Gå til innhold

oppførselskarakter på videregående.

ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Standpunkten din er da høst + vår, så får du 2 i matte ene semesteret og 5 det andre så ender du opp med 3 i standpunkt.

9310823[/snapback]

Slik er det selvsagt ikke.

9313302[/snapback]

hvordan er det da?

Lenke til kommentar
Standpunkten din er da høst + vår, så får du 2 i matte ene semesteret og 5 det andre så ender du opp med 3 i standpunkt.

9310823[/snapback]

Slik er det selvsagt ikke.

9313302[/snapback]

Standpunkt skal faktisk være gjennomsnittet av semesterkarakterene.

Lenke til kommentar
Standpunkt skal faktisk være gjennomsnittet av semesterkarakterene.

9313404[/snapback]

Nei, selvsagt ikke. Standpunktkarakteren skal gjenspeile hva man kan ved slutten av året, og det viser man først med 2.-terminskarakteren -- og derfor ligger 2.-terminsktarakteren i _aller_ største grad i grunn for hva standpunkt er.

Det er egentlig ingen helt fast regel på dette, så læreren må bruke litt skjønn. Men det er presisert at man ikke skal bruke gjennomsnitt av terminkarakterene for standpunktkarakter.

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje vel bastant, du vil ikke få 3 i alle tilfeller. Hvis femmeren er sterk vil du kanskje få 4, men å få 5 i standpunkt hvis du fikk en toer det første semesteret er etter min erfaring VELDIG lite sannsynlig.

Utfra de karakterene jeg fikk på VGS var det gjennomsnittet av de to semestrene + en viss grad av skjønn som ble lagt til grunn. Jeg kan ikke disse offisielle retningslinjene, har du link julenissen?

Husker en spesifikk hendelse, jeg fallt ned en karakteren i et fag, men jeg fikk likevel karakteren jeg fikk til jul i standpunkt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Et raskt google-søk gav dette:

http://www2.skolenettet.no/html/veil/skule/sk19a.html

http://www2.skolenettet.no/html/veil/voksenoppl/vo32.html

Hvor det mest interessante er:

Standpunktkarakteren skal vere eit uttrykk for i kva grad elevane har nådd måla ved avslutninga av eit fag/kurs. Han skal ikkje vere eit gjennomsnitt av karakterane som elevane har oppnådd gjennom året. I forskrifta kjem dette til uttrykk slik: "ved fastsetting av standpunktkarakterer skal det legges størst vekt på resultatet for 2. termin."

Siden reglene er en smule vage blir det i en viss grad opp til hver enkelt lærer hvor mye vekt som skal legges på 1. terminkarakter. Men f.eks i matte og fysikk er karakteren i 1. termin ganske uinteressant, fordi man i stor grad trenger kunnskapen fra 1. termin i 2. termin.

Skolenettet.no er forresten drevet av Utdanningsdirektoratet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...