Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trøbbel - trådløs ruter - ENKELT spsm!

Anbefalte innlegg

I det siste har det trådløse nettverket mitt blitt mer og mer ustabilt. Av forskjellige grunner skal jeg skifte ut Linksys aksesspunktet mitt, og trenger litt hjelp av dere:

Har et Thomson SpeedTouch 510 ADSL-modem fra NGT med ruter-funksjonalitet. Ønsker å knytte en trådløs basestasjon til denne. Det finnes jo rene aksesspunkter i handelen, men jeg er særlig opptatt av at det skal være en Linksys med "range booster", og de er vanskelig å oppdrive nå. Derimot finnes det trådløse rutere i bøtter og spann. Jeg har ikke lyst på en slik - fordi jeg ikke ønsker å styre med "ruter på ruter-problematikk". Men er det en (enkel) måte å disable ruterfunksjonaliteten på på en Linksys - slik at det virker som et rent aksesspunkt? Jeg stusser over at trådløse rutere ofte er billigere en trådløse aksesspunkter - burde jo være motsatt.

Evt er det smartere å få et rent ADSL-modem fra NGT - og så kjøpe en trådløs ruter?

Alle innspill mottas med takk!

VH, Bjørn O Aspelund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du har to muligheter. Enten kan du sette Speedtouchen i bridge modus om det går med ngt, ellers så kan du bruke en router som et accesspunkt. Det gjør du ved å deaktivere DHCP i den nye routeren, og kobler kabelen fra modemet i en av LAN portene, og ikke WAN portene. Men har jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg et rent accesspunkt om du ikke har bruk for flere kablede porter også.

Lenke til kommentar
Hei!

Du har to muligheter. Enten kan du sette Speedtouchen i bridge modus om det går med ngt, ellers så kan du bruke en router som et accesspunkt. Det gjør du ved å deaktivere DHCP i den nye routeren, og kobler kabelen fra modemet i en av LAN portene, og ikke WAN portene. Men har jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg et rent accesspunkt om du ikke har bruk for flere kablede porter også.

9310334[/snapback]

Hei Rolv, takk for hurtig var. Da blir det nok å kjøpe et "rent" aksesspunkt. Fristende å spørre om du/dere da har noen anbefalinger? Har eg vært veldig fornøyd med Linksys, og vil derfor gjerne "holde" på det merket...

PS Ser at du er fra Lom? Jælma lugumt sted. Kona mi, Nina Kolden, er derfra også. Oss sjåast på Coope! DS

Lenke til kommentar

Hvorfor router med trådløst er billigere enn et rent trådløst aksesspunkt? Ganske enkelt at disse produseres i ekstremt store serier og at produksjonsomkostningene blir små pr enhet. Rene aksesspunkt vil dermed bli dyre i produksjon (mindre serier) og dyrere i frakt og lagerhold i forretninger (mindre partier/omsetning).

Bredbåndsmodemet ditt deler nok ut adresser i 10.x.x.x rangen. Vanlige routere (også med trådløst aksesspunkt) deler ut i 192.168.x.x rangen. Dermed oppstår det ikke adressekonflikter.

Thomson modemet ditt er et svært enkelt bredbåndsmodem. Det kan derfor være lurt å ha en router med mange konfigureringsmuligheter og la alt med sikkerhet dekkes av routeren.

Lenke til kommentar

Når man snakker om å slå av ruterfunksjonalitet, hva snakker vi egentlig om da: Snakker vi om å disable DHCP-funksjonaliteten i ruteren? Eller er det andre ting jeg må gjøre i tillegg?

Per B: Det med prisen "makes sense"; tenkte meg at det var slik. Men ad Thomson-modemet: Det er litt forvirrende når du snakker om router her, fordi modemet jo OGSÅ er en router... Bør jeg skaffe meg et nytt modem/router fra NGT, eller mener du at jeg bør kjøpe en avansert trådløs router?

Takker for svar, kara! Dette gjør beslutningene litt greiere! Er nettverksadministrator for to familier i samme hus, og det er greit om dette funker noenlunde smertefritt.

Lenke til kommentar
Når man snakker om å slå av ruterfunksjonalitet, hva snakker vi egentlig om da: Snakker vi om å disable DHCP-funksjonaliteten i ruteren? Eller er det andre ting jeg må gjøre i tillegg?

9312636[/snapback]

"Disable" DHCP funksjonen + flytte nettverkskabelen fra Wan til en av de 4 Lan portene på routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...