Gå til innhold

Skade på øyne ved dårlig skjerm?

HowCome

Anbefalte innlegg

Hei!

Tittet litt på anbefalinger for skjermer her på hw, og da står det på denne siden:

En skjerm av god kvalitet kan spare deg for hodepine, såre øyne og ikke minst dårlig syn i fremtiden.

Er dette virkelig sant? Kan en dårlig skjerm føre til skader/dårlig syn? :dontgetit::hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener noen på forumet har nevnt at de har "sett" blinkingen fra baklyset, men det kan selvfølgelig ha vært misforståelser på begge sider. I gamle CRT dager var det helt klart forskjeller, fikk selv testet dette ut i praksis ved å bruke en eldre 21", en 10 år nyere 21" (2002?), og en ~6 år gammel 19". Alle ble kjørt i 85Hz. Den nyeste ga minst hodepine, 19" ga svært lite den også (mer plaget av refleksjoner faktisk, buet type) mens den 10 år gamle Hitachi selv på 85Hz praktisk talt føltes som å kjøre den nyere 21" på 60Hz. Man "så" ikke flimmeret, men man merket forskjellen etter en times bruk.

På LCD skjermer idag har jeg personlig ikke opplevd noen problemer på billige skjermer annet enn ufokusert bilde med VGA eller gal oppløsning, eller for sterk lysstyrke i "ikke et godt opplyst kontorlokale" (denne er klassisk, nesten alle skjermer som selges har lysstyrken satt 30% for høyt, om ikke 50). Andre ganger kan det rett og slett være for høy oppløsning.

Det Parad0x stemmer ganske godt hvis en er uheldig i lengden og problemene først starter, var hos øyelege for en tid tilbake grunnet dette. Han mente at jeg muligens hadde fått en skrape/liten skade på øyet, som igjen gjorde meg mer lysfølsom ettersom jeg fortsatte programmeringen. Ingen skade etter grundige undersøkelser. Men kom altså fram til noe så enkelt som bedre lys i rommet. Det høres helt banalt ut, men med tanke på at problemene kom en vinter med ekstremt mye programmering (~10-14 timer per dag) og lite ute i sollys kan man kanskje forstå at slikt kan skje :) Et halvt år senere og ingen problemer siden.

Hadde vært mer bekymret for dette enn stråling når det gjelder LCD skjermer for å si det sånn :)

EDIT: Glemte å nevne at man har en viss form for kontroll når det kommer til helse og dataskjermer. Se etter f.eks. TCO merkingen.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=23

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...