Gå til innhold

Hjelp før installasjon av ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå snart installere ubuntu, som jeg har forstått er det lureste å begynne med (?). Hvordan går jeg fram under installasjonen?

Bør jeg partisjonere harddisken riktig før installasjonen, eller holder det med å ha dugelig med plass upartisjonert og at partisjoneringen vil gjøres automatisk?

Vis jeg bør gjøre dette selv, hvilke partisjoner skal jeg opprette, hvilken filtype og størrelse?

Jeg har en AMD-64 Athtlon x2 prossesor, men leste at jeg burde installere 32bits versjonen likevel, er dere enig i det?

Takk for svar, dette blir spennende!

edit: leif was here

Endret av erixz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal nå snart installere ubuntu, som jeg har forstått er det lureste å begynne med (?). Hvordan går jeg fram under installasjonen?

9308317[/snapback]

Installasjonen er rimelig rett fram, du får spørsmål om tidssone, språk osv. vanskeligere er det ikke :)

Bør jeg partisjonere harddisken riktig før installasjonen, eller holder det med å ha dugelig med plass upartisjonert og at partisjoneringen vil gjøres automatisk?
Ubuntu har et eget partisjoneringsprogram på liveCD-en, du får valget om å slette hele harddisken eller partisjonere den selv, om du får problemer med dette finnes det mye info ute på nettet

Og du bør nok installere 32bits, har ikke prøvd 64bits noe særlig, men det er en vel del software som ikke er støttent der enda (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...