Gå til innhold

Senke hastighet på 24v vifte/ny vifte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

senke hastigheten er jo enkelt... bare gi den mindre spenning enn det den egentlgi trenger.

Siden du ikke får 24volt fra en PC PSU aunsett, så prøv å kjøre dn på 12volt (gul ledning) du, altså 50% normal styrke. Du kan prøve 5volten også (rød ledning), men da har jeg mine tvil om den vil klare å starte opp skikkelig...

-Stigma

Lenke til kommentar

Fant ut at viften takler drift spenning fra 12-27V.

Det er allerede en temp. styring der viften står fant jeg ut.

Så problemet nå er å finne en vifta som bråker mindre med samme spec. 12-27V..

RDL8025S2 eller RDL8025B2 kan jeg bruke men hvor få tak i en av disse,23.5 dBA er disse oppgitt til,den jeg har nå er 35.7dBA så det vil hjelpe mye.

Ved romtemp så får den nå 15V,men den bråker for mye..

Noen mulighet for å få ned spenningen fast til 12V selv om det kommer opptil 27V inn?

Da kan jeg bare sette i en stillegående på 12V

Feks. en zener diode?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2016529.htm

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...zenereg.html#c1

Endret av taz
Lenke til kommentar

Du kan også bruke en vanlig resistor til å dele spenningen med, men husk at du ikke kan velge en hvilken som helst resistor, de tåler ikke allverden.

Disse formlene kan brukes til å beregne effekten i resistor og vifte:

Formler.png

Der

V = Total spenning (27V her)

R = Resistorens resistans

Zv = ca Impedans til viften når den har nådd et jevn turtall.

Pr = effekten utviklet i resistoren

Pv = effekten utviklet i viften

Typisk vil du kunne bruke enten veldig lave resistansverdier, eller relativt høye verdier.

(grafen til Pr er en konkav parabel).

Lenke til kommentar

Hvis viften din er temperaturstyrt så har den en motstand som varierer med temperaturen, som kretsen i vifta leser av. Hvis du klarer å finne denne motstanden, så kan du bytte den ut med en vanlig fast motstand eller et lite potmeter, og på den måte velge selv hvor kraftig du vil at viften skal blåse.

Den vanligste typen temperaturstyrte motstander er NTC, som står for negative temperature coefficient, som vil si at jo varmere det er, jo mindre blir motstanden. Da sier det seg selv at du trenger en større motstand for å få viften til å blåse roligere. Hvis du imidlertid har en PTC (positive) så blir motstanden større jo varmere det er, da vil du gjerne ha en liten motstand på. Hvilken av disse typene som er på viften din kan jeg ikke si, men du må bare prøve deg frem.

Du vil gjenkjenne den temperaturregulerte motstanden som et liten motstand som er plassert der hvor den lett kan ta til seg varmen fra omgivelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...