Chrisss Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hei nettopp starta som lærling i et el-firma ! (elektro bransjen) Luere litt på hvor mye jeg har i timen når jeg jobber overtid jeg Sånn som jeg tror jeg skjønnt det er : Hjelpemontør lønn :132 eller hva det er Overtid 50%: 77,56 eller no Så jeg skal ha 209 kr i timen da ? ved overtid ? Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Uhh... det var voldsomt høy lønn for en lærling synes jeg. Er det elektrikerlærling eller lignende du er, eller er det bare noen uker opplæring før du er fast ansatt (ellerno slikt)? Om det er det siste så kan jeg skjønne det... men vanlig 2/2,5-årig læretid i bedrift for å få fagbrev vil jeg tro ligger langt under det nivået. Uansett, etter min utregning får du 198kr pr. time hvis timelønna du oppga stemmer og det er 50% overtidslønn: 132kr * 1,5 = 198kr Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Når det gjelder overtid så er gjeldende lov http://lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-6 her står det at ved overtid så har du krav på minimum 40% kompensasjon. Men de fleste opplæringsbedrifter har også en tariffavtale, så du må nesten lese den. Jeg anbefaler at du hører med tillitsvalgte på lærestedet og at du fagorganiserer deg. Når det er sagt så er det ingen lovfestet minstelønn i Norge. Minstelønn er kun regulert i tariffavtaler. Håper det hjelper. Edit: Jeg fant ingenting i opplæringsloven som omhandlet lønn. Endret 18. august 2007 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Du skal ha hjelpearbeider lønn, + 50% (eller 100% hvis du jobber så lenge) av den, de 24 første månedene av læretiden. Siste 6 mnd skal du ha overtid av lærling lønnen din da denne da vil ligge over hjelpearbeider tariff. Så det stemmer det du sa de 24 første månedene med andre ord Endret 18. august 2007 av .Andre Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 For å spare antall tråder spør jeg her: Hva ligger en lærlinglønn på når man jobber på mekanisk verksted? Plate/sveis Lenke til kommentar
Chrisss Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Ja okei, 132 (hjelpmontør) pluss 50% = 200 ca ? eller var det iikke sånn ? Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Ja okei, 132 (hjelpmontør) pluss 50% = 200 ca ? eller var det iikke sånn ? 9310986[/snapback] Du skal ha 132 x 1,5 = 198kr i timen ja Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hmm jeg har netopp startet som lærling og har idag 138kr på overtid. Når jeg leser gjennom tariffen så lurer jeg på om jeg får for lite? Dette er hva som står: "Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker uten fagbrev" Arbeidstaker uten fagbrev : 125,57kr Arbeidstaker uten fagbrev 50%: 88,50kr Min lønn: 50,28kr Dem beregner altså min lønn (50kr) + 50% (88kr) = 138kr Men skal det ikke være 125kr + 88kr = 213kr? Siden jeg jobber endel overtid vil dette ha ganske stor påvirkning på økonomien min f.eks så ville jeg tjent 2000kr mer forrige måned hvis lønnen min hadde vært korrekt. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Slik jeg har forstått det så har lærlinger en laver lønn enn en vanlig ansatt fordi en gitt prosentdel av tiden regnes som opplæringstid mens en resterende er verdiskapning. Når lærliger benyttes til overtidsarbeid så mener jeg (ikke juridisk vurdering) at arbeidsgiver vanskelig kan definere noe av den tiden som opplæringstid. Dermed så skal du ha lønn som arbeidstaker uten fagbrev *1.5 (evt *2 for 100% overtid avhengig av tariffens bestemmelser). Jeg vil anbefale at du fagorganiserer deg og tar kontakt med tillitsvalgte eller, hvis dere ikke har tillitsvalgt, fagorganisasjonen direkte. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Slik jeg har forstått det så har lærlinger en laver lønn enn en vanlig ansatt fordi en gitt prosentdel av tiden regnes som opplæringstid mens en resterende er verdiskapning. Når lærliger benyttes til overtidsarbeid så mener jeg (ikke juridisk vurdering) at arbeidsgiver vanskelig kan definere noe av den tiden som opplæringstid. Dermed så skal du ha lønn som arbeidstaker uten fagbrev *1.5 (evt *2 for 100% overtid avhengig av tariffens bestemmelser). Jeg vil anbefale at du fagorganiserer deg og tar kontakt med tillitsvalgte eller, hvis dere ikke har tillitsvalgt, fagorganisasjonen direkte. 9319509[/snapback] Dette blir feil. Når du arbeider overtid så arbeider du i realiteten som en hjelpemontør, og skal da ikke ha opplæring når du arbeider overtid. Betalingen blir da også som hjelpemontør, og har null og niks å gjøre med lærlingelønnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå