Gå til innhold

På tide å slutte med øre? (penger)


Hva bør gjøres med pengeenheten øre?  

201 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

    • Ingenting. Den bør beholdes som i dag.
      27
    • 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95
      44
    • 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys
      130


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes at man fortsatt skal kunne prise varer på 1.99 kr måten osv, men også at man fjerne 50 øringen. Får man ikke lov å prise varer med øre lengre så må man opp på et ganske høyt tall før "9999 kr-måten" vil kunne benyttes.

 

Euro har jo f.eks. mynter helt ned i 1 cent.

9313218[/snapback]

Men 9.90 er så kjipt...

 

Det er umulig å betale 9 kroner og 90 øre kontant; vi har bare 50-øringer.

 

Det burde ikke være lov å kreve beløp som ikke finnes.

Koster varen 9.90 eller koster den faktisk i effekt 10 kroner for hver?

Den koster 10 kroner for hver.

 

Det blir feil å fortelle noen at en vare koster 9.90 -- det koster ENTEN 9.50 -- eller 10 kroner.

Vi har ingen mellomting her i landet.

 

Ikke mer og ikke mindre.

Dersom de vil at forbrukeren skal spare, så kan de si kjøp tre, spar en krone -- eller hver hundrede gratis.

 

ELLER ta 50-øringen i bruk som dele-enhet, men i det minste gjør 9.99 på hele varer forbudt..!

Det er umulig å betale.

 

Kilovarer eller varer med ujevnt forbruk/pris under 5 kroner per enhet kan de ta ti-ører for; men ikke hundredelsøre...

Lenke til kommentar
Også strømprisene, vannprisene (for de som har måler) etc. hadde blitt ganske morsomme hvis man hadde fjernet ører totalt.

9313041[/snapback]

Ja, for ikke å snakke om ringepriser og SMS.

 

Men så betaler man jo ikke for hverken drivstoff, strøm, vann, ringepriser eller SMS stykkvis heller. Man betaler det samlet på en total regning og da synes jeg ikke det hadde vært så galt om sluttregninga måtte ende med et heltalls kronebeløp.

 

Nå vet jeg ikke om det finnes noen lover på hvordan man kan prise varer, men det hadde jo vært fint å slippe desimalene der de er unødvendige. Men jeg er litt skeptisk til om det er lurt å ha et lovforbud mot desimaler i kjøpesummen. Man kan jo motivere butikker på andre måter til å droppe desimalene, særlig på varer til f.eks over 100 kr. På varer over 1000 kr hadde det vært kjekt om de hadde rundet av til nærmeste tikrone og på varer over 10000 kr hadde det vært kjekt om de hadde rundet av til nærmeste hundrelapp. osv.

Lenke til kommentar
Få den vekk sier nå jeg!

Det blir jo rundet opp uansett når man betaler med kontanter.

En annen ting som burde bli slutt på er priser som 999.90 kr.

Sett den ned til 999 kr. eller ta 1.000 kr. for den spør du meg!

9309506[/snapback]

 

Dette er jo et velkjent salgstriks, mange som syns noe til 999 er mye billigere enn 1000 ;)

 

Men forsåvidt så er jeg skammlei 50øringen sjøl, men har en fin samling med kronestykken som fra tid til anna blir veksla inn i kontanter i banken...

 

 

Edit: Ser at folk diskuterer at ting koster 9,90 f.x da "tjener" jo man når man kjøper mange ting som koster det og ikke 1o kr...

Endret av Best0
Lenke til kommentar
Jeg synes at man fortsatt skal kunne prise varer på 1.99 kr måten osv, men også at man fjerne 50 øringen. Får man ikke lov å prise varer med øre lengre så må man opp på et ganske høyt tall før "9999 kr-måten" vil kunne benyttes.

 

Euro har jo f.eks. mynter helt ned i 1 cent.

9313218[/snapback]

Men 9.90 er så kjipt...

 

Det er umulig å betale 9 kroner og 90 øre kontant; vi har bare 50-øringer.

 

Det burde ikke være lov å kreve beløp som ikke finnes.

Koster varen 9.90 eller koster den faktisk i effekt 10 kroner for hver?

Den koster 10 kroner for hver.

 

Det blir feil å fortelle noen at en vare koster 9.90 -- det koster ENTEN 9.50 -- eller 10 kroner.

Vi har ingen mellomting her i landet.

 

Ikke mer og ikke mindre.

Dersom de vil at forbrukeren skal spare, så kan de si kjøp tre, spar en krone -- eller hver hundrede gratis.

 

ELLER ta 50-øringen i bruk som dele-enhet, men i det minste gjør 9.99 på hele varer forbudt..!

Det er umulig å betale.

 

Kilovarer eller varer med ujevnt forbruk/pris under 5 kroner per enhet kan de ta ti-ører for; men ikke hundredelsøre...

9313318[/snapback]

Beløpet finnes jo det.

Gudene veit hvor mange ganger jeg har betalt 9.90kr med visa kortet mitt. Der går det fint ann å betale summer mellom 9.50 og 10.00.

Lenke til kommentar

Hva koster bussbilletten/bilturen til byen for å veksle og ikke minst vekslingsgebyret og opptellingsgebyret i banken? Kanskje man må spare noen kilo for at det skal lønne seg i det hele tatt?

 

Hvis man hele tiden runder av til nærmeste krone ved kontante betalinger så jevner det seg ut på sikt (koster akkurat det samme) og man slipper hele prosjektet med bytur, kjøpe sparebøsse osv.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er jo om prisene skal gå opp eller ned. Det er tross alt ganske vesentlig forskjell.

 

Men jeg er jo enig!

9309465[/snapback]

Jeg kan ikke se for meg at det kan bli et problem her i norge om brødet til 9.50kr koster 10kr, eller sjokoladen til 6.50kr koster 7kr. Eller TVen til 9999.50kr koster 10.000kr for den saks skyld

9309480[/snapback]

 

Jeg synes det blir litt vel smalt å kun tenke detaljhandel. Hva med folk som skal kjøpe 20'000 enheter av noe. For dem vil en forskjell på 50 øre utgjøre 10'000 kroner. Det blir veldig fort "real money".

 

Når det gjelder å betale med mynt så har jeg et rimelig raskt hode så hvis noe koster 67,50 og jeg har summen 122,50 i kontanter så betaler jeg det og får en femtilapp og en femmer tilbake. Veldig ofte ser jeg at folk slår inn 122,5 for å få kassen til å regne det ut og det er jo vel og bra for å unngå feil. Men så ser jeg også folk som kun trykker kontant og ikke på liv og død klarer å regne den enkle subtraksjonen i hodet.

 

Kanskje er det folk som er for dumme til å ha 50-ører?

Lenke til kommentar
Men 9.90 er så kjipt...

 

Det er umulig å betale 9 kroner og 90 øre kontant; vi har bare 50-øringer.

 

Hvis du kjøper tre ting til 9,90 så betaler du 29,50 isteden for 30 kroner. Kjøper du tretti ting så betaler du 297 istedenfor 300. Kjøper du tretusen ting så betaler du 29700 istedenfor 30000.

 

Slutt å tenke så smått!

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt vel smalt å kun tenke detaljhandel. Hva med folk som skal kjøpe 20'000 enheter av noe. For dem vil en forskjell på 50 øre utgjøre 10'000 kroner. Det blir veldig fort "real money".

9323504[/snapback]

Når var sist du kjøpte 20.000 eksemplarer av noe? ;)

 

Men jeg tar poenget. Det er likevel en bagatell om noe koster 9,90 eller 10 kroner. Kjøper man la oss si, 20.000 kroneis på tilbud til 10 kroner i stedet for 9,90 så betaler man 200.000 kroner i stedet for 198.000 kr. 2000 kroner i forskjell høres kanskje mye ut, men det er faktisk bare 1% forskjell i dette tilfellet. Hvis du vil lage et sterkere poeng så kan du jo bare gange det med en milliard eller trilliard, men de 1% er og forblir en liten del av den store sammenhengen. Ikke vet jeg hva man skulle gjort med en milliard kronesis heller. Særlig ikke om man betaler de enkeltvis. (Betaler man de samlet så betaler man jo uansett det eksakte milliard beløpet +/- 20 øre eller +/- 40 øre avhengig av om man skal avrunde til nærmeste hele krone eller nærmeste femtiøring)

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele debatten men jeg har dette å si:

Å fjerne femtiøringen kan vi gjøre, men å fjerne ørene totalt blir feil. Hva da med storkjøp hvor noen skal handle inn flere tusen enheter av noe. Hvordan skal vi da løse det når de faktisk av og til er noen øre på enhetsprisen som avgjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...