Gå til innhold

Filbehandling i Kubuntu vs Windows

Anbefalte innlegg

Jeg (lite linuxerfaring) sliter med å finne DVD-brenneren og HD nr 2 ... Med Konqueror og visningsmodus "filbehandler" ser det nesten ut som Windows filbehandler. Problemet er at jeg finner lenke til partisjonene på den nye HD under dev/disk/by-name/ eller noe sånt.. Men trykker jeg på lenka vil Konqueror gjerne at lenka skal åpnes i et program (mulig at jeg har gjort en, feil tilknytning her tidligere).

DVD-brenneren som jeg brukte til installasjon av Kubuntu er ikke å finne noe sted.. det er en DVD-VR montert... regner med at det er en virtuell DVD-rom.

Filsystemet på HD nr 2 er sannsynligvis NTFS.

Hva gjør jeg for å finne disse to enhetene?

Hvordan deler jeg dem på nettverket slik at WinVista finner dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sudo apt-get install ntfs-3g

åpne /etc/fstab som root, og erstatt "ntfs" med "ntfs-3g". deretter unmounter du alle partisjoner og mounter på nytt. da har du full skrivestøtte til ntfs

for å sjekke om partisjonen er mountet kan du kjøre "df -h"

9313043[/snapback]

Nei nei nei.

Gå til Applications - add/remove. Søk etter NTFS og sørg for at den står på "all available applications". Installer så NTFS Configuration Tool. Deretter les hva som står underveis.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Jeg (lite linuxerfaring) sliter med å finne DVD-brenneren og HD nr 2 ... Med Konqueror og visningsmodus "filbehandler" ser det nesten ut som Windows filbehandler. Problemet er at jeg finner lenke til partisjonene på den nye HD under dev/disk/by-name/ eller noe sånt.. Men trykker jeg på lenka vil Konqueror gjerne at lenka skal åpnes i et program (mulig at jeg har gjort en, feil tilknytning her tidligere).

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men uansett. Som allerede nevnt vil alle partisjoner som er montert ligge i /media. Hvis du åpner konqueror, og klikker på "Storage Media" vil alle komme opp. Dersom diskene dine ikke vises der, hadde du dem kanskje ikke koblet til når du installerte (K)ubuntu? Du kan også enkelt sette KDE til å vise alle partisjoner evt. DVD som ikoner på desktop:

System settings -> Desktop -> Behavior -> Device Icons

Klikk av det du vil skal vises på desktopen.

Dersom ntfs partisjonene ikke er montert automatisk, eller du vil ha skrive støtte til de, så er kanskje det enkleste rett og slett å installere automatix, og installere ntfs-3g med det (som da vil sette opp skrive støtte og montere opp alle partisjoner for deg). Automatix med installasjoninstruksjoner (bruk apt metoden, klipp og lim de seks linjene inn i terminal) finner du her:

www.getautomatix.com

Så kan du starte automatix og gå inn på seksjonen Miscellaneous hvor du finner ntfs/fat montering og skrivestøtte.

Hvordan deler jeg dem på nettverket slik at WinVista finner dem?

9307819[/snapback]

Høreklikk på det du vil dele (med Samba over nett) og velg "Properties", så fanebladet "Share".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gå til Applications - add/remove. Søk etter NTFS og sørg for at den står på "all available applications". Installer så NTFS Configuration Tool. Deretter les hva som står underveis.

9313093[/snapback]

Dette fungerte ti en viss grad... Fant partisjonene og prøvde å åpne dem, men det gikk ikke ... Ble nektet adgang..

Hvordan får jeg adgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...