Gå til innhold

På tide å slutte med øre? (penger)

Hva bør gjøres med pengeenheten øre?  

201 stemmer

1. 1. Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

• Ingenting. Den bør beholdes som i dag.
      27
    • 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95
      44
    • 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys
      130

Anbefalte innlegg

Mynter er irriterende! Særlig når en bruker sånn kortboks, og kanskje har en lapp eller to i tillegg. Så når man betaler, får man de myntene som knapt får plass, og skrangler som f i boksen :p

Orker ikke begynne med lommebok. Tar for mye plass!

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo nok et eksempel på hvorfor man bør kvitte seg med mynter og sedler. stadig færre benytter seg av den tradisjonelle lommeboken, og bruker heller kortholdere, noe som igjen fører til at småpenger går fra å være brukbar valuta til å bli plagsom lommerusk man helst vil kvitte seg med så fort som mulig.

ergo, småpenger fører til flere impulskjøp for å bli kvitt de, som igjen fører til at man kaster bort pengene sine på drit/spilleautomater...

Hail the allmighty VISA!

Lenke til kommentar
Det er jo nok et eksempel på hvorfor man bør kvitte seg med mynter og sedler. stadig færre benytter seg av den tradisjonelle lommeboken, og bruker heller kortholdere, noe som igjen fører til at småpenger går fra å være brukbar valuta til å bli plagsom lommerusk man helst vil kvitte seg med så fort som mulig.

ergo, småpenger fører til flere impulskjøp for å bli kvitt de, som igjen fører til at man kaster bort pengene sine på drit/spilleautomater...

Hail the allmighty VISA!

9309803[/snapback]

Spørsmålet er om man bør ha muligheten til å betale anonymt, et viktig og grunnleggende spørsmål man MÅ svare på før man vurderer å kvitte seg med sedler/mynt, og svarer man ja på det spørsmålet må man ha en enonym måte å betale digitalt.

Personlig bruker jeg kun kontanter til kollektivtransport, der de irriterende nok ofte ikke tar kort, til alt annet bruker jeg kort.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fjern den, la butikkane få prise korleis dei vil. Eg ville likt å sett at ting vart prisa riktig, men det er vel å håpe på litt mykje.

50-øringen har ingen nytte i det heile tatt. Den er kun eit irritasjonsmoment, tar plass i lommeboka og blir aldri brukt.

Eg var nyleg i Tyskland og irriterte meg grønn over pengesystemet til Euro-en der du har 1, 2, 5, 10, 20 og 50 cent-myntar. 1 cent er 0.08 øre, no har dei ikkje like god råd i andre land som oss, men så små myntar må vel være unødvendig?

Eg hadde ikkje protestert om sedlar og myntar vart fjerna fullstendig og alt gjekk på kort, det er svært sjeldan eg benyttar meg av dei, med mindre det er einaste alternativ, pluss småkjøp under 100-lappen.

Lenke til kommentar
Helt enig med datating. Poll?

9309514[/snapback]

Det er et godt forslag. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere det. Hva med:

Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

1. Ingen endringer

2. 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95

3. 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys

4. Alle mynter bør fjernes

5. Alle sedler bør fjernes

6. Alle kontanter bør fjernes. All betaling bør foregå elektronisk/med kort.

Fungerer denne avstemninga? Eller skal jeg kutte ut 4-5-6? Evt. ha andre alternativer?

9309613[/snapback]

Jeg ville droppet 4-5-6. Fokuser mest på det emnet så man får svar på det og ikke 2 ting samtidig.

Lenke til kommentar

Oppgradere forumet så en kan ha to polles i en tråd ^^

"1 cent er 0.08 øre" Du mener vel ikke 8 øre? 100 cent = 1 euro = ~8kr

Selv ser jeg helst at alt av kontanter forsvinner. Og det kommer det nok til å gjøre og med tiden. Og det samme gjør nok 50 øringen om ikke så lenge, når norges bank mener den har utspilt sin rolle.

Lenke til kommentar

Hail the allmighty VISA!

9309803[/snapback]

Spørsmålet er om man bør ha muligheten til å betale anonymt, et viktig og grunnleggende spørsmål man MÅ svare på før man vurderer å kvitte seg med sedler/mynt, og svarer man ja på det spørsmålet må man ha en enonym måte å betale digitalt.

Personlig bruker jeg kun kontanter til kollektivtransport, der de irriterende nok ofte ikke tar kort, til alt annet bruker jeg kort.

AtW

9309818[/snapback]

Man kunne hatt anonyme betalingskort som man kunne fylle opp med penger, men all erfaring tilsier at den slags anonyme digitale kort på ingen måte er anonyme. Når kontantene forsvinner så er vi ett steg nærmere 1984 :(

Lenke til kommentar
Hva med alternativet "jeg vil beholde ørene, revaluer hele krona, slik at et øre blir verd like mye som dagens krone, og en krone blir verd like mye som 100 kr i dag"?

9309638[/snapback]

Hvis man skal gjøre det så må alle pengene skiftes ut. Det må brukes store ressurser på å lage nye sedler og mynter av alle slag. Grunnen til at de må skiftes ut er for at ikke folk skal hamstre penger i påvente av at de plutselig skal bli 100 ganger mer verd.

Skal man gjøre noe så drastisk så kan man like gjerne velge euro som pengeenhet i Norge. Da får man beholdt desimaltall samtidig som man får endret valuta.

Jeg ville droppet 4-5-6. Fokuser mest på det emnet så man får svar på det og ikke 2 ting samtidig.

9310177[/snapback]

Godt poeng. Da satser jeg på alternativene 1-2-3. Dvs. 4-5-6 og det foreslåtte alternativet til ATW utgår. Det kan jeg/vi opprette enn ny tråd for.

Lenke til kommentar
mynter og sedler er utdatert, hadde vært så utrolig deilig om all betaling skjedde i form av kort eller en annen elektronisk metode

9309692[/snapback]

Hva om man skal betale, og betalingsterminalene evt. kortet ikke virker? Og en annen ting jeg hater mest av alt, er tullinger som står i kassa og skal betale med kort, drar korten ørtenhundre ganger og det ikke fungerer. Nei, cash er vi nok tjent med en god stund til.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe gale a gi debetkort til mindrearige, sa lenge det bare er en viss sum penger pa kontoen. Det blir jo det samme som a bli ranet.

Hei du, jeg kan vise deg noe kult hvis jeg far kortet og koden din. kontra Hei, jeg kan fa pengene dine til a forsvinne. Vil du se?

Eller like enkelt a miste, tenk 1 kort kontra mange sma ting.

Men det beste ville jo vaert a ha fingeravtrykksgjenkjennere overalt.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe gale a gi debetkort til mindrearige, sa lenge det bare er en viss sum penger pa kontoen. Det blir jo det samme som a bli ranet.

Hei du, jeg kan vise deg noe kult hvis jeg far kortet og koden din. kontra Hei, jeg kan fa pengene dine til a forsvinne. Vil du se?

9310593[/snapback]

Det blir fort litt dumt da. Tenk om de får et stygt kutt over den ene tommelen da? Kan du ikke handle på 4 uker da?
Lenke til kommentar

9310593[/snapback]

Det blir fort litt dumt da. Tenk om de får et stygt kutt over den ene tommelen da? Kan du ikke handle på 4 uker da?

9310790[/snapback]

Men du kan jo sikkert få lov til å registrere flere fingre for et kort, sant ?

Btw, jeg likte ideen.

Lenke til kommentar

De fleste fingeravtrykklesere registrerer samtlige fingeravtrykk. Eller ihvertfall flere enn 1.

Har en fingeravtrykksleser pa lappisen:

Put you finger on the reader, and wait for green light.

*green light*

Put another finger on the pad, preferably from the other hand, incase you loose the other one.

(tatt fritt fra hukommelsen obviously :p )

Og hvis man tilfeldigvis mister begge armene, sa kan man jo alltids ga til banken med bevis pa at man er seg selv og gjore noe med dem.

Lenke til kommentar

Det kjipeste de selger i butikker koster per i dag 2.5 kroner.

Vi tjener minimum 100 kroner i timen etter fylte 18 uten utdannelse -- og 200 kroner timen med en middels utdannelse.

Om de kjipeste tingene koster 3 kroner vil ikke det spille noen som helst rolle.

Om alt som koster 9.90 må settes opp eller ned, så tror jeg mange vil sette prisen ned på enkelte produkter for å beholde "mindre enn 10" -- eller "mindre enn 100" i 99.90 sitt tilfelle.

Jeg har kastet dusinvis av femtiøringer i natur og ødelagt mange med hammer.

De er praktisk talt verdiløse for meg.

Jeg får 5% rabatt på nærbutikken -- noe som gjør at jeg sparer 50 øre per 20kroning

For hver 50-øre jeg får er vi ett steg nærmere et øreløst samfunn..!

Jeg mener:

Dersom jeg føler at de 50 kronene i femtiøringer jeg har pælmet og knust og smeltet gikk til spille, så kan jeg for helvete kjøpe en cider mindre neste gang jeg er på byen eller kjøpe 5 gram mindre kjøtt til hvert måltid i en uke; 195 gram kjøtt hver dag i stedet for 200 gram.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

9310593[/snapback]

Så det du vil er å frata meg muligheten til å handle anonymt? Jeg har ingen problemer med kontanter, la meg få beholde kontantene mine!

Lenke til kommentar

Synes det er helt greit å fjerne femtiøringen. Tenkte faktisk på det selv her om dagen. Men å gjerne øre helt er jo galskap. Ta bensin, blir ikke riktig å betale 12 eller 13 kr for bensin. Man må ha øre og her gjør det faktisk en stor forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...