Gå til innhold

På tide å slutte med øre? (penger)

Hva bør gjøres med pengeenheten øre?  

201 stemmer

1. 1. Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

• Ingenting. Den bør beholdes som i dag.
      27
    • 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95
      44
    • 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys
      130

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på 50-øringen. Den synes jeg er en plage. Først så er den bare ekstra vekt og plass når man får de i kassa, deretter er de en plage å bli kvitt. Det er jo sjeldent man teller opp så man får brukt alle småpengene og da havner de heller på sparebøssa. Bankene skal ha voldsomme gebyrer for å telle opp småpenger. Gjør man det manuelt så er det bare tidkrevende og etter min mening kjedelig.

Inflasjonen har vært mer eller mindre jevn de siste tiårene. Tiøringen ble fjernet i 1994. Konsumprisindeksen har riktignok bare steget med 30% siden den gangen, men likevel mener jeg femtiøringen er mest i veien.

Deretter kom jeg til å tenke på hva vi skal med øre i det hele tatt. Hvorfor ikke bare fjerne øre som offisielt betalingsmiddel? Og gjerne gjøre sånn at priser oftere blir oppgitt i hele kroner. Fjerne desimalplassene fra handel og regnskaper. Det må jo gjøre ting generelt lettere både for privatpersoner og næringslivet.

Ingen bruker jo å oppgi priser i kroner med 3 desimaler, hvorfor ikke bare redusere fra 2 til 0 desimaler? Skal man kjøpe produkter som koster mindre enn en krone så kjøper man jo sjeldent bare en. F.eks en tegnestift, en enkelt tyggis, osv. Så billige produkter må jo gå an å selge i X antall for Y antall kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er jo om prisene skal gå opp eller ned. Det er tross alt ganske vesentlig forskjell.

Men jeg er jo enig!

9309465[/snapback]

Jeg kan ikke se for meg at det kan bli et problem her i norge om brødet til 9.50kr koster 10kr, eller sjokoladen til 6.50kr koster 7kr. Eller TVen til 9999.50kr koster 10.000kr for den saks skyld
Lenke til kommentar
Få den vekk sier nå jeg!

Det blir jo rundet opp uansett når man betaler med kontanter.

En annen ting som burde bli slutt på er priser som 999.90 kr.

Sett den ned til 999 kr. eller ta 1.000 kr. for den spør du meg!

9309506[/snapback]

Det blir da ikke rundet opp? Da hadde det vært null hensikt med 50 øringen da.

Fra ,0 -,25 = rundes det ned, fra ,75 rundes det opp. Det lærte jeg på skolen i alle fall.

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar

Når man betaler kontant skal det alltid rundes til nærmeste hele mynt. Jeg tror det er en lov som sier at man må gjøre det.

0-24 øre -> 0 øre

25-74 øre -> 50 øre

75-99 øre -> 1 krone

Ved fjerning av femtiøringen blir dermed avrundinga:

0-49 øre -> 0 øre

50-99 øre -> 1 krone

Lenke til kommentar
Helt enig med datating. Poll?

9309514[/snapback]

Det er et godt forslag. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal formulere det. Hva med:

Hva bør gjøres med pengeenheten øre?

1. Ingen endringer

2. 50-øringen bør fjernes men varer bør fortsatt kunne prises med øre, f.eks kr 99,95

3. 50-øringen bør fjernes og prising med øre bør avsluttes/forbys

4. Alle mynter bør fjernes

5. Alle sedler bør fjernes

6. Alle kontanter bør fjernes. All betaling bør foregå elektronisk/med kort.

Fungerer denne avstemninga? Eller skal jeg kutte ut 4-5-6? Evt. ha andre alternativer?

Lenke til kommentar
Det er jo en grunn til at veldig mange velger å betale kontant. En ting er jo at man har mer kontroll (som mange trenger).

9309711[/snapback]

med dagens teknologi hadde de sikkert klart å putte et lite display på kortet som viste hvor mye penger man hadde igjen :)

eller ikke, jeg vet ikke. jeg bare drømmer om en hverdag uten de fordømte småpengene og fillete femtilapper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...