Gå til innhold

Installere Linux - CD boot

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en Acer som har kjørt Windows og kræsja, og som jeg må hente frem noen bilder fra en ferie. Hardisken er formatert, men jeg regner med å hente dem frem med et av de programmene som klarer å hente dem frem fra disken.

Men jeg har ingen windows installerings CD. Derfor tenkte jeg å bruke Linux.

Så jeg har lasta ned både DSL og Ubuntu, men ingen av dem fungerer.

Jeg har altså ingen ting på hardisken, så jeg må boote fra CD'n. Jeg klarer å få en cracka windows cd til å boote, så det er ikke problem med bios regner jeg med, men når jeg starter pc'n så registrerer den ikke Linux cd'n.

Jeg har gjort som det står på Linux sidene, altså brenne fra iso filen, og ikke bare brenne iso filen. Bios står også til å boote fra cd, og jeg kan trykke på F12 for å velge boot, men selv om jeg velger cd så fungerer det ikke...

Det eneste som står når den skal boote er "NTLDR mangler. Trykk Ctrl+alt+DEL for å starte på nytt."

Trenger hjelp fort.

(Jeg har bare prøvd ubuntu på CD. DSL prøvde jeg på minnepenn, men det ser ikke ut som om det virker...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er feil med bios, må vel nesten det være en feil på cd'en, selv om det er meget usannsynlig at det er feil på BEGGE cd-ene. brenn på nytt og verifiser brenningen er jo noe du kan prøve, bare for å utelukke den muligheten. NTDLR er NT bootloadern, så hvis du får starta en xp-cd ville jeg kanskje prøvd fixmbr fra recovery console

Lenke til kommentar

fixmbr er en kommando du kan kjøre fra recovery console som skriver en ny bootloader til mbr (med andre ord, den fikser eventuelle problemer det skulle være med å få xp til å starte). for mer detaljer får du bruke google, finnes utallige lettfattelige guider for dette.

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut at cd'brenneren min er klikk.. Den brente ikke noe på cd'n.. Men har jeg brent den på cd (annen brenner), men får FREMDELES ikke noe ut av den. Det kommer masse rare lyder når den skal boote, men så kommer fremdeles feilmeldingen frem... Hjelp!! Hva gjør jeg galt? Jeg sjekka cd'n, for å være sikker, på en annen pc og da virka den.....

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar
Nå har jeg funnet ut at cd'brenneren min er klikk.. Den brente ikke noe på cd'n.. Men har jeg brent den på cd (annen brenner), men får FREMDELES ikke noe ut av den. Det kommer masse rare lyder når den skal boote, men så kommer fremdeles feilmeldingen frem... Hjelp!! Hva gjør jeg galt? Jeg sjekka cd'n, for å være sikker, på en annen pc og da virka den.....

9309081[/snapback]

Har du sjekket om cd-spilleren din har problemer med å lese den type cd'er... hadde samme problemet på den bærbare pc'n (som for øvrig inneholder den gamle rambrikken din :thumbup: )... bytta cd-rom

Det viste seg at den ikke klarte å lese brente cd'er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...