Gå til innhold

Viftestyring temp regulert eller ikke?

Kim T

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et litt eldre kabinett hvor det orginalt er plass til kun 80 mm vifter. Jeg skal modifisere det slik at jeg får plass til 120 mm vifter. Dette skal jeg gjøre sammen med å innstallere vannkjøling system. Siden grunnen min for at jeg gjør alt dette er støy så må jeg kunne regulere viftene slik at de bråker minst mulig.

Derfor spør jeg dere "erfarne" om dere har en viftestyring som dere vil anbefale til meg. Jeg skal ha 4 stk 120 mm vifter som må/skal kunne reguleres. Med andre ord jeg trenger minimum 3 kanaler som jeg kan regulere. (viftene til radiatoren kan jeg slå sammen på samme kanal).

Kim...

Endret av kimthoma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har koblet radiator viftene mine til hovedkortet, og bruker programmet Speedfan til å regulere hastigheten utfra cpu temp.

Bakdelen med rheostat styrte vifter er selvsagt at du må passe på tempraturer og justere viftehastigheter selv.

Ellers kan jo noe slikt være et alternativ: Topower viftestyring, 4 uttak

Men da kan du ikke endre tempraturgrenser, eller max/min hastighet på viftene.

Og 50% hastighet kan kanskje være litt mye dersom du ønsker det stillest mulig. Kjører viftene mine ned i 40%, men husk da å sjekke at de greier å dra seg igang igjen dersom du stopper de.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...