relsafus Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Håper det er noen glupinger som kan hjelpe til med følgende problem(er). 1) Primært er problemet en bærbar PC som HD antagelig har noen feil eller at den er emekk full, den booter "nesten", for så og restarte og boote på nytt. Jeg har prøvd de fleste Boot CDèr, men ingenting virker. Så kjøpte jeg en kabel fra komplett (2,5" til 3,5" overgang) og satt igang. Satt Laptop HD til CS og plugget denne inn i "midten" på IDE kabelen (ende konnektoren er vel for Master og er tilknyttet min Boot HD som er en Seagate Baracuda 120Gb med pinne 5&6 kortsluttet=CS). Når jeg Booter ser det greit ut mht. BIOS og alle diskene blir gjenkjent. MEN, jeg får en feilmelding fra BIOS mht. SMART (ASUS K8N mother) på laptop disken. XP booter fra Barracuda, men stanser helt opp like før "velg profil" kommer på. Trenger jeg en egen kontroller ? 2) Har kjøpt en ny 2,5" disk på 60Gb og kobler denne på, tilsavrende som over. Da ser jeg ikke lenger Boot disken min og den nye disken påkrever seg som "master" uansett. Denne er ikke partisjonert eller formatert. Tenkte jeg skulle gjøre dette fra min stasjonære, men det er muligens feil, eller ? Hvis jeg setter inn en "blank" HD i en Laptop, vil jeg på noen måte kunne starte opp med en CD og gjøre det samme (Partisjonere og Formatere) ? /L Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Ja. Med en Live CD trenger du ikke HDD, men du trenger bare en HDD som virker for a formater/partisjonere disken. Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Ja. Med en Live CD trenger du ikke HDD, men du trenger bare en HDD som virker for a formater/partisjonere disken. 9311325[/snapback] Takker for kryptisk svar Ståle Tja, da reinstallerer jeg alt (done that), poenget var hvordan få tak i data på org-drive ? /L Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Aja Var litt vanskelig a dekryptere det kryptiske spm ditt Det burde du kunne gjore fra den stasjonaere. Skjonte ikke helt hva problemet var. Du kan vel disable SMART et eller annet sted i BIOS. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Dette tror jeg kanskje kan løses ved at du setter den kranglete disken på plass i laptopen igjen, booter opp med en XP-cd, og velger Recovery Console. Derfra kjører du kommandoen chkdsk /p /r. Dette kan ta lang tid (flere timer hvis det er mange feil på disken). Funker ikke dette, laster du ned et diagnoseprogram fra harddiskprodusentens hjemmeside og kjører dette. Det er gjerne bootbare imagefiler som brennes ut på cd. Det er en full test/advanced test som skal kjøres. Endret 19. august 2007 av KAS Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Mulig jeg ikke greier å skrive problemstillingen riktig, så jeg prøver igjen: Disken som viser seg å være en IBM 2,5" drive inneholder XP og booter "nesten". Rett før "velg profil, dvs. bruker(e) ), så går noe galt og PC`n resetter seg og booter på nytt osv. Nå har jeg prøvd å sette denne disken inn i en av mine stasjonære maskiner, med en 2,5" overgangskabel til 3,5" standard IDE interface. Problemet er at selv om 2,5" driven står som "Slave", så "forstyrrer" den normal XP boot på min PC, så jeg får altså ikke "kontakt", via Windows. Jeg har en ekstern Maxtor disk tilkoblet via USB og fjernet orginal driven på denne og testet med 2,5" drive inn i denne, men jeg er like langt. Det ser ut til at Laptop HD "forstyrrer" Boot uansett (den inneholder jo egen boot sector, som tydeligvis er i orden). Mine misstanker er at Driven er så full (Det siste den gjorde var å ta en Memory dump (Yippi MS, slikt fryder), så den er nok så smekk full at en korrekt boot ikke lar seg gjennomføre ? Jeg har testet ut "ultimate boot cd" i fleng og er like langt, men nekter å gi opp. Kom med tips (kan dette løses ved f.eks. en Linux installasjon ? Trenger noen gode råd /L Lenke til kommentar
KAS Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Jeg mener jeg forstår deg såpass at dette ser veldig ut som et lignende problem jeg var utfor her om dagen. Start opp Hitachi Drive Fitness Tool fra Ultimate Boot-cd'en, og kjør en advanced test på disken. Spør den om du vil kjøre en corrupt sector repair etterpå, svar ja. Dette løste problemet for meg. Det var en skadet sektor på disken som var årsaken til dette, og det rimer når du sier at du sliter med å få lest disken på andre maskiner (hva med å vente med å koble til disken til du er inne i Windows?). Ved å isolere denne og kopiere ut det som var av lesbare data i denne til en frisk sektor (grovt sagt det Hitachi-verktøyet gjør), ble alt bra igjen, og maskinen startet opp som normalt. Endret 19. august 2007 av KAS Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Jeg mener jeg forstår deg såpass at dette ser veldig ut som et lignende problem jeg var utfor her om dagen. Start opp Hitachi Drive Fitness Tool fra Ultimate Boot-cd'en, og kjør en advanced test på disken. Spør den om du vil kjøre en corrupt sector repair etterpå, svar ja. Dette løste problemet for meg Problemet er at Ultimate Boot CD vil heller ikke boote når denne disken er fysisk installert. Med en helt ny disk (uten partisjoner etc går dette greit). Det var en skadet sektor på disken som var årsaken til dette, og det rimer når du sier at du sliter med å få lest disken på andre maskiner (hva med å vente med å koble til disken til du er inne i Windows?). Antar at det er dette som må til, men jeg har ikke lykkes med dette ennå. Når jeg puttet Laptop HD inn i min Maxtor Eksterne USB drive, så testet jeg dette selfølgelig. Resultatet var nedslående. Straks jeg skrudde på ekstern disk, "frøys" aksess til typisk normal Boot HD på den stasjonære. Skrudde jegfav eller dro ut USB kabel, ble alt OK igjen... Ved å isolere denne og kopiere ut det som var av lesbare data i denne til en frisk sektor (grovt sagt det Hitachi-verktøyet gjør), ble alt bra igjen, og maskinen startet opp som normalt. 9314887[/snapback] Andre ting jeg kan prøve ? /L Desperat nå ;( Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå