafferabatt.

Det har de ikke fått.

Rapportene om at Leipheimer, Vande Velde, Zabriskie og Hincapie har fått seks måneder istedenfor to år kan fortsatt vise seg å stemme. Regner med at det kommer fram når bevisene mot Armstrong legges frem av USADA. Fire ryttere som nærmest har lagt opp må sone en ubetydelig kort dom etter at karrieren er ferdig fordi at USADA er så innbitte på å felle Armstrong.

Lenke til kommentar

Lieuwe Westra tok akkurat ledelsen, foran Geraint Thomas. Er vel å håpe på for mye at LP og Alexander skal klare å holde plassen etter tempoen, men LP har kanskje plukket opp noen tempo-tips av Wiggins, Froome og Edvald. Uansett dette ser lovende ut før VM, er kjempespent på Edvald i morgen i GP-Quest.

Lenke til kommentar

Nordhaug havna over minuttet bak dessverre... Regner med at det er en ganske så flat etappe i morgen også?

Er vel en spurtetappe igjen tror jeg. Vet ikke hvor mye bonussekunder det deles ut på den. Håper jo at Alexander kan klatre opp på pallen igjen.... Han har ti sekunder opp til tredjeplass.

 

Slik ser sammenlagtstillengen ut akkurat nå:

 

1 Lieuwe Westra - Vacansoleil-DCM

2 Ramunas Navardauskas - Garmin-Sharp 0.10

3 Manuele Boaro - Team Saxo Bank-Tinkoff Bank 0.14

4 Alexander Kristoff - Team Katusha 0.24

5 Damien Gaudin - EuropCar 0.25

6 André Greipel - Lotto-Belisol 0.31

7 Wilco Keldermann - Rabobank

8 Stefan Schumacher - Christina Watches-Onfone 0.35

9 Michael Rogers - Sky 0.38

10 Lars-Petter Nordhaug - Sky 0.41

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men mener at det var under TdF i fjor at Paasche kom med ordene "Vi eier sykkelverden" Om det var Edvald eller Thor som foranlediget det, husker jeg ikke. Men så sitter jeg her og undrer hvorfor et land som "eier sykkelverden" aldri har hatt en vinner i ett av de 5. monumentene.

 

De er:

- Milano-Sanremo

- Flandern rundt

- Paris-Roubaix

- Liege-Bastogne.Liege

- Il Lombardia

 

Jeg har vært ganske sikker på at den som skulle klare det, var Thor Hushovd i Paris-Roubaix. Men tross veldig nær flere ganger, No sigar...

 

Så hvilken nordmann kan bli først tro? Selv sitter jeg her og tenker at Alexander Kristoff kanskje kan klare å gå til topps i Milano-Sanremo. Han har tatt noen gigantiske steg det siste året og jeg tror BMC angrer litt på at de ikke ville forlenge kontrakten hans nå.

 

Eller kan Lars Petter Nordhaug kanskje klare det i Rabobanktrøye i Liege-Bastogne-Liege? Eller hvorfor ikke allerede i Sky trøye i årets Lobardiet? Hva med Edvald, står han snart distansene og tar Milano-Sanremo, Flandern eller Paris-Roubaix? Om Thor finner tilbake til helsa si, så er jeg rimelig sikker på at han, tross både grønne, gule og regnbuetrøyer, sikler voldsomt på Paris-Roubaix til året. Skal han likevel bli første nordmann til å ta et monument? Er det noen jeg virkelig unner å vinne et monument, så er det at Thor Hushovd tar Paris-Roubaix.

 

For Christian Paasche, vi kan faktisk ikke eie sykkelverden om vi ikke klarer hva både Sverige og Danmark har klart, nemlig å vinne et monument.

 

Noen tanker om hvem første nordmann blir og i tilfelle hvor? Om vi i det hele tatt noengang kommer til å klare det da?

Lenke til kommentar

Hurra, de sender GP-Quest på Eurosport nå, selv om det ikke står i programmet. Go Edvald...

 

Edit: Gratulerer Edvald, der der var fantastisk spennende, stikke ifra slik på egenhånd. Du var virkelig verdig seieren i dag og i et så stort og langt ritt. :w00t:

Endret av Roca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...