ponnihest Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Hallo! Skulle teste en Agfa dias-film i Rollei 35en min. Resultatet er 90% mørke bilder. Legger ved noen miniatyreksempler... Er det meg som er kloms, eller lysmåleren? Hadde jo stort sett nåla i rundingen, som indikerer passe lys. Kanskje 5 av 36 bilder er OK eksponert. Endret 18. august 2007 av kattekwinnen Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Diasfilm har vel noe høyere kontrast enn vanlig negativfilm, slik at den vil vise under- og overeksponering mye tydeligere. Bærer bildene som har fått feil eksponering preg av å ha motiver som lett kunne lure lysmåleren i rollei-en? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Hvis du ikke har riktig spenning på batteriet så kan det oppstå, så hvis du har en gammel modell bør du være obs på det. Bruk heller en håndholdt måler. Min silisiumsmåler i min Rollei funker helt greit, men jeg støtter meg heller til sunny f/16, eller håndholdt lysmåler. Fikk meg forresten en Olympus Mju (original, sort) i dag. Deilig lite kamera som gir gode bilder uten noe om og men. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Noen eksempler på motiv som kan lure måleren? En hel del av bildene ble tatt i halv ni-tiden i juni, men det var aldeles ikke så mørkt. Dessuten har det blitt bra eksponering på to-tre andre ruller Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det kameraet har jo ikke den mest sofistikerte lysmåleren. Du må finne et sted i motivet der du får mest mulig nøytral måling, og bevege deg helt frem til det slik at det dekker mest mulig av søkeren. Egentlig kan du bruke kamera som en håndholdt lysmåler. Bilder der det er mye lys himmel vil med en så primitiv lysmåler nesten altid bli undereksponert. Som tidligere nevnt er diasfilm mer kontrastrik enn negativfilm. Uansett kan du ikke stole på riktig resultat med en slik gammel lysmåler når du bare retter den mot motivet. Lenke til kommentar
modin Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Noen eksempler på motiv som kan lure måleren? En hel del av bildene ble tatt i halv ni-tiden i juni, men det var aldeles ikke så mørkt. Dessuten har det blitt bra eksponering på to-tre andre ruller 9323837[/snapback] Rollei 35 er vanligvis tilpasset 1.35v batterier, da dette var vanlig på den tiden slik PM Normal nevner. Bildene kan da bli feil eksponerte, men trodde det vanligvis ville være motsatt vei vet ikke om jeg roter nå. Er i hvertfall slik CdS kretser at det er lyset som skaper motstand, så jo mer lys jo mer motstand og lavere spenning. Sånn sett skulle man tro at det å bruke et for strømsterk batteri ville gi deg overeksponerte bilder, da kameraet ville trodd at det var mindre lys en det er. Det er selvsagt også mulig at du bruker et batteri som er i ferd med å bli tomt, da de batteriene med den formfaktoren som passer til rollei 35 som regel er alkaliske og disse har jo en svært slak utladningskurve. I dette tilfelle kan spenningen være ned mot 1 volt og dette ville forklart problemet. Hvis problemet skyldes batteri er det uansett en ide å kjøpe batterier tilpasset hørselshemmede på Chlas Ohlson, disse har ikke riktig formfaktor, men er svært billig og mye billigere enn Wein Cell som blir laget til eldre kameraer og har også rett spenning (1.35-1.4V). Det er ikke noe problem å få de til å passe i kameraet med litt aluminiumsfolie, håper dette kan hjelpe deg. ps. De varer bare en måned men det er ikke noe problem da en 6 pack koster en 50 lapp. Endret 23. august 2007 av modin Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Takk for tips, modin skal høre med han jeg fikk kamera av, hva det kan være. Batteriet er iallefall en del tiår gammelt, men kanskje han har hatt lignende erfaring med dias. Ble uansett mektig fornøyd da jeg tok opp bildene i PS, og konverterte til svart/hvitt. Da ble mange av bildene goode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå