martin_jansen Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Mye sakte kjøring kan medføre at bakbremsene selv på relativt nye biler ruster fast. Det viser resultater av EU-kontrollen. Les mer Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Jeg skal på eu godkjenning på mandag, baksikivene mine er helt nye men de slites bare på halve skiva, ikke rust på restrerende halve ennå, men svart pga bremsesor,, blir dette en 2 feil? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Fra artikkelen: De fleste bilene har skivebremser bakInteressant. Til nå har jeg hatt inntrykk av at det vanligste er trommel bak og skiver foran for rimelige biler, og skiver foran og bak for dyrere biler. Hvor vanlig er det med skiver bak generelt? Og er det noen som har trommel foran og skiver bak? Jeg har selv hatt mye problemer med bremsene på bilen, så dette interesserer meg. Da jeg ringte importøren, hevdet de meg at det ikke var noe å klage på at bremsene mine rustet i filler på bare 3 måneder. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) mangen småbiler, og faktisk en del store firehjulstrekkere har trommelbremser bak forsatt, og jeg har inntrykk av at de fleste japsebiler forsatt har trommelbremser bak.. Og at lusekjøring kan gi bremsefeil stemmer ganske bra, da bakbremser på en bil nesten ikke tar i det hele tatt, og er mest for og holde bilen stabil under nedbremsing. så vis man kjører forsiktig og bremser mye rolig så kan bremseklossene sette seg fast i calipern, spesielt om vinteren vis man kjører på saltede veier. Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet.. Endret 20. august 2007 av *martin* Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 eneste som jeg har sett som har trommelbrems bak er vw passat, jetta og toyota yaris. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Vil ikke normalt litt aktiv bruk av håndbrekk hindre det? Lenke til kommentar
Chrisjs Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Vil ikke normalt litt aktiv bruk av håndbrekk hindre det? 9324382[/snapback] Nei, brekket har ofte egen parkerings brems. Endret 20. august 2007 av Chrisjs Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..9323681[/snapback] Det var et råd jeg fikk for mange år siden, men det ruster likevel. Alle gode forslag er velkomne. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..9323681[/snapback] Det var et råd jeg fikk for mange år siden, men det ruster likevel. Alle gode forslag er velkomne. 9325846[/snapback] da er kaliberen gåen.. og når det først har kommet gravrust må man også bytte skive og klosser. uansett når det er rust er ikke skiva og klossen til å redde, kan prøve med nye sammen med å rengjøre og slipe kaliber og slik men trur ganske sikkert at en ny kaliber er det eneses som duger.. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 eneste som jeg har sett som har trommelbrems bak er vw passat, jetta og toyota yaris. 9324203[/snapback] alt av suzuki har trommelbrems bak blandt annet. Lenke til kommentar
titus Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..9323681[/snapback] Det var et råd jeg fikk for mange år siden, men det ruster likevel. Alle gode forslag er velkomne. 9325846[/snapback] Det er bare å benytte sjansen til å flytte på stemplene manuelt, f.eks. ved hjelp av en skrutrekker (pass på å ikke ødelegge noe...), hver gang du bytter fra sommer- til vinterhjul og omvendt. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Mye av problemene kommer nok av at mange biler har en såkalt lasteventil montert i bremsesystemet. Denne sørger for at en bil med lite belastning på bakakslingen ikke bruker mye bremsekraft bak. Hvis bilen er tungt lastet så blir også bremsene bak brukt mye mer. Audi 80 og 100 har noe slikt montert ved høyre bakhjul. Er en liten fjær som sitter tilkoblet en ventil i bremserørene. Vet at dette er gamle biler, men mange nyere biler har sikkert noe lignende. Belast bilen tungt en gang i blandt så brukes bremsene bak mye mer. Ellers er litt fornuftig råkjøring med hard oppbremsing innimellom bra til å holde bilen i fin form. Ellers så er det mange som smører inn glidelager med kobberpasta for å forhindre problemer med bremsene. Aldri smør inn stemplene. De skal få nødvendig smøring i bremsevesken. Endret 23. august 2007 av olapirat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg