Gå til innhold

1.5år gammel ruter DØD - garanti?

Anbefalte innlegg

Jeg kom hjem fra jobb idag og fant min 1.5år gamle Gigabyte trådløse ruter død. Alle løs var mørke, og den reagerer ikke på at jeg kobler den inn eller ut av veggen. Kaputtski...

Dette er vel å regne som en garantisak? Jeg har ikke rørt den på sikkert ei uke, så den har visstnok bare svartna av seg selv. Dette er vel et slikt produkt som "er ment til å vare lenger enn to år" til og med, og dermed kanskje 5års garanti? Aldri brukt garanti eller klagerett før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke fem års garanti. Garantitiden bestemmes av produsent, og varierer normalt fra 1-3 år.

Du har imidlertid reklamasjonsrett på minst to år. Fem år dersom gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og jeg vil jo si at en router er ment å havne i den kategorien.

Send den inn på reklamasjon... og håp på det beste (du har retten på din side så lenge det ikke er lynnedslag eller annen påvirkning som er skyld i feilen).

Lenke til kommentar

Det var godt å høre, min 2 år og 2 måneder gamle D-Link DGL-4300 router døde for 3 dager siden. D-Link har 2 års garanti på denne enheten.

Så jeg har opprettet reklamasjonssak på denne hos webshopen den ble kjøpt hos. Jeg mener i allefall at denne enheten burde vare vesentlig lengre enn 2 år, men så får vi se om webshoppen er enig i det.

Det er i allefall betryggende å vite at andre her inne er enig at den burde vare mer enn 2 år.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

shit, så mange svar på en liten time på en lørdag! bra at flere ikke har noe sosialt liv :p ja, jeg skulle da mene at en ruter er ment til å skulle vare vesentlig lenger enn 2år. det er jo tross alt elektronikk man ikke driver og flytter rundt på, eller pakker i lomma daglig. får ta meg en tur på mamoz og høre med dem (og hinte litt til forbrukerkjøpsloven). er ikke så mange penger det er snakk om, men det er penger jeg ikke har lyst til å kaste ut vinduet...

Lenke til kommentar
Typisk reklamasjonssak. 2 års garanti er vel noenlunde standard, og i tillegg 3 års reklamasjon etter det.

Ikke bruk ordene garanti og reklamasjon omhverandre, det blir bare rot og feil.

Man er alltid og uten unntak ved forbrukerkjøp, svært godt dekket i lovverket. Det har ingenting med garanti å gjøre.

Garanti gitt av en produsent el skal gi deg rettigheter utover det du har krav på etter loven.

Her syndes det svært ofte..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Skulle et eller annet forum snart kommer på banen og får en avklaring på garanti og reklamasjonsrettigheter.

Her er det mange forbrukere som ikke vet, mange som tror de vet og mange som faktisk vet mye.

Men en forklaring hadde vært på sin plass. Forbrukerrådet er sikkert behjelplig.

OffTopic, men allikevel.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det er 5 års reklamasjonsrett på routere. Det er fem års reklamasjon på DVD-spillere, stasjonær-PC-er, laptoper, TV-er, skrivere osv. De eneste elektronikk-produktene som _kanskje_ ikke har 5 års reklamasjonsrett er mobiltelefoner, lommekameraer, mp3-spillere, oppladbare batterier o.l., og da spesielt enheter med innebygget batteri, hvor batteriet ikke kan byttes og er ment å vare 1000 ladesykluser (ca. 2-3 år), men det får man nok et endelig svar på så snart den mye omtalte mobilsaken har vært i høyesterett. Routeren kan i alle fall trådstarter bytte.

Lenke til kommentar

Garanti har du neppe (da de fleste produsenter av trådløse rutere ikke gir så lang garantiperiode på de fleste produkter), men reklamasjonsrett i følge norsk lov har du garantert, enten 2 år eller kanskje til og med 5 år.

Om det er tydelige tegn på at den er død pga. lynnedslag er det en innboforsikringssak, ikke reklamasjon teknisk sett, men om årsaken er uvisst så er det i såtilfelle butikkens annvar å sansynliggjøre at årsaken til feilen ikke var en defekt i produktet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Yes, som flere sier så gir forbrukerkjøpsloven deg 2 års reklamasjonsrett minimum, men siden Dlink har 2 års garanti på aktuell ruter også så skulle dette være nada problem :).

Gah ROTEHUE! :). GIGABYTE, ikke Dlink - ble forvirra av det en annen bruker sa om sin ruter rett ovenfor her.

Skulle tro jeg hadde røyka noe grovt noe så mye som jeg roter disse dagene. Anyway, 2 års reklamasjonsrett har man uansett.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...