Gå til innhold

Amotor: Lusekjøring kan gi bremsefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

De fleste bilene har skivebremser bak
Interessant. Til nå har jeg hatt inntrykk av at det vanligste er trommel bak og skiver foran for rimelige biler, og skiver foran og bak for dyrere biler.

 

Hvor vanlig er det med skiver bak generelt? Og er det noen som har trommel foran og skiver bak?

 

Jeg har selv hatt mye problemer med bremsene på bilen, så dette interesserer meg. Da jeg ringte importøren, hevdet de meg at det ikke var noe å klage på at bremsene mine rustet i filler på bare 3 måneder.

Lenke til kommentar

mangen småbiler, og faktisk en del store firehjulstrekkere har trommelbremser bak forsatt, og jeg har inntrykk av at de fleste japsebiler forsatt har trommelbremser bak..

 

Og at lusekjøring kan gi bremsefeil stemmer ganske bra, da bakbremser på en bil nesten ikke tar i det hele tatt, og er mest for og holde bilen stabil under nedbremsing. så vis man kjører forsiktig og bremser mye rolig så kan bremseklossene sette seg fast i calipern, spesielt om vinteren vis man kjører på saltede veier.

 

Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..

Endret av *martin*
Lenke til kommentar
Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..

9323681[/snapback]

Det var et råd jeg fikk for mange år siden, men det ruster likevel.

 

Alle gode forslag er velkomne.

9325846[/snapback]

 

da er kaliberen gåen.. og når det først har kommet gravrust må man også bytte skive og klosser.

 

uansett når det er rust er ikke skiva og klossen til å redde, kan prøve med nye sammen med å rengjøre og slipe kaliber og slik men trur ganske sikkert at en ny kaliber er det eneses som duger..

Lenke til kommentar
Men passer man på og ta noen harde nedbremsinger en gang i blant så slipper man som oftes unna problemet..

9323681[/snapback]

Det var et råd jeg fikk for mange år siden, men det ruster likevel.

 

Alle gode forslag er velkomne.

9325846[/snapback]

 

 

Det er bare å benytte sjansen til å flytte på stemplene manuelt, f.eks. ved hjelp av en skrutrekker (pass på å ikke ødelegge noe...), hver gang du bytter fra sommer- til vinterhjul og omvendt.

Lenke til kommentar

Mye av problemene kommer nok av at mange biler har en såkalt lasteventil montert i bremsesystemet. Denne sørger for at en bil med lite belastning på bakakslingen ikke bruker mye bremsekraft bak. Hvis bilen er tungt lastet så blir også bremsene bak brukt mye mer. Audi 80 og 100 har noe slikt montert ved høyre bakhjul. Er en liten fjær som sitter tilkoblet en ventil i bremserørene. Vet at dette er gamle biler, men mange nyere biler har sikkert noe lignende.

 

Belast bilen tungt en gang i blandt så brukes bremsene bak mye mer. Ellers er litt fornuftig råkjøring med hard oppbremsing innimellom bra til å holde bilen i fin form.

 

Ellers så er det mange som smører inn glidelager med kobberpasta for å forhindre problemer med bremsene. Aldri smør inn stemplene. De skal få nødvendig smøring i bremsevesken.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...