Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst eller Kabelnettverk

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har forlag til en god 8-ports switch til ca 1000 kr.

Enten dette eller et trådløst nettverk som kan gå over litt rekkevidde som ikke koster skjorta.

Dette skal brukes til deling av adsl/trådløst internett som vi skal skaffe oss.

Hva funker best??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl

Helt grei switch.

Hvis du skal ha Telenor ADSL husk at du må ha en router.

Et kablet nettverk vil funke best med tanke på hastighet og vil sjelden by på problemer med installasjon.

Et trådløst ville jeg anbefalt dersom det blir altfor mye boring i vegger osv eller at du vil ha et skikkelig tekno-hjem der du kan sitte i hagen med laptopen (evt den stasjonære i hagen med skjøteledning :) )

Lenke til kommentar

Unngår helst telenor hvis jeg kan, hvis alle tar dem kommer de til å få tilbake monopolet sitt. og det hadde blitt no dritt.

Tenkte på Nextgentel eller Firstmile eller et eller annet.

Men sentralen er ikke bygget ut selv om det ligger fiber rundt hele her.

Aner ikke hva de bruker den til da. Men området har i alle fall fiber så det holder. Det ligger en del bedrifter her ute kansje noe med dem.

Og foresten hvis ikke sentralen er tilkoblet fiberen må de ha gjort det med vilje for de la omtrendt rett ved siden av den....

Takk for tipset om switchen, men har lyst til å legge litt penger i det når jeg først kjøper, eller bør jeg kjøpe 16-porters??

Lenke til kommentar
Unngår helst telenor hvis jeg kan, hvis alle tar dem kommer de til å få tilbake monopolet sitt. og det hadde blitt no dritt.

Tenkte på Nextgentel eller Firstmile eller et eller annet.

Men sentralen er ikke bygget ut selv om det ligger fiber rundt hele her.

Aner ikke hva de bruker den til da. Men området har i alle fall fiber så det holder. Det ligger en del bedrifter her ute kansje noe med dem.

Og foresten hvis ikke sentralen er tilkoblet fiberen må de ha gjort det med vilje for de la omtrendt rett ved siden av den....

Takk for tipset om switchen, men har lyst til å legge litt penger i det når jeg først kjøper, eller bør jeg kjøpe 16-porters??

tja, legge penger i det, hva mener du med det, avansert switch eller en med mnge porter?

Lenke til kommentar

de billigste modellene er helt greie de..... (Bare ligg unna SMC-TigerSwitch!), men det kommer litt ann på produsentene......

Spør på forumet her om det er noen som har erfaringer med den typen du vurderer å kjøpe, så får du gjerne en grei pekepinn på hvor bra merket er.....

Hvis du er interesert i å ha switch hjemme til vanlig bruk, er det normalt ikke behov for de dyrere merkene (da får du gjerne muligheten for å kontrollere oppsettet på switchen [såkalt manageable], og støtte for VLAN, SNMP og mye annet dritt.... er morsomt å leke med men du har ikke behov for det).

Er du mye på LAN kan en 16-porters lønne seg, for man blir veldig populær av å ha switch (Jeg har 2x 24-porters liggende; har vært veldig populær i det siste... =), men ellers er det liten vits i. Noen ekstra porter med mulighet for utvidelse av maskinparken din kan nok lønne seg, da.

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på en SMC switch, men det er ikke den Tigerswitchen du snakket om.

Hva den kommer til å bli brukt på er jeg usikker på, fordi det ville være mest praktisk å ha en switch til bruk til å linke, men jeg kunne tenke meg et trådløst nettverk mellom naboene her som vi skal dele adsl med når det kommer hit.

Men siden det er få som har slike Trådløse nettverkskort, så må jeg si at jeg vurderer å kjøpe begge deler.

For jeg elsker å linke, spesielt i store nettver.

Men holder et trådløst nettverk over litt under 100m?

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg, lurte på om jeg skulle velge å legge kabler eller kjøpe trådløst nettverk. Siden jeg bor i et rekkehus med tre etasjer, så fristet det lite med masse boring og kabelstrekking.

Jeg endte opp med D-Link 614+ 22Mbit bredbåndsrouter/switch og to D-Link 520+ 22Mbit PCI kort. For tiden er det tre faste PCer i huset, den ene står ved routeren og bruker vanlig nettverkskabel (1. etasje). De to andre PCene stå i henholdsvis 2. og 3. etasje. Selv i 3. etasje så får jeg full 22Mbit.

Det har ikke gått smertefritt. PCen med Windows ME var ikke samarbeidsvillig, endte opp med Windows XP Pro, som gikk som en drøm. Hadde også problemer med Windows 2000 på den 3. PCen, den fikk også Windows XP Pro til slutt.

Å koble PCer med vanlig nettverkskabel er meget enkelt, det er kun kablene som det er jobb med.

Mitt råd er derfor: Hvis du liker utfordringer og ikke er redd for litt nyinstallering, så er det verdt å å prøve trådløst, ellers: legg kabel.

By the way: Jeg bruker NegGenTel. Glem Telenor hvis du har mange PCer.

Lenke til kommentar

hn66 Skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg, lurte på om jeg skulle velge å legge kabler eller kjøpe trådløst nettverk. Siden jeg bor i et rekkehus med tre etasjer, så fristet det lite med masse boring og kabelstrekking.

Jeg endte opp med D-Link 614+ 22Mbit bredbåndsrouter/switch og to D-Link 520+ 22Mbit PCI kort. For tiden er det tre faste PCer i huset, den ene står ved routeren og bruker vanlig nettverkskabel (1. etasje). De to andre PCene stå i henholdsvis 2. og 3. etasje. Selv i 3. etasje så får jeg full 22Mbit.

Det har ikke gått smertefritt. PCen med Windows ME var ikke samarbeidsvillig, endte opp med Windows XP Pro, som gikk som en drøm. Hadde også problemer med Windows 2000 på den 3. PCen, den fikk også Windows XP Pro til slutt.

Å koble PCer med vanlig nettverkskabel er meget enkelt, det er kun kablene som det er jobb med.

Mitt råd er derfor: Hvis du liker utfordringer og ikke er redd for litt nyinstallering, så er det verdt å å prøve trådløst, ellers: legg kabel.

By the way: Jeg bruker NegGenTel. Glem Telenor hvis du har mange PCer.

Og dette trådløse nettverket har hvilken rekkevidde, sett fra at den står i fri sikt til huset som er underkantet 100m borte.??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...