Gå til innhold

Prosjekt. Bygge vannkjøler av vanndispenser.

Anbefalte innlegg

For 2-3 år siden kjøpte jeg en vannkjøler/dispenser. Dette er av den varianten som en pleier å finne i kontorlanskaper til ansattes store glede. Dette er dog ikke en slik vannkjøler med en "bøtte" vann på toppen, men av typen som er koblet til et eller annet form for vannutak.

Jeg fikk denne saken for 200 kroner og det i seg selv er så billig at jeg klarte ikke la være å utsmykke min allerede enorme samlig av rare ting med dette vanntårnet.

Tanken i sin tid var at denne må vel ha en eller annen svært enkel kjølemekanisme som med enkelhet kan modifiseres til å kjøle en pc..?

Nå har jeg demontert kjøletårnet og flyttet det som var å flytte på slik at jeg har noe plass til å installere eventuelle hovedkort eller hva annet jeg skulle finne for godt å stappe inn der..

Til min store glede kunne jeg bekrefte i dag at ting forsatt fungerer etter å ha voldtatt vanntårnet og under demoneringen fant jeg ut hvordan jeg kan styre kjølingen av vannet. så langt ser det ut til at den er i stand til å kjøle vann ned i 3 grader. Det burde vel gi et bra utgangspunkt..

post-137319-1187444637_thumb.jpg

Jeg har tatt av isolasjonen rundt kjøleren for å kontrollere at alt er tett og at det faktisk blir kaldt. Og det er tett og veldig kaldt.. Lurer på om jeg har potensiale her til å kjøle lenger ned enn 3 grader..

post-137319-1187444734_thumb.jpg

Grensesnittet på kretskortet her er meget enkelt, det er av en eller annen grunn to knapper som åpner en ventil for å slippe gjennom vann og to LED display som sier noe om presatt temperatur og den faktiske temperaturen i beholderen.

Tanken her er selvfølgelig enkelt å greit å bruke vannet fra denne nedkjølte beholderen til å kjøle ned EDB-komponenter.

Det som bekymrer meg er hvor varmt returvannet kommer til å være.. Om dette vil være for varmt vil vannkjøreren jobbe rumpa av seg med å kjøle ned vannet.. Kanskje det er på sin plass å sette inn en radiator ekstra på returvannet FØR dår ned i "kjøletanken" ?

En annen utfordring er at vanntårnet er utstyrt med et lys-rør nede i vanntanken som skal ta knekken på bakterier ( tror jeg ) Denne må jeg få fjernet på en eller annen lur måte.

dimensjonene på inn og ut vannet her er også noe smått.. Det spørs om ikke jeg må "beefe" opp dette litt for å få litt skikkelig gjennomstrømning..

post-137319-1187448941_thumb.jpg

Her har jeg tatt av styroformen og ståltanken fremsår naken og fin.

post-137319-1187449458_thumb.jpg

Her vises Temperatursensoren og "ut" vannet. "ut" vannet er nok noe liten så her spørs det om ikke jeg må sette på en noe større nippel..

spørsmål.. Jeg tror ikke jeg får loddet ut-nippelen all den tid plassen er begrenset.... Finnes det noen fantastiske kjemiske verktø ala "stålplast" som holdet tett og tåler lave temperaturer?

Kommentartråd

Endret av ToreAndre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens utfordring er å på en eller annen måte finne en løsning på hvordan å transportere vann / kjøleveske ut og inn av ståltanken. Jeg har allerede konkludert med at de 3 niplene som sitter på tanken allerede ( vann inn og ut + luft inn i tanken) er for små, så de kan ikke brukes. Jeg kan da enten fjenre en eller flere av de for små niplene og sette på større..

Da tanken her er i rustfritt stål er det bare sølvlodding som kommer til å gjøre en ny nippel tett og det vil jeg helst unngå.

Jeg tror jeg skal bruke 32 mm hullet som vises her.

post-137319-1187717776_thumb.jpg

Her har det sittet en lampe som skal ta knekken på eventuelle bakterier i vannet. Denne trenger jeg ikke lenger.

Såh.. Jeg gikk til innkjøp av en 32mm "plugg"

post-137319-1187718094_thumb.jpg

Planen med denne er å borre to 12mm hull så jeg kan få loddet på to kobberrør.

Ettersom kaldt vann synker, så senker jeg det ene røret et lite stykke ned i tanken så jeg får tilgang på godt og kaldt vann. Det er litt trangt, så røret med retur-vannet kjører jeg såvidt innenfor pluggen.

Jeg trenger et bedre kamera.. Her har jeg i alle fall klart å lage to hull..

post-137319-1187718290_thumb.jpg

Røret som her sees til høyre skal da lenger ned i tanken..

post-137319-1187718372_thumb.jpg

Vi er klare for å lodde.

post-137319-1187718450_thumb.jpg

og sånn ble det.. Får harve over`n når jeg får igjen Dremelen.. KENNETH! :p

post-137319-1187718556_thumb.jpg

Noen provisioriske "plugger" til nipplene ved hjelp av en limpistol..

post-137319-1187719269_thumb.jpg

Pent ble det ikke, men det ble i alle fall tett.. Dette er så langt provisorisk så jeg får testet ut hvorvidt dette er en måte man kan gjøre det på. En kjapp luft-test peker i retning av at det holder tett, men det får jeg ikke testet skikkelig før jeg får trykksatt det en smule og satt på et "trykk-meter" for å se om trykket faller etter en dag eller to. (som tilsier at det er lekkasje)

post-137319-1187719414_thumb.jpg

Temmelig grisete løsning med silikon, men det funker for en test.

Neste skritt blir å trykkteste, for derette å sette opp en testbenk for å teste sirkulasjon og kjøle-evne.

post-137319-1187719905_thumb.jpg

Kommentartråd

Endret av ToreAndre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...