Gå til innhold

Jeg har gjort verdens største feil!

md_86

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

I går skulle jeg betale en regning pålydende 1083 kr, men i steden klarte jeg å betale 10830 kr. :ohmy: Dette ønsker jeg selvfølgelig å få endret på.

Jeg er kunde i Storebrand, og har fått beskjed om at selve overføringen ikke tar sted før mandag. Men når jeg går inn på "siste bevegelser" på brukersiden min, så står det at nettopp det beløpet har blitt fratrukket konto. Den ligger jo ikke i forfallsmappen. Hadde den gjort det, ville det ikke vært noe problem å slette betalingen.

Hvordan kan jeg få slettet selve betalingen/overføringen, slik at den ikke vil ta sted?

Hvis betalingen har tatt sted og den ikke kan endres, hva bør jeg i så fall gjøre?

Jeg er veldig deprimert og nedfor akkurat nå. Jeg som i tillegg er en fattig student... :(

Jeg setter stor pris på svar.

Sukk... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis overføringen har skjedd kan du jo ta kontakt med mottaker og forklare den store tabben? Du får sikkert pengene igjen. Hadde noen overført penger til meg og jeg forsto at de hadde tastet feil beløp, så hadde ikke jeg nølt med å betale tilbake hvis de tok kontakt. Hadde til og med kontaktet dem hvis de ikke gjorde det først. :)

Lenke til kommentar
? du har et problem der ja

men ja er enig... storebrand har nok en telefon du kan ringe inn og angre overføringen

9309275[/snapback]

Anbefaler folk å ikke uttale seg om ting de ikke kan noe om. Angretelefon? Ta kontakt med banken?

Såfremt beløpet er belastet konto er betalingen allerede kjørt. At den må gjennom BBS før den kommer til mottaker er uvesentlig. Banken kan ikke "stoppe" en betaling såfremt kontoen allerede er belastet. Den ligger nå i en batch som blir oversendt BBS mandag morgen, og at banker går inn i batchen og tar ut betalinger har jeg ALDRI hørt om.

Mitt tips er å ikke legge forfallet til samme datoen som en legger inn regningen. Enkelte banker har også en viss forsinkelse selv om en legger inn tor forfall samme dag slik at feil kan korrigeres umiddelbart etter betaling. Men dette er det kun enkelte som har.

Anyways, om du har betalt til et nogenlunde seriøst firma er det null problem. Du bare ringer dem på mandag og sier at du har betalt inn feil beløp. Så kontrollerer de innbetalingen opp mot hva du faktisk skulle betalt, og tilbakefører det overskytende. Enkelte, slik som bl.a. Tele2 trekker heller ifra på neste regning. Men stort sett tilbakeføres beløpet. Har du betalt til en uærlig privatperson er du in "deep shit" :)

Beløpet er antakeligvis synlig hos mottaker mandag ettermiddag.

Lenke til kommentar
I går skulle jeg betale en regning pålydende 1083 kr, men i steden klarte jeg å betale 10830 kr.  :ohmy: Dette ønsker jeg selvfølgelig å få endret på.

9309226[/snapback]

Ser du opp i luften når du betaler via nettbank eller? Synes det er ganske godt gjort med tanke på at de fleste nettbanker har sånn kontrollsjekkside før man bekrefter betalingen. Hvis du allikevel driter i å lese over hva du har tastet inn, håper jeg du har lært.

Lenke til kommentar

Det var en unødvendig og useriøs kommentar moestue... :(

Dette er ikke uvanlig og da jeg jobbet i bank så løste 99% av disse sakene seg uten problemer. Siden trådstarter omtaler dette som en regning så er det sannsynligvis til et firma. Kontakt firmaet på mandag el tirsdag og forklar situasjonen slik at de kan tilbakeføre overskytende.

I slike tilfeller er det greiest med en bank som har forfallsregister der du kan redigere og slette regninger inntil de betales, f.eks. SkandiaBanken.

Om du har betalt til en uærlig privatperson så kan du få problemer, men prosedyren er likevel å kontakte banken din som deretter kontakter mottaker eller mottakers bank slik at de kan gi beskjed til mottaker. Når mottaker har fått beskjed om saken så vil det uten unntak være straffbart å bruke opp pengene. Sannsynligvis slipper du noe slikt. :)

Lenke til kommentar

Som sagt, betalte du til et firma så er det ganske greit å få tilbake det du har betalt for mye for. Du har jo fakturaen og du har transaksjonsbevis i banken. Bare dokumenter og forklar problemet så løser det seg.

Håper du lærte mye av denne situasjonen: les NØYE på detaljene før man godtar.

Litt offtopic men likevel litt relevant: Sto en gang i avisa (kanskje det var Aftenposten) at det var en fyr som la inn et bud på en leilighet. Men bare det at han kontrollerte ikke adressen på budskjemaet nøye (han har sikkert vært på flere visninger og har forskjellige budskjemaer). Så egentlig la han bud på en helt annen bolig. Han fikk ikke angret på det fordi budet er bindende og selgeren av den feil boligen takket ja til budet. Snakk om å være i deep shit.

Så les nøye. Veldig viktig!

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...